خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو در پاسخ به ایلنا:

پرداخت 20 هزار میلیارد تومان یارانه غیرمستقیم به مردم/ استفاده از تکنولوژی روز دنیا جهت مهار 24 درصد آب حساب نشده تهران

asdasd
کد خبر : ۳۰۵۰۱۳

معاون وزیر نیرو در ادامه به برنامه صادراتی وزارتخانه متبوعه‌اش طی سال گذشته اظهار داشت: ما سال گذشته در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی رتبه اول را داشته‌ایم اما این کفایت نمی‌کند ما باید بتوانیم در سطح کشورهای منطقه و به ویژه همسایه صادرات بیشتری در زمینه خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم و وظیفه خود می‌دانیم که در بازسازی صنعت آب و برق کشورهای همسایه حضور فعال داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا دائمی معاون وزیر نیرو در امور اقتصادی و برنامه‌ریزی در نشستی خبری با اشاره به ابراز علاقه بسیاری از مجموعه‌ها و شرکت‌های بین‌المللی جهت همکاری با ایران گفت:‌ طی یک ماه اخیر هیات‌هایی از کشورهای اتریش، آلمان  فرانسه، ایتالیا، ترکیه و ژاپن جهت حضور و همکاری در ایران ابراز تمایل کردند.

وی با اشاره به اینکه ما جهت افزایش بهره‌وری در انرژی برق و همچنین افزایش راندمان نیاز به تکنولوژی این کشورها داریم تصریح کرد: ما در برخی زمینه‌ها از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر بخش تصفیه فاضلاب هنوز نتوانستیم از دانش فنی روز برخوردار باشیم لذا نیاز داریم که با کشورهای صاحب‌نام در این زمینه همکاری و ارتباط داشته باشیم.

دائمی ادامه داد: در حال حاضر در دنیا از آب‌های غیرمتعارف و آب‌های شور و آب‌های فاضلاب استفاده بهینه می‌شود اما در کشور ما هنوز به این تکنولوژی دست نیافته ایم.

دائمی تصریح کرد: با توجه به اثرات تحریم‌ها بخش‌های زیادی از صنایع آب و برق ما با ظرفیت کامل کار نمی‌کند لذا لازم است که ما بتوانیم از دانش فنی روز بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه ما در ارتباط با کشورهای دنیا که بعد از توافق صورت گرفته بیشتر شده سیاست واگذاری پروژه‌ها را دنبال نمی‌کنیم اظهار داشت: سیاست ما مشارکت و استفاده از دانش فنی و انتقال دانش جهت افزایش بهره‌وری و کاهش تلفات و همچنین امکان فراهم شدن صادرات خدمات فنی و مهندسی است.

معاون وزیر نیرو در ادامه به برنامه صادراتی وزارتخانه متبوعه‌اش طی سال گذشته اظهار داشت: ما سال گذشته در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی رتبه اول را داشته‌ایم اما این کفایت نمی‌کند ما باید بتوانیم در سطح کشورهای منطقه و به ویژه همسایه صادرات بیشتری در زمینه خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم و وظیفه خود می‌دانیم که در بازسازی صنعت آب و برق کشورهای همسایه حضور فعال داشته باشیم لذا از شرکت‌های داخلی به ویژه سندیکای برق و انجمن‌های آب و برق نیز انتظار داریم که امکانات و سطح دانش خود را به مراتب بین‌المللی ارتقا داده تا قابل رقابت باشند.

دائمی همچنین به هزینه تولید یک کیلووات ساعت و تفاوت معنادار آن با میزان تعرفه‌ای که از مشترکان دریافت می‌شود اشاره و اظهار داشت: ما در حال حاضر برای هر کیلووات ساعت برق 49 تا 50 تومان از مصرف‌کنندگان دریافت می‌کنیم در حالی که بدون در نظر گرفتن سوخت تولید هر کیلووات ساعت 35 تومان انتقال 30 تومان وتوزیع برق نیز 30 تومان لذا به طور کل یک کیلووات ساعت برق بدون احتساب سوخت 95 تومان برای ما هزینه در بر دارد در صورتی که از مردم 50 تومان دریافت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: بدین معنا که ما بدون محاسبه آنچه که بابت سوخت در تولید برق هزینه می‌شود 45 تومان به مردم یارانه پرداخت می‌کنیم. بنابراین اگر 220 میلیارد متر مکعب برق تولید می‌کنیم 10 هزار میلیارد تومان از این طریق بدون محاسبه سوخت به مردم یارانه پرداخت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مذاکراتی با دولت جهت اصلاح سیاست‌های ساختار صنعت برق داشته‌ایم گفت: البته هدف ما این نیست که تمام هزینه از مردم دریافت شود زیرا دولت با در نظر گرفتن مباحث اجتماعی و هزینه سبد خانوار تصمیم‌گیری می‌کند اما آنچه برای ما مهم است این است که روابط تعرفه‌ای تولید برق و آنچه از مردم دریافت می‌شود شفاف شود.

