خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره استصناء در گفت‌وگو با ایلنا:

سازندگان داخلی کالاهای نفتی در تدارک قرارداد با خارجی‌ها/ 100 شرکت نفتی جهان در صف ورود به پروژه‌های نفتی ایران

پدیدار گفت: ما با همه کشورها آماده همکاری و انعقاد قرارداد هستیم اما شرکت های نفتی که دارای هویت بین المللی بوده و قبلا پروژه های نفتی را اجرا کرده و سوابق شان نیز برای وزارت نفت مشخص شده باشد.

رضا پدیدار رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص برنامه و توان انجمن برای جوینت شدن با شرکت های صاحب نام خارجی بعد از لغو تحریم ها گفت: ما در حال حاضر زمینه را برای گفت و گو و رایزنی فراهم کرده ایم  تا شرکت های خارجی فقط زمینه ای برای شناخت فرصت های نفتی ایران داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه هنوز با هیچ شرکت خارجی به نتیجه نرسیده ایم، افزود:  الان زمینه ایجاد ارتباط اولیه و شناخت متقابل فراهم شده و هنوز راه طولانی را برای انتخاب مسیر درست  باید طی کنیم.

 پدیدار تصریح کرد: تیپ قراردادهای نفتی که در دسامبر رونمایی می شود IPC است و بعد از رونمایی نقاط قوت و ضعف آن نیز مشخص می شود و شرکت ها راحتتر جهت حضور در پروژه ها تصمیم گیری می کنند.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی شده که این قراردادها بصورت جویت جوینتچر باشد اما در حال حاضر نمی توان اظهار نظر کرد که دقیقا قراردادها به شکل تنظیم خواهد شد و شرکت های خارجی چگونه از ظرفیت ما استفاده می کنند و ما چگونه ظرفیت خودمان را برای آنها تشریح می کنیم اما قراردادها اینگونه است که درصدی از تجهیزات باید از کالای ساخت داخل تهیه شود و وزارت نفت نیز قبول کرده است و در قراردادها نیز پیش بینی شده است.  

رئیس هیات مدیره استصناء با بیان اینکه نوع قراردادها در  پروژه های میادین مشترک و یا مستقل متفاوت است، اظهار داشت: در هر دو صورت ابتدا باید ببینیم چه کشورهایی علاقمند به اجرای این پروژه ها هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 100 شرکت بزرگ و کوچک نفتی در کنفرانس لندن ثبت نام کرده اند حال باید ببینیم که این کشورها در مورد تیپ قراردادها چه نظری دارند. 

پدیدار گفت: ما با همه کشورها آماده همکاری و انعقاد قرارداد هستیم اما شرکت های نفتی که دارای هویت بین المللی بوده و قبلا پروژه های نفتی را اجرا کرده و سوابق شان نیز برای وزارت نفت مشخص شده باشد.

کد خبر : ۳۰۲۰۹۴