خبرگزاری کار ایران

زنگنه پس از دیدار با هیات اقتصادی ایتالیا خبر داد:

دعوت از شرکت‌های ایتالیایی برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران

وزیر نفت گفت: سفر هیأت‌های سیاسی و تجاری به ایران چراغ سبز دولت‌ها به شرکت‌ها و بخش خصوصی برای فعالیت در ایران است.

به گزارش ایلنا، "بیژن نامدار زنگنه" پس از دیدار با هیأت سیاسی و اقتصادی ایتالیا در جمع خبرنگاران با بیان این که توسعه روابط در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی مهمترین محور این مذاکرات بوده است، گفت: ایران در گذشته با شرکت‌های ایتالیایی در توسعه فازهای پارس جنوبی و میادین نفتی جنوب ایران همچون میدان دارخوین مشارکت‌های موفقی داشته است.

وی با بیان این که بر اساس مذاکرات صورت گرفته قرار شد این روال برای آینده ادامه پیدا کند، افزود: صنعت نفت هم اکنون در حوزه دریای خزر و افزایش بازیافت نفت، به همکاری شرکت‌های ایتالیایی نیاز دارد.

زنگنه با اشاره به این که پالایشگاه‌های نفت ایتالیا پیش از تحریم‌های بین‌المللی از نفت ایران استفاده می‌کردند، گفت: با تغییر اوضاع و برداشته شدن این تحریم‌ها دوباره امکان صادرات نفت ایران به عنوان خوراک پالایشگاه‌های این کشور فراهم خواهد شد.

وزیر نفت محور دیگر مذاکره با هیأت ایتالیایی را بحث پتروشیمی عنوان کرد و گفت: از شرکت‌های ایتالیایی برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران دعوت کرده‌ایم، زیرا ایران قصد دارد بار دیگر با همکاری و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در این صنعت جهش جدیدی ایجاد کند.

وی با یادآوری این که شرکت‌های ایتالیایی پیش از تحریم‌های بین‌المللی بر ضد صنعت نفت، در حوزه پتروشیمی فعالیت قابل توجهی داشتند، تصریح کرد: پیش از تحریم‌ها، شرکت‌های ایتالیایی در ساخت واحدهای پتروشیمی، در اختیار گذاشتن دانش فنی، تجهیزات و فاینانس پروژه‌های پتروشیمی حضور موفقی داشتند.

زنگنه، محور سوم مذاکره با هیأت ایتالیایی را ساخت تجهیزات موردنیاز صنعت نفت با مشارکت شرکت‌های ایرانی - ایتالیایی عنوان کرد و گفت: ساخت این تجهیزات نه تنها برای بازار ایران بلکه برای تامین نیازهای بازارهای منطقه خواهد بود.

وزیر نفت با بیان این که سفر هیأت‌های سیاسی و تجاری به ایران چراغ سبز دولت‌ها به شرکت‌ها و بخش خصوصی برای فعالیت در ایران است، تصریح کرد: دولت‌های اروپایی تلاش می‌کنند تا پوشش بیمه‌ای را برای فعالیت شرکت‌ها برقرار کنند؛ ضمن این که ما نیز شرکت‌هایمان را برای دیدار و گفت‌وگو با طرف‌های اروپایی سازماندهی کرده‌ایم تا مذاکره کنند و زمینه‌های حصول توافق را فراهم کنند.

کد خبر : ۲۹۵۵۵۰