خبرگزاری کار ایران

هجدهمین همایش رتبه بندی 100 شرکت برتر IMI 100 برگزار می شود

هجدهمین همایش رتبه بندی 100 شرکت برتر IMI 100 برگزار می شود.

به گزارش "شاتا" مجتبی رجب بیگی در نشست خبری افزود : از هم اکنون امکان ثبت نام برای ورود شرکتها به این رتبه بندی وجود دارد و تا شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

رجب بیگی تولید اطلاعات در زمینه بنگاههای کشور را از جمله اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد و افزود: شفاف سازی فضای کسب و کار ،‌رتبه بندی از لحاظ اثر گذاری در اقتصاد ملی و گسترش رقابت بین بنگاههای اقتصادی از دیگر اهداف است.

وی رتبه بندی شرکتها را بر اساس 27 شاخص برشمرد و افزود : میزان فروش ، ، شاخصهای سو آوری و عملکرد ، شاخصهای صادرات ، نقدینگی و شاخصهای بدهی و بازار از دیگر شاخصهایی است که بر اساس آن شرکتها رتبه بندی می شوند.

رجب بیگی ارزش فروش اولین شرکت را در سال قبل معادل 40 هزار میلیارد تومان و پانصدمین شرکت را 50 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت : 100 شرکت اول 85.9 درصد  100 شرکت دوم 8.5 درصد ، صد شرکت سوم 3 درصد ، صد شرکت چهارم 1.1 درصد و صد شرکت پنجم یک درصد سهم فروش را در بین 500 شرکت برتر به خود اختصاص دادند.

وی در ادامه کف فروش را برای شرکت در این رتبه بندی 20 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود : شرکتها علاوه بر این در 29 گروه مختلف صنعتی هم مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.

به گفته رجب بیگی  رتبه بندی فورچون 500 شرکتهای بزرگ دنیا و DS 100  صد شرکت بزرگ کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی دیگر رتب بندیهای مطرح در جهان هستند.

 در ادامه مدیر برگزاری همایش یکصد شرکت برتر سال گفت : سال قبل 615 شرکت در سه دسته دولتی ،‌خصوصی و نهادها و موسسات عمومی شرکت کردند و آنچه برای این رتبه بندی مهم است مالکیت است نه مدیریت.

به  گفته مجید درویش در سال گذشته در 100 شرکت اول 7 درصد دولتی بودند ، حدود 65 درصد دولتی با مالکیت خصوصی ، 28 درصد با مالکیت عمومی بودند و در بین 500 شرکت اول 10.2 دولتی ، حدود 63 درصد خصوصی و 26.8 درصد با مالکیت عمومی بودند.

درویش با بیان اینکه ما در این رتبه بندی 500 شرکت بزرگ خودمان را با کشورهای دیگر از جمله آمریکا و ترکیه مقایسه کرده ایم اضافه کرد : فروش اولین شرکت ترکیه 1.2 برابر فروش اولین شرکت ما بوده و فروش آمریکا نیز 30 برابر بوده است.

وی افزود : در کشورما گروه اول فرآورده های نفتی با 23 درصد  ، دوم بانکها و موسسات اعتباری با 19 درصد سوم شرکتها یا چند  رشته صنعتی با 10 در صد هستند اما در ترکیه فرآورده های نفتی با 18.9 درصد اول ، انرژی با 9.7 درصد دوم و خرده فروشی با 5.6 درصد سوم هستند . همچنین در آمریکا فرآورده های نفتی با 9.4 درصد اول ، فروشگاهها با 5.4 درصد دوم و بانکها و موسسات اعتباری با 5.2 سوم هستند.

کد خبر : ۳۰۲۷۰۵