خبرگزاری کار ایران

المانیتور گزارش داد ؛

بازگشت صنعت خودرو ایران به مسیر پیشرفت با وجود چالش‌ها

المانیتور طی گزارشی از چشم انداز صنعت خودرو ایران پس از لغو تحریم ها نوشت: با وجود چالش هایی که در مسیر پیشرفت این صنعت وجود دارد، ظاهرا این بخش به صورت تدریجی به مسیر پیشرفت بازخواهد گشت.

به گزارش ایلنا، پایگاه خبری المانیتور طی گزارشی نوشت: صنعت خودرو یکی از مسائل مهمی است که بعد از توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی در رسانه های ایران به طور جدی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است.

این پایگاه در ابتدا دلایل اهمیت صنعت خودرو ایران برای اقتصاد کشور و همچنین دلایل وجود بحث و گفت‌وگوهای متعدد حول این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.

بر اساس این گزارش ایران بزرگترین تولید کننده خودرو در خاورمیانه می باشد و البته تا قبل از آن که تحریم‌های اقتصادی بر ایران تحمیل شود این کشور در جایگاه یازدهمین تولید کننده خودرو در سراسر جهان قرار داشت. بخش خودرو بعد از نفت دومین صنعت بزرگ کشور محسوب می شود. به طور قطع بیش از ٧٠٠ هزار کارگر در کارخانه های این صنعت مشغول به کار است.

یک روزنامه نگار ایرانی آشنا به صنعت خودرو گفت:«تحریم های اقتصادی، مخصوصا زمانی که این صنعت آماده پیشرفت بزرگی بود، عقب رفت عظیمی برای صنعت خودرو ایران به حساب می آمد.»

وی همچنین تاکید کرد که تحریم های غربی نه تنها پیشرفت این صنعت را متوقف نمود بلکه به تولید و قیمت آن هم لطمه وارد کرد. چرا که از سویی به علت تحریم‌ها تولید کاهش یافت و از سوی دیگر به خاطر همین تحریم ها قیمت خودرو به طور ناگهانی حدود ٣٠٠ درصد افزایش یافت بدین ترتیب تولید از 1.5 میلیون خودرو در سال به کمتر از ٧٠٠ هزار دستگاه کاهش یافت و نکته مهم دیگر آنکه از کیفیت خودروهای تولید ایران هم کاسته شد.

حال بعد از گذشت دو سال روحانی در تلاش است این صنعت را احیا نماید.

معاون وزیر صنعت ایران طی نشست اخیر با هیأت اقتصادی سوئیس از طرحی خبر داد که ظرفیت تولید خودرو را تا سال ٢٠٢١ به سه میلیون خودرو در سال افزایش می دهد. وی همچنین تاکید کرد ایران برای دستیابی به این هدف نیازمند همکاری شرکت های تولید خودرو بین المللی می باشد.  

بر اساس این گزارش ایران به قطعات کامپیوتری خاص و قطعات حساس مربوط به خودرو نیاز دارد از این رو در زمان تحریم مجبور بود با تولیدکنندگان چینی وارد همکاری شود. حال با برداشتن تحریم ها شرکت های خودرو غربی بر سر بازار ایران با چین وارد رقابت شده اند.

در ادامه این گزارش، به نقل از سعید موحدی معاون اقتصادی گروه تولید خودرو بهمن، به بررسی دلایل گرایش تولید کننده های خودرو غربی و آسیایی به بخش خودروسازی ایران پرداخته شده است.

موحدی به المانیتور گفت: «در حال حاضر تقاضای خودرو روند ثابتی را در اکثر کشورها از جمله چین، ژاپن و کشور های غربی طی می کند حال آن که می توان گفت ایران تنها کشوری است که در آن تقاضای خودرو به طور فزاینده ای پیش می رود و البته دولت هم تمایل به احیای این صنعت دارد.»

وی افزود: از سوی دیگر کارخانه های تولید خودرو در ایران درآمد نسبتا قابل قبولی دارند. شاید به همین دلایل است که تولید کننده های اصلی خودرو و البته کشورهای صنعتی پیشرفته همکاری با ایران را در اولویت خود قرار داده اند.

اگرچه وی به این موضوع نگاه مثبتی دارد اما معتقد است به علت تاثیر تحریم‌ها پیشرفت سریع این حوزه ممکن نیست و بعد از برداشتن تحریم‌ها به شش ماه تا یک سال زمان برای پیشرفت نیاز داریم.

با این حال یک کارشناس خودرویی گفت: احتمال ضعیفی وجود دارد که ایران به طور کامل بازار خود را تسلیم شرکت های خارجی نماید و قطعا دو تولید کننده اصلی خودرو در ایران همواره سهم بزرگ این بازار را دراختیار خواهند داشت.

وی تاکید کرد تولیدکننده های ایرانی همواره در تلاش اند تا به تکنولوژی های جدیدی دست یابند و سطح استانداردهای خود را ارتقا دهند و از این جهت با شرکت های غربی وارد همکاری می شوند.

گفتنی است ؛ شرکت های غربی نظیر رنو، پژو، مرسدس بنز و ولوو اعلام کرده اند که مایلند علاوه بر صادرات به ایران از این کشور به عنوان مرکزی برای صادرات محصولاتشان به کشورهای همسایه ایران از جمله عراق، جمهوری آذربایجان، سوریه و افغانستان استفاده کنند.

المانیتور در پایان نوشت: با وجود چالش هایی که در مسیر پیشرفت این صنعت وجود دارد، ظاهرا این بخش به صورت تدریجی به مسیر پیشرفت بازخواهد گشت و با طرح های مشترکی که در حال شکل گیری است امید آن وجود دارد که این کشور نه تنها مقصدی برای محصولات خارجی خواهد بود بلکه به عنوان مرکز و محلی برای تولید و صادرات عمل خواهد کرد.

کد خبر : ۲۹۸۴۹۵