خبرگزاری کار ایران

معاون لیزینگ پاسارگاد در گفتگو با ایلنا:

لیزینگ‌ها از پرداخت تسهیلات مسکن منع شده‌اند / بانک‌های خصوصی بدون سپرده‌گذاری متقاضیان، توان پرداخت تسهیلات ندارند

دولت نهم در سال 87 بسته‌ای را توسط بانک مرکزی تدوین کرد که بر اساس آن بانک‌های خصوصی از پرداخت تسهیلات برای خرید واحدهای مسکونی منع شدند که این دستورالعمل باعث رکود فعلی بخش مسکن شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در کشورهای توسعه یافته، خرید مسکن از محل درآمدهای آتی شهروندان انجام می‌شود. در حال حاضر کاهش قدرت خرید به کاهش تقاضا و در نتیجه به رکود در بخش مسکن منجر شده است. از این رو نقش نهادهای تامین مالی و پرداخت تسهیلات برای تحریک تقاضا در بخش مسکن، برای خروج کشور از رکود مسکن ضروری به نظر می‌رسد.

رجبی معاون لیزینگ پاسارگاد، در گفتگو با ایلنا در این خصوص معتقد است: دولت نهم در سال 87 بسته‌ای را توسط بانک مرکزی تدوین کرد که بر اساس آن بانک‌های خصوصی از پرداخت تسهیلات برای خرید واحدهای مسکونی منع شدند که این دستورالعمل باعث رکود فعلی بخش مسکن شد. زیرا بسیاری از متقاضیان بدون دریافت تسهیلات قادر به خرید ملک نیستند. در نتیجه بسیاری از تقاضاها از بین رفت.

وی افزود: صرفا بانک مسکن مجاز به پرداخت وام مسکن شد اما وام بانک مسکن که در آن زمان 20 میلیون تومان بود در شهرهای بزرگ برای خرید مسکن کافی نبود. در حال حاضر نیز عامل اصلی رکود بخش مسکن،‌پرداخت نکردن تسهیلات بانکی است.

رجبی ادامه داد: در حالی ها که لیزینگ‌ها می‌توانند در بخش تامین مالی خریداران مسکن فعال باشند اما فعلا لیزینگ‌ها نیز از پرداخت تسهیلات منع شده‌اند. در حاضر حاضر و با توجه به رکود بخش مسکن بانک مرکزی به بانک‌های خصوصی اجازه پرداخت تسهیلات داده است اما آنرا مشروط به این کرده که متقاضیان ملزم به سپرده‌گذاری نباشند و نرخ تسهیلات پرداختی نیز 24 درصد باشد. با این شرایط بانک‌های خصوصی توان پرداخت تسهیلات ندارند و پرداخت چنین وام‌هایی برای بانک‌های خصوصی شدنی نیست. این موضوع باعث شده که رکود در بخش مسکن تداوم پیدا کند.

معاون لیزینگ پاسارگارد اظهار داشت: ما در حال حاضر در لیزینگ پاسارگاد صرفا برای خرید واحدهای تجاری و اداری و خرید مصالح ساختمانی به متقاضیان تسهیلات پرداخت می‌کنیم و به دلیل منع بانک مرکزی اجازه پرداخت تسهیلات در بخش واحدهای مسکونی را نداریم اما اگر این منع برداشته شود لیزینگ‌ها برای ورد به این حوزه آمادگی دارند.

کد خبر : ۳۰۳۰۷۶