خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن آبهای معدنی و آشامیدنی:

سرانه مصرف آب بسته‌بندی در ایران 20 لیتر است/صادرات 11 میلیون دلار آب در سال گذشته!

فروهر؛ میزان تولید آب بسته‌بندی را در سال گذشته یک میلیارد و 300 میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: سرانه مصرف در کشور 15 تا 20 لیتر و سال گذشته 11 میلیون دلار نیز صادرات داشته‌ایم که بخش اعظم آن نیز به افغانستان و عراق و برخی کشورهای آسیای میانه فرستاده شده است.

پیمان فروهر دبیر انجمن آبهای معدنی و آشامیدنی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص میزان مصرف آب بسته بندی در کشور گفت: در حال حاضر توجه دنیا به آب بسته بندی معطوف شده و ما نسبت به تغییر رویکرد و تغییر الگوی مصرف عقبیم.

وی افزود: سرانه مصرف آب بسته بندی در حومه خلیج فارس بالای 100 لیتر، در کشور همسایه مان130 لیتر، اروپا نیز بالای 100 لیتر ودر ایران 15 تا 20 لیتر است که نشان می دهد که در بخش هایی از دنیا به این نتیجه رسیده اند که این همه سرمایه و انرژی را بصورت همان اتفاقی که در ایران رخ می دهد، نباید از طریق لوله کشی به منزل مردم برسانیم.

فروهر تصریح کرد: در حال حاضر در کشور ما اعداد کلانی برای ضد عفونی آب مصرف می شود تا آب را به نیت آبرسانی و مصرف شرب به مردم برسانند ولی مردم 250 لیتر فاضلاب تولید می کنند و فقط 1.5 تا 2 لیتر به مصرف شرب می رسد که این مسئله در حوزه اقتصاد انرژی اثر می گذارد لذا لازم است که تغییر رویکردی شود.

 وی اظهار داشت: در حال حاضر شبکه شهری در کلان شهری مثل تهران بیش از 40 تا 50 سال عمر دارند حفظ کیفیت آب شرب در شبکه شهری با فرسودگی مواجه شده که باعث شده بالای 30 درصد پرت داشته باشیم.

 دبیر انجمن آبهای معدنی و آشامیدنی با بیان اینکه حفظ کیفیت و مانیتور کردن کیفیت آب کار دشواری است، ادامه داد: تجربه دنیا و ایران نشان داده که آب بسته بندی در دنیا و در ایران در شرایط بحران مثل زلزله، جنگ و تنش ونیاز به آب شرب در یک منطقه می تواند کارگشا باشد مثلا در زمان زلزله بم اگر آب آشامیدنی بسته بندی نبود فاجعه ای دیگر رخ می داد بنابراین زمان آن رسیده که نگاه مان به این صنعت جدی تر شود. 

وی میزان تولید آب بسته بندی را در سال گذشته یک میلیارد و 300 میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: سرانه مصرف در کشور 15 تا 20 لیتر و سال گذشته 11 میلیون دلار نیز صادرات داشته ایم که بخش اعظم آن نیز به افغانستان و عراق و برخی کشورهای آسیای میانه فرستاده شده است.

فروهر خاطرنشان کرد: فقط سه درصد آب بسته بندی در داخل کشور فروخته می شود بنابراین ظرفیت مازاد تولید را باید صادر کنیم زیرا به لحاظ درامدزایی و اشتغال اهمیت دارد.

کد خبر : ۲۹۶۲۰۶