یک مالک اتوبوس:
قطعات غیراصلی فقط به اتوبوسها آسیب میزند

یک مالک اتوبوسهای اسکانیا با اشتباه خواندن استفاده از قطعات یدکی غیراصلی توسط برخی مالکان و رانندگان اتوبوسها گفت: شاید بتوان مشکلات را با استفاده از قطعات غیراصلی به صورت مقطعی حل کرد، اما این قطعات، آسیبهای بیشتری به اتوبوس وارد میکند.
امیر ناصریفر در گفتوگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به گرایش مسافران به استفاده از اتوبوسهای مدرن و به روز افزود: مردم از اسکانیا بیشتر استقبال میکنند و ما به خواسته آنها احترام میگذاریم.
متن کامل گفتوگو با این مالک اتوبوس در ذیل آمده است:
از چه زمانی با اتوبوسهای اسکانیا آشنا شدید و تصمیم گرفتید از آنها استفاده کنید؟
ما زمانی که شرکت مسافربریمان را تأسیس کردیم هنوز اتوبوسهای اسکانیا به بازار نیامده بودند و مجبور بودیم از برندهای دیگر استفاده کنیم، اما به محض این که شرکت عقاب افشان شروع به تولید و فروش اسکانیا کرد، ما هم سراغ این برند رفتیم، چون مردم از ما انتظار انجام این کار را داشتند. ما هنوز هم از این انتخابمان خرسندیم.
این حس رضایت از کجا نشأت میگیرد؟
به هر حال، سالهای زیادی است ما با اتوبوسهای اسکانیا کار کردهایم و تا امروز هم مشکل جدی با این اتوبوسها نداشتهایم. مدیران عقابافشان در تمام این سالها هر جا نیاز بوده در کنار ما بودهاند و همه نوع همکاری با مجموعه ما داشتهاند. پسرم به تازگی نمایندگی خدمات پس از فروش عقاب افشان را هم گرفته است.
شما چند دستگاه اتوبوس اسکانیا دارید و معمولاً اتوبوسهای شما در چه مسیرهایی فعال هستند؟
ما هماکنون 38 دستگاه اتوبوس اسکانیا و یک دستگاه ولوو داریم که همه آنها در دو شرکت تعاونی 15 کاشان و لوان نور در خطوط مختلف جادهای کشور فعال هستند.
لطفاً نظرتان را درباره کیفیت فنی اتوبوسهای اسکانیا بگویید.
اسکانیا در بین سایر برندهای اتوبوس در کشور کیفیت واقعاً قابل تحسینی دارد. اگر در گذشته معایبی در اتوبوسهای اسکانیا وجود داشتند، در نمونهها و مدلهای جدید این برند کاملاً برطرف شدهاند و انصافاً مشکلی در آنها نمیبینم. من فکر میکنم هیچ اتوبوسی در داخل کشور توان رقابت با اسکانیا را ندارد و برخلاف تعطیلی بسیار از شرکتهای تولیدکننده اتوبوس، عقاب افشان با همان صلابت گذشته و کیفیتی مثالزدنی، تولید بخش انبوهی از اتوبوسهای کشور را برعهده دارد. البته اخیراً در تحویل اتوبوسهای این شرکت وقفهای افتاد که خوشبختانه با تعامل حل و فصل شد.
چقدر شما در مجموعهتان به رفاه حال مسافران اهمیت میدهید؟
به نظرم تمام خدمات ما در تلاش برای کسب رضایت مسافران خلاصه میشود، چون اگر مسافر نباشد وجود ما هم بیهوده است. باور کنید ما در کوچکترین تصمیم خود، مسافرانمان را مدنظر قرار میدهیم. اصلاً یکی از مهمترین دلایلی که امروز تمام اتوبوسهای شرکتهای مسافربریمان اسکانیاست، همین خواست مردم است. آنها خواستار چنین اتوبوسهای باکیفیتی هستند و ما هم سراغ این برند رفتهایم، وگرنه کم نیستند اتوبوسهایی که بشود در امر جابهجایی مسافر از آنها استفاده کرد.
چگونه برای نگهداری و سلامت این تعداد اتوبوس برنامهریزی میکنید؟
شیوه نگهداری ما دقیقاً منطبق بر دستورالعمل خدمات پس از فروش عقاب افشان است. به نظرم همین روش برای نگهداری صحیح اتوبوسها کافی است و مشکلی ایجاد نمیکند. به هر حال، هر اتوبوسی برای مدت مشخصی مشمول گارانتی است و به طور زمانبندی شده تحت نظارت قرار دارد. بعد از پایان دوره گارانتی هم با مراجعه زمانبندی شده، شرایط فنی مناسب را برای تمام اتوبوسها حفظ میکنیم. همچنین باید یادآوری کنم که هیچ یک از اتوبوسهای اسکانیای فعال در دو شرکت مسافربری ما برای تعمیر و سرویس به تعمیرگاههای غیرمجاز نمیروند و رانندگان این اتوبوسها هر مشکلی را در نمایندگیهای مجاز برطرف میکنند.
گاهی برخی مالکان به جای قطعات اصلی از قطعات یدکی غیراصلی استفاده میکنند و این کار باعث بروز مشکلاتی میشود. به عنوان یک مالک اتوبوس چه نظری در این زمینه دارید؟
این افراد اغلب مسأله هزینه قطعات را در نظر میگیرند. گاهی مالکان یا رانندگان به دلیل هزینه کمتر، سراغ قطعات یدکی غیراصلی میروند که این کار، اشتباه محض است. شاید بتوان مشکلات را با استفاده از قطعات غیراصلی به صورت مقطعی حل کرد، اما این قطعات، آسیبدیدگیهای بیشتری را در پی خواهند داشت. متأسفانه بعضی همکاران ما با چنین رویکردی کار خودشان را زیر سؤال میبرند و لطمات سنگینی را به شرکت تولیدکننده این اتوبوسها وارد میسازند.
خدمات پس از فروش عقاب افشان را چگونه ارزیابی میکنید؟
خوشبختانه مشکلی در این زمینه وجود ندارد و ما از شرایط حاکم بسیار راضی هستیم. با این حال، انتظار داریم مدیران این شرکت بدانند که ما جزئی از خانواده عقاب افشان هستیم. مالک یا راننده از نمایندگیهای خدمات پس از فروش کیفیت کاری خوب، اخلاق مناسب و درک متقابل را انتظار دارد. مطمئناً چنین شرایطی باعث ایجاد روحیه و انگیزه در بین مالکان و رانندگان میشود و یک رابطه مناسب با اطمینان دوجانبه را بین طرفین ایجاد میکند.