وی تاکید کرد: باید بدهی صنعت برق شفاف شود که امیدواریم با نظمی که ایجاد خواهد شد بتوانیم بدهی‌های خود را تسویه کنیم البته در این راستا اقدامات گسترده‌ای توسط دولت صورت گرفته و حمایت‌هایی نیز شده است.

وی در ادامه به مباحث مربوط به صادرات برق اشاره و اظهار داشت: در اقتصاد  مقاومتی تاکید زیادی در صنعت برق و افزایش صادرات آن شده که ما درصددیم با اصلاح ساختار اقتصادی در این مجموعه چابکی خاصی ایجاد کرده که بهره‌وری افزایش یافته وبا احداث نیروگاه‌های جدید بتوانیم این امور را مدیریت کنیم.

دائمی با ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم تعرفه‌ها را در صنعت برق ارتقا دهیم خاطرنشان کرد: البته دولت  ملاحظات خاصی را برای افزایش تعرفه‌ها در نظر می‌گیرد اما قطعا  ملاحظات خاصی داشته که از جمله آنها هزینه سبد خانوار است.

معاون وزیر نیرو در ادامه به مباحث مربوط به مشکلات آب و مدیریت این بخش اشاره و اظهار داشت: علیرغم مشکلاتی که داشته‌ایم توانستیم با کمترین تنش تابستان را پشت سر بگذاریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از مناطق از جمله مناطق روستایی مشکلات کم‌آبی شدت قابل توجهی یافته به طوری که قنات‌ها و چشمه‌ها و چاه‌ها به دلیل تداوم خشکسالی  خشک شده‌اند و ما مجبور شده‌ایم که از مناطق غیرمحلی آب را منتقل کنیم و یا در مورد تهران نیز از تمام سدهایی که در اطراف تهران وجود داشته و حتی ممکن است آب سدها جهت انتقال به استان‌های دیگر در نظر گرفته شده بود جهت تامین آب تهران به کار گرفته شده‌اند و این باعث شد که در اوج مصرف با وجود دشواری‌های فراوان بتوانیم مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر  آب تصفیه شده در اختیار 22 میلیون مشترک قرار می‌گیرد اظهار داشت: قیمت تمام شده هر متر مکعب آب تقریبا 1200 تومان است اما تعرفه‌ها و میزان مبلغی که از مردم دریافت می‌شود بسیار پایین است. به نحوی که به ازای هر متر مکعب آب در شهرها به طور متوسط  350 تومان و در روستاها به طور متوسط 120 تومان از مردم دریافت می‌شود.

وی در ادامه از افزایش تعرفه‌های آب روستایی بر اساس قانون بودجه سال 94 خبر داد و گفت: طبق قانون مقرر شده که میزان تعرفه آب روستایی به 50 درصد نزدیک‌ترین شهری که در مجاورت روستا قرار دارد تعیین شود. یعنی اگر قیمت هر متر مکعب آب شهری که در نزدیکی روستای مورد نظر قرار دارد به طور متوسط 350 تومان تعیین شود قیمت هر متر مکعب آب روستایی نیز باید 175تومان در نظر گرفته شود.

وی همچنین به درخواست تعدیل نرخ خدمات و بهای آب و فاضلاب اشاره و اظهار داشت: این نرخ‌ها نیز باید متناسب با نرخ تورم تعدیل و اصلاح شود. البته مقصود ما این است که مصرف‌کنندگان رده بالا که بیش از 18 متر مکعب آب در خانوار مصرف می‌کنند مبالغ بیشتری بپردازند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 70 درصد مصرف‌کنندگان  طبق آنچه ما به عنوان میزان مصرف استاندارد در خانوار ایرانی (18 متر مکعب) در نظر گرفته‌ایم مصرف می‌کنند.

دائمی به برنامه ششم در صنعت آب و برق اشاره و اظهار داشت: سیاست ما این است که دولت اجازه دهد در پایان برنامه بتوانیم نظام بنگاه داری و شرکتی داشته باشیم و لازمه آن این است که قیمت تعیین‌شده با کلیه دستگاه‌ها و برنامه و بودجه قطعی شود وهزینه‌ای که از مردم دریافت می‌شود مشخص شود و تفاوت را دولت به انحای مختلف پرداخت کند به این صورت که از طریق اسناد خزانه اسلامی و سکوک اجازه داشته باشیم که فعالیت اقتصادی داشته باشیم.

