خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای:

آغاز تغییر سهمیه سوخت ناوگان عمومی از اول مهر ماه/ رانندگان سوخت پایه و سوخت عملکردی می‌گیرند

از این پس ناوگانی که ظرفیت کمتر از 35 تن را دارند میزان سهمیه سوخت پایه‌شان 1200 لیتر، همچنین ناوگانی که بین 35 تا 6 تن ظرفیت دارند 1600 لیتر، ناوگانی که وضعیت 6 تا 10 تن دارند 1600 لیتر سهمیه سوخت پایه شان خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه تخصیص سوخت بر اساس پیمایش و عملکرد از اول مهر در سراسر کشور آغاز می‌شود تاکید کرد: از این پس ناوگان حمل و نقل عمومی چه در بخش برون‌شهری و چه در بخش درون شهری بر اساس پیمایش و عملکرد خود سوخت دریافت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا شهرام آدم‌نژاد با بیان اینکه بیش از 806 هزار ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور فعال هستند گفت: تعداد ناوگان برون‌شهری دارای اسناد حمل چیزی حدود 289 هزار و 614 دستگاه است.

وی ادامه داد: سهمیه‌بندی سوخت از سال 89 شروع شده است و حدود 50 درصد از گازوئیل کشور در بخش حمل و نقل عمومی مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه بهمن سال گذشته بر اساس مصوبه هیات وزیران  توزیع سوخت مطابق با پیمایش مطرح شد که اساس کنترل مصرف سوخت باید مطابق سامانه‌های ردیاب باشد و سامانه‌های رهیاب در حال حاضر  بر روی 806 هزار ناوگان حمل و نقل عمومی نصب شده‌اند.

وی تاکید کرد: از مهر ماه امسال تمام ناوگانی که مجهز بهاین سامانه نیستند باید این تجهیزات را نصب کنند چرا که بر اساس اطلاعات این سامانه سوخت تخصیص داده می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه در مرحله اول سهمیه‌بندی سوخت ناوگان عمومی اعم از  درون‌شهری و برون‌شهری در 9 بند بر اساس تناژ تقسیم‌بندی می‌شود گفت:  براساس مستندات عملکرد به ناوگان سوخت تخصیص داده می‌شود که این مستندات بارنامه، صورت وضعیت و CMR (راهنامه بین‌المللی) است.

وی همچنین درباره وضعیت ناوگانی که یک سر خالی مسافتی را طی می‌کنند گفت:با اختصاص نرم‌افزارهایی برای صدور بارنامه این مشکل را حل کرده‌ایم و پیمایش بر اساس عملکرد را به پیمایش بر اساس لیتراژ محاسبه می‌کنیم.

آدم‌نژاد  با بیان اینکه پیش از این مشکلاتی در میزان اختصاص سوخت به ناوگان داشتمی گفت: بسیاری از این ناوگان 806 هزار دستگاهی  حمل و نقل عمومی بارنامه و صورت وضعیت نداشتند 300 هزار دستگاه خودرو  به ازای هر سفر سند حمل می‌گیرند و 500 هزار دستگاه خودرو هم سند حمل نمی‌گرفتند بنابراین مشکلاتی برای محاسبه میزان سوخت ناوگانی که هم در حوزه درون شهری و هم برون شهری فعالیت داشتند وجود داشت.

وی با اشاره به تغییر سهمیه گازوئیلی ناوگان حمل و نقل عمومی از مهر ماه گفت:  از این پس ناوگانی که ظرفیت کمتر از 35 تن را دارند میزان سهمیه سوخت پایه‌شان 1200 لیتر، همچنین ناوگانی که بین 35 تا 6 تن ظرفیت دارند 1600 لیتر، ناوگانی که وضعیت 6 تا 10 تن دارند 1600 لیتر سهمیه سوخت پایه شان خواهد بود.

وی افزود: ناوگان‌های با ظرفیت 10 تا 20 تن 3.900 لیتر، 20 تا 30 تن 5 هزار لیتر ، 30 تا 40 تن 5800 لیتر،‌40 تا 50 تن 5800 لیتر، 50 تن به بالا 5800 لیتر و همچنین ناوگان‌های مسافری زیر 21 نفر 1600 لیتر، 21 تا 40 نفر 7600 لیتر همچنین بالای 40 نفر 7600 لیتر سهمیه سوخت پایه خواهند داشت.

وی همچنین با اشاره به سامانه‌های اطلاع‌رسانی درباره میزان پیمایش  به رانندگان برون‌شهری گفت:رانندگان می‌توانند با ارسال شماره کارت هوشمند ناوگان به شماره 60401411 میزان پیمایش در دوره قبل را دریافت کنند همچنین با استفاده از سیستم USSD و شماره‌گیری

#141*6040* میزان پیمایش در دوره قبل را هم دریافت کنند همچمنین می‌تواند با مراجعه به سایت www.rmto.ir  کارت هوشمند خود را استعلام کنند. رانندگان می‌توانند با مراجعه به مراکز صدور کارت هوشمند و مراکز پاسخگویی  مستقر در استان‌ها اطلاعات پیمایش خود را دریافت کنند.

آدم نژاد همچنین با اشاره به سامانه‌های اطلاع‌رسانی رانندگان درون شهری گفت: تلفن پاسخگویی به ناوگان باری 0219711821 و سایت سازماندهی مسافرین www.samandehi.uicb.ir  است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راه‌داری تاکید کرد: رانندگان  مطلع باشند سهمیه پایه مانده آخر هر ماه باطل می‌شود و سهمیه عملکردی به ماه بعد منتقل خواهد شد

 درماه اول دو پیمانه سوخت هر 15 یک روز واریز می‌شود که سازمان در تلاش است فواصل واریز پیمانه‌ها را کاهش بدهد و میزان سوخت را روزانه برای رانندگان واریز کند.

کد خبر : ۳۰۵۵۵۰