خبرگزاری کار ایران

افزایش تولید 100 میلیون متر مکعب گاز پارس جنوبی در سال جاری

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: تلاش می کنیم با تکمیل حفاری بخش دریایی فازهای 12، 15، 16، 17 و 18 و بخشی از فازهای 19، 20 و 21 امسال نیز همچون سال گذشته برداشت گاز از این بخش را تا 100 میلیون مترمکعب در روز افزایش دهیم.

به گزارش ایلنا، علی اکبر شعبانپور در مراسم پایان لوله گذاری دریایی فازهای 20 و 21 یادآور شد: باتوجه به ظرفیت سازی 100 میلیون متر مکعبی برداشت گاز از بخش دریایی فازهای اولویت دار پارس جنوبی در سال گذشته و به همین میزان در سال جاری و روند افزایشی پیشرفت ها در بخش خشکی و فراساحل طرح های در حال توسعه پارس جنوبی، امسال ظرفیت پالایشی گاز در فازهای اولویت دار به بیش از 200 میلیون مترمکعب می رسد.

وی با تقدیر از تلاش کارکنان شرکت نفت وگاز پارس و شرکت تاسیسات دریایی به عنوان کارفرما و مجری عملیات لوله گذاری دریایی فازهای 20 و 21،این عملیات را برآیند همدلی و همراهی نیروهای پیمانکار و کارفرمای طرح توصیف کرد و آن را افتخاری برای وزارت نفت و سرمایه ای مهم برای کشور دانست.

شعبانپور ضمن تبریک سالروز تاسیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس گفت: تلاش زیادی برای توسعه میدان مشترک پارس جنوبی صورت گرفته و مجموعه گسترده ای از آغاز توسعه این میدان تاکنون مشارکت داشته اند که حاصل آن 17 فاز در حال تولید، 40 سکوی دریایی، بیش از چهار هزار کیلومتر خط لوله و حفاری 406 چاه است که بیش از 170 حلقه چاه و 18 سکو در حال بهره برداری است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این موضوع که اکنون از مجموع چهار هزار کیلومتر خط لوله دریایی، تنها 700 کیلومتر توسط شرکت های خارجی و بخش عمده عملیات لوله گذاری دریایی از سوی شرکت تاسیسات دریایی انجام شده، ادامه داد: پارس جنوبی پایتخت انرژی کشور و مرکز انتقال تکنولوژی، تجربه و دانش خاص دریایی و فعالیت در دیگر بخش های صنعت گاز و پتروشیمی کشور است.

وی با اشاره به انجام عملیات خط لوله دریایی فاز های 21 و 20 پارس جنوبی به طول 210 کیلومتر در شرایط سخت تحریم و مشکلات تامین منابع مالی افزود: در شرایط جدید با گشایش ایجاد شده در عرصه سیاسی، بایستی شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که برای اجرای یک عملیات وسیع تر اقدام های اصلی و اساسی تر با افق وسیع تری حرکت کنیم.

شعبانپور وظیفه شرکت نفت و گاز پارس در نظارت و مدیریت طرح های فراساحل و خشکی پارس جنوبی را بسیار گسترده عنوان کرد و گفت: خدا را شاکریم که با وجود حجم گسترده وظایف این شرکت در نظارت و مدیریت بر بخش های خشکی و دریایی و تعامل با پیمانکاران ایرانی در پارس جنوبی و یارد خرمشهر، با حمایت وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت و مدیران ستادی شرکت، روند اجرایی پروژه ها به سطح بسیار خوبی رسیده است که این روندها در نتیجه پشتیبانی و حمایت شرکت ملی نفت و مدیران ستادی بوده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از تلاش های فرماندار شهرستان عسلویه در ایجاد تعاملات مثبت میان مردم و صنعت نفت قدردانی کرد و گفت: اکنون 16 خط لوله دریایی گاز ترش با فشار بسیار زیاد از دریا به پالایشگاه های خشکی متصل شده که رعایت حریم این خطوط لوله بسیار مهم است و با توجه به افزایش تعداد سکوها این تعاملات نیازمند فعالیت های بیشتر از سوی سازمان منطقه ویژه و همکاری متقابل با مسئولان و مردم شهر عسلویه است.

طرح های توسعه میدان گازی پارس جنوبی در شهرستان های عسلویه و کنگان در جنوب استان بوشهر در دست اجراست.

کد خبر : ۳۱۳۷۰۱