وی همچنین به مباحث خشکسالی‌ها طی 16 سال گذشته اشاره و اظهار داشت:  طبق آمار ارائه شده بلند مدت قبل از دوران خشکسالی میزان آب تجدیدپذیرشونده کشور 130 میلیارد متر مکعب بوده که در 5 سال اخیر به 104 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است یعنی ما 26 میلیارد متر مکعب را از دست داده‌ایم و این باعث شده که طراز آب به میزان قابل توجهی پایین بیاید.

وی ادامه داد: سیاست ما در برنامه ششم این است که با کمک دولت و مجلس خودمان را با شرایط کم‌آبی سازگار کنیم و اگر می‌خواهیم چشم‌انداز 10 ساله منفی نداشته باشیم باید شرایط خاصی را انتخاب کنیم.

وی ادامه داد: هنوز 104 میلیارد متر مکعب آب تجدید‌پذیر داریم که باید برای آن برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم تا بتوانیم مصرف صحیح داشته باشیم و در این راستا طبق برنامه ششم منابع خوبی برای تعادل‌بخشی در نظر گرفتیم.

وی یادآور شد: در سال 94 ، 800 میلیارد  تومان برای مدیریت و حفاظت از آب پیش‌بینی شده است.

وی همچنین به طرح های ضربتی برق در راستای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی اشاره و تصریح کرد: ما بر اساس آنچه جهت کاهش تلفات برق در نظر گرفته‌ایم هدف‌مان این است که میزان تلفات را از 14.8 درصد به 10 درصد برسانیم البته تاکنون موفق شده‌ایم که میزان تلفات را به 11.8 درصد برسانیم که امیدواریم این میزان تلفات تا پایان سال به 10 درصد کاهش یابد که این روند صرفه‌جویی قابل توجهی را نیز در مصرف گاز به دنبال خواهد داشت.

دائمی دیگر بار به مباحثی مربوط به پرداخت یارانه‌ها در بخش آب و برق و مشکلاتی که این صنعت را دچار ساخته اشاره کرد و گفت: ما در بخش برق 10 هزار میلیارد تومان، بخش آب شرب 3.5 هزار میلیارد تومان و آب کشاورزی 6.6 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کنیم یعنی به طور کل 20 هزار میلیارد تومان یارانه غیرمستقیم بدون در نظر گرفتن سوخت به مردم پرداخت خواهیم کرد البته این سیاستی نیست که در راستای اقتصاد مقاومتی باشد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در برنامه ششم مصرف معقولی در آب و برق داشته و بهره‌وری را افزایش دهیم اظهار داشت: باید بتوانیم نیروگاه‌ها را به روز کرده از دانش فنی جدید استفاده کنیم و هدر رفت‌ها را اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ششم اقدامات خوبی در صنعت آب  انجام خواهد شد و آن اینکه رویکردهای زیست محیطی لحاظ شده و امیدواریم که با برنامه‌ریزی‌های دقیق بتوانیم صنعت آب را به وضعیت پایدار برسانیم لذا باید شرایطی ایجاد کنیم که در عین مصرف آب و برق  تولید را در بخش صنعت و کشاورزی نیز افزایش دهیم به این معنا که با آب کمتر محصولات بیشتری تولید کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص لغو تحریم‌ها و استفاده از توان داخلی و تولید تکنولوژی  و واردات برخی محصولات اظهار داشت: ما در زمینه تجهیزات مربوط به صنعت آب و برق چنانچه تولید داخلی کیفیت را بالا برده و استانداردهای لازم را داشته باشد از تولید داخل استفاده می‌کنیم و مذاکراتی نیز با شرکت‌های داخلی داشته‌ایم که کنسرسیومی تشکیل داده و با کشورهای خارجی مشارکت داشته باشند ضمن اینکه هدف ما  این نیست که حجم گسترده‌ای از واردات محصولات را داشته باشیم بلکه درصددیم شرایطی ایجاد کنیم تا صنایع داخلی رشد کند.

وی ادامه داد: در گذشته تجهیزات دست دوم را از کشورهایی مثل چین وارد می‌کردیم که با مذاکراتی که با کشورهای مثل آلمان داشته‌ایم می‌توانیم بسیاری از تجهیزات مورد نیاز را دست اول از آلمان وارد کنیم.

دائمی در ادامه به بحث صادرات برق اشاره و اظهار داشت: صادرات برق جزو سیاست‌های کلان و راهبردی کشور و مورد تاکید مقام معظم رهبری است و با توجه به اینکه ما در شمال و جنوب کشور 40 درجع اختلاف درجه حرارت داریم باید بتوانیم تبادل برق داشته باشیم چرا که با توجه به ساعت پیک و ساعت متفاوت مصرف در شمال و جنوب بتوانیم صادرات برق را در سیاست‌های کلان کشور بگنجانیم زیرا تبدیل شدن به قطب انرژی جزو سیاست‌های اصلی وزارت نیرو است و ما نیزسعی داریم این قانون را جلو ببریم.

