خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بانک صنعت و معدن:

سرک کشیدن به حساب‌های شخصی نیاز به رای قاضی دارد / معوقات بانکی، کاهش یافت

طبق قانون اگر مرجعی بخواهد به حسابی دسترسی پیدا کنند نیاز به رای قاضی دارند و ما اطلاعات شخصی حساب افراد را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهیم.

نشست خبری مدیر عامل بانک صنعت و معدن به مناسبت هفته دولت در محل وزارت امور  اقتصادی و دارایی برگزار گردید.

افخمی در این نشست به تامین مالی 269 طرح در سال 93 اشاره کرد.

وی گفت: اعتبار این طرح‌ها بیش از 4هزار میلیارد تومان بود و از محل آن 11 هزار شغل ایجاد شد. تا پایان شهریور امسال نیز  52 طرح به نتیجه می‌رسد که محل این طرحها 4 هزار و 600 شغل ایجاد می‌شود. ارزبری این طرح ها نیز 150 میلیون دلار بوده که عمدتا شامل واحدهایی کوچک ومتوسط است. نقش بانک‌ها در تامین مالی پروژه ها بسیار جدی است و کمتر پروژه‌ای است که منابع آن به طور کامل توسط صاحبان کسب و کار تامین مالی شود.

 

افخمی گفت: بانک صنعت و معدن یک بانک توسعه‌ای است.  ما در سال 93 در حوزه معوقات بانکی وضعیت مناسبی داشتیم در سال 92معوقات ما 10.2 درصد بود که در سال 93 به 8.4 رسید. وضع وصولی‌ها هم بهتر شد. وصولی‌های ما 34 درصد رشد داشت.

وی افزود: بیش از 70 درصد فعالیت‌های بانکی در کشور در 12 بانک دولتی صورت می‌گیرد. در این میان تعداد پرسنل بانک صنعت و معدن زیر یک درصد کارکنان نظام بانکی است. تعداد شعب‌ ما نیز اندک است و حدود 70 شعبه داریم اما میزان تسهیلاتی که پرداخت کرده‌ایم و 4.3 درصد تسهیلاتی است که توسط 12 بانک دولتی پرداخت شده است. در خصوص گشایش اعتبار در سال 93 عملکرد بسیار مناسبی داشتیم.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن گفت: باید با بانک‌های توسعه‌ای رفتار خاص و متفاوت نسبت به بانک‌های تجاری صورت بگیرد. در دنیا هم همین طور است. ما در کشور 5 بانک توسعه‌ای داریم که این 5 بانک 30 درصد تسهیلات را در میان 12 بانک دولتی پرداخت کرده‌اند. در دنیا نیز حدود 500 بانک توسعه‌ای وجود دارد که 90 درصد این بانک‌ها دولتی هستند.

افخمی افزود: در حال حاضر وضع ما از لحاظ منابع بهتر شده در وضعیت پساتحریم نیز برنامه‌هایی را از نیمه دوم پارسال آغاز کرده‌ایم  و برای رویدادهای مختلف سناریوهای مختلف داریم. ما تلاش کردیم از بدهی‌های‌مان که در اثر تحریم ایجاد شده بود بکاهیم. در آغاز به کار دولت جدید حدود 400 میلیون یورو بدهی داشتیم که در همین دو سال گذشته 80 درصد آن را از محل منابع‌ خودمان تصویه کردیم. در حال حاضر مقدمات همکاری با حدود 50 بانک بین‌المللی را آماده کرده‌ایم. بحث سوئیفت هم بسیار مهم است که برای آن نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا به محض رفع تحریم‌ها اقدام کنیم.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن ادامه داد: اینکه گفته می‌شود بیشتر مشکلات بخش صنعت به بانک‌ها مربوط به می‌شود نادرست است زیرا بانک‌ها خارج از ظرفیت و منابع‌شان نمی‌توانند وام بدهند. در حال حاضر بانک‌ها بعضا چند برابر منابع‌شان وام پرداخت کرده‌اند.

وی در خصوص بررسی حساب‌های بانکی مردم و سرک کشیدن به این حساب‌ها گفت: طبق قانون اگر مرجعی بخواهد به حسابی دسترسی پیدا کنند نیاز به رای قاضی دارند و ما اطلاعات شخصی حساب افراد را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهیم. این امر فقط طبق قانون ممکن است. چیزی که در فضای عمومی در خصوص سرک کشیدن به حساب‌های شخصی مردم عنوان می‌شود استنباط درستی نیست. ما صرفا اگر مقام قضایی یا سازمان امور مالیاتی چیزی از حساب افراد بپرسد طبق قانون پاسخ می‌دهیم و در این خصوص رسانه‌ها باید با احتیاط بیشتری صحبت کنند.

کد خبر : ۲۹۹۳۸۹