خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق ایران و امارات:

ایران برای سرمایه‌گذار خارجی جذاب نیست

پایین بودن رتبه ایران در مولفه های اقتصادی اصلی ترین مانع در جذب سرمایه گذاران خارجی است

رئیس اتاق ایران و امارات در گفتگو با ایلنا در خصوص شرایط لازم برای جذب سرمایه گذار خارجی گفت: هر کشوری که خواهان ورود سرمایه گذاران خارجی است باید "رتبه فضای کسب و کار" ، "رتبه فضای رقابت" و "شفافیت فضای اقتصادی" را بهبود ببخشد. متاسفانه ما در این مولفه‌ها در رتبه پایینی نسبت به سایر کشورهای منطقه به سر می بریم.

دانشمند تصریح کرد: در حال حاضر میزان ریسک سرمایه گذاری در کشور ما 130 است درحالیکه در امارات این عدد بین صفر تا بیست در حال نوسان است سرمایه گذار هم با توجه به همین شرایط کشور مورد نظر خود را انتخاب می کند.

وی افزود: در حوزه کشورهای خلیج فارس و شمال آفریقا رتبه ایران از همه کشورها پایین‌تر است و کشورمان به همراه عراق و یمن در ته جدول قرار دارند. یک سرمایه گذار بین المللی برای حضور در کشور هدف ابتدا با بانک خود، مشاور مالی و مشاور سرمایه گذاری خود مشورت می کند آنها نیز با توجه به همین رتبه بندی‌ها و شاخص‌ها به سرمایه‌گذار پیشنهاد می‌دهند که در ایران سرمایه گذاری نکند. برای سرمایه‌گذاری خارجی ابتدا باید تحریم بانکی را از میان برداریم،‌ سرمایه‌گذار خارجی نمی‌تواند با چمدان پول بیاورد.

مسعود دانشمند با اشاره به اقدامات دولت در خصوص جذب سرمایه‌گذار و تسهیل در امور اداری آن گفت: قوه مجریه یک سازمانی را درست کرده به اسم سازمان سرمایه گذاری خارجی که مقررات خوبی دارد و اهداف تعیین شده آن نیز خوب است اما این مقررات را چنان پیچیده کرده‌اند و بوروکراسی اداری آن به قدری زیاد شده که سرمایه گذار را خسته می کند.

رئیس اتاق ایران و امارات به مدل و نقشه راه سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: اگر ما به دنبال این هستیم که بتوانیم مانند امارات ،چین و هند سرمایه گذار جذب کنیم باید از مدل آنها پیروی کنیم.در سال 2014 چین با جذب 120 میلیارد دلار بزرگترین جذب کننده سرمایه گذار خارجی بوده است و هند نیز جزو 10 کشور برتر بوده است.

اگر می خواهیم سرمایه گذار جذب کنیم و اقتصاد خود را شکوفا کنیم ابتدا باید قبول کنیم که کشور ما در حال حاضر هدف جذابی برای آنها نیست و سپس با قبول این واقعیت با الگو برداری از کشورها موفق منطقه در این امر، شروع به بستر سازی های لازم کنیم.

کد خبر : ۳۰۴۱۴۸