خبرگزاری کار ایران

برداشت 12 میلیارد دلار از صندوق توسعه توسط دولت و بانک مرکزی تکذیب شد

asdasd
کد خبر : ۳۰۳۰۸۹

رییس صندوق توسعه ملی برداشت 12 میلیارد دلار از سوی دولت و یا بانک مرکزی را تکذیب کرد و گفت: از صحبت های بنده چنین استنباط شد که 12 میلیارد دلار از سوی دولت و یا بانک مرکزی برداشت شده که به هیچ وجه صحت ندارد و ما جداگانه آن را تکذیب کردیم.

به گزارش روز یکشنبه ایلنا از روابط عمومی صندوق توسعه ملی، سیدصفدر حسینی رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در خصوص بازتاب اظهار نظرهایش در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران توضیحاتی را ارایه کرده است.

وی در این توضیحات آورده است: در روزهای اخیر، در خصوص اظهار نظرهای اینجانب در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران درباره نحوه تعامل صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی، بازتاب ها و تفسیرهای زیادی منتشر شد.

آنچه مورد انتقاد بنده بود و به طور روشن در مقابل دوربین صدا و سیما بیان و در بخش های مختلف خبری نیز پخش شد، انتقاد از رفتارهای بانک مرکزی در گذشته بود.

و الا ما در جلساتی که به طور مرتب با رییس کل و مدیران ارزی بانک مرکزی داریم، مسائل کارشناسی و نحوه تخصیص منابع به طرح های تولیدی و تامین سرمایه در گردش را مورد بررسی قرار می دهیم و احیانا نسبت به طرح ایرادها و نکات کارشناسی و چاره اندیشی برای آنها، اقدام می کنیم.

آنچه در این روزها و در لابلای سطور رسانه ها مغفول واقع شد، توجه به نقش موثر نظام بانکی و در راس آن بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مدیریت مسائل پولی کشور است. بانک مرکزی در دولت یازدهم به مدیریت ولی الله سیف نقش موثری در کاهش معنادار تورم، کنترل رشد نقدینگی و به ویژه کاهش نوسانات نرخ ارز داشته که این مهم در آماده کردن زمینه برای سرمایه گذاری و حمایت از تولید، بسیار اساسی است.

سیف را بیش از 20 سال است که می شناسم و دوستی و ارادت داریم. زمانی که وزیر اقتصاد دولت هشتم بودم سیف مدیرعامل بانک ملی بود و ما از نزدیک با یکدیگر تعامل داشتیم. وی مدیری کاربلد، منطقی، قانونمند با احساس مسئولیت و در عین حال انسانی متدین است و در دو سال اخیر هم با حفظ این خصوصیات و با پشتوانه سی ساله در مدیریت بانکی و اقتصادی، دلسوزانه به یاری اقتصاد کشور آمده و نقش برجسته ای در هیات امنای صندوق توسعه ملی دارد.

اینجانب با رییس کل بانک مرکزی در شورای پول و اعتبار هم همکاری نزدیک دارم و همواره تعامل مثبتی با یکدیگر داشته ایم. اصلا اعتقاد ندارم که مواضع احیانا انتقاد من متوجه شخصیت و یا سوء عملکرد سیف یا همکاران وی شود و لازم می دانم بر این نکته تاکید کنم.

گفتنی است، معاون ارزی بانک مرکزی بتازگی گفته بود: در اجرای تکالیف قانونی و به دستور صندوق توسعه معلی از ابتدای سالجاری تاکنون بالغ بر 2 میلیارد دلار از منابع صندوق برای طرح های دولتی و یا سایر الزامات قانون بودجه و بالغ بر 3.1 میلیارد دلار بابت پروژه های غیردولتی پرداخت شده است. هم اکنون هیچ دستور پرداخت انجام نشده صندوق توسعه ملی در بانک مرکزی وجود ندارد.

غلامعلی کامیاب درباره اظهارات اخیر رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی، در پاسخ به این سوال که رییس صندوق توسعه ملی درباره طرح هایی که در صندوق توسعه ملی مصوب و برای مسدودی به بانک مرکزی ارایه شده انتقاد داشته و گزارشی از میزان پرداختی تسهیلات صندوق توسط بانک مرکزی ارایه دهید، خاطرنشان کرد: اطلاعات مالی صندوق توسعه ملی باید توسط آن صندوق ارایه شود. لذا صرفا می توانم عرض کنم در اجرای تکالیف قانونی و با دستور صندوق از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر 2 میلیارد دلار از حساب های صندوق برای طرح های دولتی و یا سایر الزامات قانون بودجه و بالغ بر 3.1 میلیارد دلار بابت پروژه های غیردولتی پرداخت شده است. هم اکنون هیچ دستور پرداخت انجام نشده صندوق توسعه ملی در بانک مرکزی وجود ندارد.

معاون بانک مرکزی اظهار داشت: به موجب قانون پولی و بانکی کشور نگهداری ذخایر ارزی و طلای کشور به عهده بانک مرکزی است. بانک مرکزی ذخایر ارزی کشور را با هدف حفظ امنیت، حفظ ارزش، نقدینگی و سودآوری مدیریت می کند. منابع صندوق توسعه ملی که به موجب قانون نزد بانک مرکزی نگهداری می شود در همین چارچوب مدیریت می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز