خبرگزاری کار ایران

قرارداد ایران خودرو و بنز امضا می شود

کد خبر : ۲۹۹۷۲۲

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ضمن تبیین استراتژی ایران خودرو در دور جدیدی از همکاری های بین المللی از امضای قرار داد این شرکت با خودروساز آلمانی بنز در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش ایلنا، مهندس هاشم یکه زارع اظهار کرد: دورانی که ایران خودرو به خاطر مشکلات ناشی از تحریم، شرایط دشواری را می پذیرفت، به سر رسیده و شرکت های بزرگ جهانی از جمله خودروسازان بزرگ آلمانی مشتاق همکاری با ما هستند.

شرکای قدیمی و جاری

یکه زارع پژو، رنو و سوزوکی را شرکای جاری ایران خودرو ذکر کرد و از برنامه ایران خودرو برای انتخاب یک شریک اروپایی غیر فرانسوی قوی خبر داد و یادآور شد: برای کشورهایی که به حقوق مردم ایران احترام نمی گذارند، فرش قرمز پهن نمی کنیم.

وی حضور شرکای قوی اروپایی را خطری برای حضور چین در ایران دانست و گفت: قیمت خودروهای چینی جذابیت دارد، اما از نظر کیفیت و مشخصات فنی نمی توانند با خودروهای اروپایی رقابت کنند، لذا با آمدن بزرگان جهان به ایران، جای چینی ها تنگ می شود.

وی «بنز» را شریک قدیمی ایران خودرو دانست که به خاطر تحریم قطع رابطه کرد اما تصمیم جدی برای حضور مجدد در ایران دارد و گفت: به زودی دفتر شرکت بنز در تهران باز می شود و یک قرارداد 10 ساله برای تولید کامیون، اتوبوس و ون با ساخت داخل مناسب با این شرکت خواهیم داشت.

یکه زارع همچنین از خرید 30 درصد سهام شرکت ایدم و تولید موتورهای روز جهانی در این شرکت توسط بنز خبر داد و افزود: برای عرضه و تولید سواری بنز نیز یک قرارداد پنج ساله به زودی امضا می شود. همچنین این شرکت تمایل خود را برای خرید 50درصد سهام شرکت ستاره ایران اعلام کرده است. 

می توانیم شریکی مقتدر و متعهد انتخاب کنیم

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خود رو اظهار کرد: 22 درصد فروش جهانی پژو به بازار ایران تعلق داشته که برای هر شرکتی جذاب است. اما پژو بعد از تحریم ها بازار ایران را ترک و ما را با مشکلاتی مواجه کرد. در عین حال مجبور شد هشت هزار نفر از نیروی کار خود را نیز اخراج کند.

وی با اشاره به مذاکرات یک و نیم سال اخیر میان ایران خودرو و پژو، اظهار کرد: برنامه همکاری  آینده با پژو ترسیم و قرارداد مشخص شده که بر اساس آن یک شرکت مشترک در ایران تاسیس می شود که باید 30 درصد تولیدات آن در شبکه پژو صادر شود. این شرکت مرکز تحقیقات مشترک نیز خواهد داشت. اما پژو نه تنها باید برای رفتاری که در گذشته با ما داشته پاسخ گو باشد، بلکه با توجه به شرایط جدید، مطمئن نباشد قراردادی که تنظیم شده حتما امضا می شود و شریک اصلی ما خواهد ماند. با رویدادهای اخیر شرکت های زیادی خواهان همکاری با ما هستند و می توانیم شریکی مقتدر و متعهد به قول و قرار انتخاب کنیم.

همکاری با فولکس واگن

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو فولکس واگن را یک شرکت بزرگ جهانی و بزرگ ترین تولید کننده خارجی در چین ذکر کرد و گفت: فولکس واگن می تواند شریک خوبی برای ایران خودرو باشد.

یکه زارع بیشترین نیاز بازار خودروی ایران را مربوط به خودروهای بین 25 تا 35 میلیون تومان عنوان کرد که موضوع مهمی در مذاکره با شرکای خارجی است و اظهار کرد: با توجه به کیفیت و آپشن های مختلف، این خودروها 30 درصد از سایر محصولات داخلی گران تر خواهد بود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به تغییر همکاری با رنو گفت: از سال گذشته همکاری ایران خودرو با رنو از قالب رنوپارس خارج شد و به صورت مستقیم با رنو در آمد.  این همکاری برای خودروهای کپچر، کلیو 4 وKwid به نتیجه رسیده و محصول اخیر سالانه 150 هزار دستگاه تولید خواهد شد. همچنین فیس لیفت تندر 90 نیز تا پایان سال عرضه خواهد شد. باید از قالب های گذشته جدا شویم و محصولات جدید بدهیم. رنو در عین حال می تواند یک تامین کننده خوب قطعات و مجموعه های موتوری باشد.

وی سهم محصولات چینی از سبد ایران خودرو را حداکثر پنج  درصد عنوان کرد و گفت: از این پس چین باید نگاه جدیدی به مقوله کیفیت، قیمت و خدمات داشته باشد.

یکه زارع سیاست ایران خودرو در صادرات را بر مبنای سود عنوان کرد و گفت: محصول زیان ده صادر نمی کنیم و تولید در خارج از کشور را تنها در صورتی ادامه می دهیم که شریک بخش خصوصی در آن کشور سرمایه گذاری کند که در آذربایجان یک شریک اعلام آمادگی کرده که با رسیدن به توافق صادرات خوبی به آن کشور خواهیم داشت.

وی از ادامه همکاری با سوزوکی سخن گفت و اظهار کرد: مدل های سویفت، سیاس و سلریو را خواهیم داشت که مورد سوم با تیراژ بالا و ساخت داخل تولید می شود. سوزوکی جزو نادر شرکت هایی است که فعالیت در ایران را قطع نکرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز