خبرگزاری کار ایران

وزیر اسبق نفت در گفت وگو با ایلنا تشریح کرد:

مهمترین اولویت مصرف گاز تولیدی کشور کجاست؟

غرضی گفت: تزریق گاز به مخازن نفتی که طی سالهای گذشته متروکه شده و یا افت فشار داشته اند باید در اولویت مصرف گاز کشور قرار گیرد.

محمد غرضی، وزیر اسبق نفت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص نحوه مصرف افزایش تولید گاز ایران گفت: مهمترین مرحله بعد از گازرسانی به شهرها و روستاهای فاقد گاز لوله کشی؛ تزریق به مخازن نفتی است که طی سالهای گذشته رها شده بودند.

وی با بیان اینکه صادرات گاز باید در اولویت سوم بعد از گازرسانی به داخل و تزریق به مخازن قرار گیرد، افزود: باید به مخازن نفتی کشور که طی سال های گذشته مورد بهره برداری قرار نگرفته بودند تزریق گاز صورت گرفته و احیا شوند.

غرضی تصریح کرد: امروز در دنیا تا 40 درصد از منابع نفتی بهره برداری می شود اما منابع نفتی کشور ما حداکثر 15 درصد مورد بهره برداری قرار گرفته اند که باید چاره ای برای این کاهش ضریب برداشت اندیشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل بالا رفتن تولید ملی این است که بتوانیم میادین بزرگی مثل اهواز و گچساران و یا میادین دیگری مثل هفتکل را که متروکه شده اند به تولید برسانیم.

وزیر اسبق نفت ادامه داد: مخزنی مثل هفتکل دردهه 30 و 40 توسط انگلیسی ها مورد بهره برداری قرار گرفت اما در حال حاضر معدن کشته شده یعنی آب و نفت با هم مخلوط  و متروکه شده لذا ابتدا باید گاز در منابع نفتی همچون این مخازن تزریق شود تا ضریب امنیت تولید کشور حداقل برای 100 سال دیگر بالا رود.

وی همچنین اظهار داشت: ما باید روی شناخت منابع نفتی سرمایه گذاری و پژوهش کنیم مثلا در مخزن مسجد سلیمان که بیش از 100 سال است که مورد بهره برداری قرار می گیرد تا چند برابر میزان بهره برداری که در گذشته صورت گرفته نفت وجود دارد.

غرضی افزود: مخزن اصلی مسجدسلیمان در گذشته روزی 40 هزار بشکه نفت می داد اما اکنون به 5 هزار بشکه رسیده که با تزریق گاز می توان میزان تولید را به نزدیک ابتدایی ترین تولید خودش رساند.

وی خاطرنشان کرد: ما بیش از 100 نوع منبع نفتی داریم که فقط بعد از اکتشاف مورد بهره برداری قرار گرفته  و پژوهشی روی آنها صورت نگرفته لذا با توجه به بالا رفتن تکنولوژی و همچنین بهره بردن از اقدامات پژوهشی می توان مخازن را همیشه جوان و فعال نگه داشت و به جای بهره برداری 40 درصدی حتی تا میزان 70 درصد بهره برداری صورت گیرد.

وزیر اسبق نفت یادآور شد:  مخازن خاورمیانه بزرگ هستند به تزریق گاز زیادی نیاز دارند  مثلا مخزن اهواز که قبلا 2 هزار PSI فشار داشته اکنون به 1000 PSI  رسیده یعنی در مدت 40 سال گذشته مخزن سوخته و الان فشار به نصف رسیده لذا برای اینکه بتوان به 2000 PSI گذشته بازگردد باید گاز تزریق شود تا فشار معدن بالا رفته و توان بهره برداری نیز افزایش یابد.

کد خبر : ۲۹۷۴۸۹