وی در ادامه به قیمت سوخت جهت تولید برق اشاره و اظهار داشت: وزارت نیرو به ازای هر کیلووات ساعت تولید برق 102 ریال بابت سوخت پرداخت می‌کند که میزان سوخت مصرفی به این صورت است که یک سوم لیتر گازوئیل و یک دوم متر مکعب گاز جهت تولید یک کیلووات برق مصرف می‌شود و دولت نیز 35 تومان بابت این میزان سوخت مصرفی پرداخت می‌کند یعنی عملا به طور متوسط به ازای هر متر مکعب گاز 45 تومان پرداخت می‌شود.

وی در ادامه در خصوص مباحث مربوط به سد سازی و انتقاداتی که وزیر نیرو به این روند وارد دانسته اشاره کرد و گفت: سدسازی یک ابزار مهندسی است که اگر درست طراحی شود و مباحث زیست محیطی در آن لحاظ شود می‌تواند مفید نیز باشد مثلا با این اقدام می‌توانیم از جاری شدن آب رودخانه‌ها به دریا جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر از رودخانه‌های شمال کشور 4 میلیارد متر مکعب آب شیرین به دریا می‌ریزد که تنها به وسیله سدسازی می‌توان این میزان آب را مهار کرد و یا در جنوب کشور نیز تعداد زیادی رودخانه پراکنده در بوشهر و خوزستان و نواحی بندرعباس و بلوچستان وجود دارد که آب شیرین را وارد دریا می‌کند لذا سدسازی اگر به شیوه درست و در نظر گرفتن مباحث اقلیمی باشد می‌تواند مثمرثمر واقع شود.

دائمی ادامه داد: در سال‌های اخیر توسعه شتاب‌زده و رقابت بین استان‌ها و فشار مقامات محلی باعث شده که طرح های سدسازی بدون در نظر گرفتن مباحث زیست محیطی انجام شود. بنابراین با توجه به شرایط کنونی  غیر از مناطق ساحلی سدسازی در فلات مرکزی و دریاچه ارومیه باید متوقف  شده و  امکان ادامه وجود ندارد.

وی در خصوص افزایش تعرفه آب نیز گفت: پیشنهاد ما به دولت این است که خانوارهایی که بالای 40 متر مکعب آب مصرف کرده  و جزو خانوارهای پرمصرف محسوب می‌شوند باید رقم تمام شده آب‌بها را بپردازند و خانوارهایی که بین 20 تا 40 متر مکعب آب مصرف می‌کنند باید به صورت طبقه‌بندی شده و پلکانی هزینه آب را بپردازند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما به دولت این بود که قیمت آب به طور متوسط 25 درصد افزایش یابد اما دولت تاکنون این رقم را نپذیرفته است.

معاون وزیر نیرو در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه در راستای حل بحران آب آیا نیاز به تکنولوژی و یا دانش فنی بوده که به دلیل تحریم‌ها امکان دسترسی نداشته‌ایم و با لغو تحریم‌ها این دانش و یا تکنولوژی امکان دستیابی به آنها وجود خواهد داشت گفت: ما در صنعت آب دانش فنی خوبی داریم و آنچه باعث شرایط بحرانی آب شده بیش از هر چیز عوامل محیطی بوده است. هر روز باید مرزهای دانش گسترش یابد از جمله اینکه ما در زمینه سیستم هوشمند شبکه آب به دانش فنی نیاز داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما در تهران 24 درصد آب به حساب نشده داریم که در اختیار مدارس، پادگان‌ها است که باید با سیستم مدیریت هوشمند این میزان را به 18 درصد کاهش دهیم.

دائمی همچنین گفت:‌در شبکه تصفیه فاضلاب نیز نیاز به سیستم‌های شیرین‌سازی آب و نمک‌زدایی داریم که با استفاده از پتانسیل شرکت‌های بین‌المللی که بعد از لغو تحریم‌ها به وجود خواهد آمد می‌توانیم از آنها نیز استفاده کنیم.

وی یادآور شد: ما در حال حاضر با 5 سال تاخیر در دانش فنی جلو می‌رویم که البته زیاد نیست ولی باید تلاش کنیم که بهره‌وری را از دانش فنی جدید بالا ببریم و از آن استفاده کنیم.

دائمی خاطرنشان کرد: در این زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته که باید با دانش فنی خارجی لینک شوند تا بتوانیم از تکنولوژی‌های روز دنیا بهره‌مند شویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز