خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

ارائه برنامه های اجرایی بخش صنعت،معدن وتجارت در دوران پساتحریم /اصلاح نظام بانکی کشور با جدیت دنبال می شود

asdasd
کد خبر : ۲۹۴۳۷۰

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین برنامه های اجرایی بخش صنعت و معدن و تجارت در دوران پساتحریم خبر داد و گفت: پیشنهادات لازم دراین خصوص تدوین و به رئیس جمهوری تقدیم شده است.

به گزارش ایلنا از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، محمدرضا نعمت زاده در دومین گردهمایی روسای سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها با اشاره به توافقات صورت گرفته ایران و 1+5 که نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت، افزود: کار بزرگی انجام شده و همه باید دراین راستا نهایت تلاش و همت خود را مبذول دارند تا با شرایط ایجاد شده بخش صنعت، معدن و تجارت بتواند به عنوان یک امتیاز، اقدامات خود را به پیش ببرد.

وی با اشاره به ارائه پیشنهادات و برنامه های اجرایی در سه بخش صنعت، معدن و تجارت در دوران پساتحریم، تصریح کرد: در بخش صنعت، مذاکره با شرکت های معتبر و صاحب نام و فناوری در راستای سرمایه گذاری مشترک، ارتقای توان مدیریت فناوری و بازاریابی، طراحی و تولید محصولات رقابت پذیر، صادرات حداقل 30 درصد از محصولات تولیدی، ارتقای توان تحقیقاتی، فناوری و برندسازی داخلی و استفاده از منابع و تسهیلات خارجی از جمله رئوس مهمترین اقداماتی است که باید در بخش صنعت صورت بگیرد.

نعمت زاده، اولویت همکاری ها را در زمینه های صنایع و قطعات خودرو، صنایع معدنی ،صنایع شیمیایی و پتروشیمیایی، صنایع برق، الکترونیک و مخابرات، طراحی و ساخت ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید و طراحی وتولید تجهیزات زیست محیطی و صنایع پیشرفته پزشکی ذکر کرد.

به گفته وی، در بخش معدن نیز همکاری و مشارکت با شرکتهای معتبر خارجی در زمینه های اکتشاف، سرمایه گذاری، بهره برداری و صادرات همچنین طراحی و ساخت ماشین آلات معدنی ،تکمیل زنجیره فرآوری و صنایع مربوطه و سرمایه گذاری مشترک در معادن سایر کشورها از جمله مهمترین مواردی است که باید در این بخش دنبال کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه زمینه های فعالیت بیشتر در بخش تجارت را مورد اشاره قرار داد و افزود: سرمایه گذاری فروشگاههای زنجیره ای معتبر در داخل کشور، ایجاد مشارکت های تجاری صادراتی، بهره گیری از ظرفیت واردات کالا برای انتقال دانش فنی و همچنین سرمایه گذاری برای مصارف داخل و بازارهای صادراتی نیز از مهمترین مسائل مطروحه در بخش تجارت خواه بود.

نعمت زاده در ادامه سخنان خود اهمیت بهره وری و افزایش آن را مورد تاکید قرار داد و گفت: بدون بهره وری نمی توانیم به دنبال رقابت پذیری در کشور باشیم و پیشنهاد می کنم دراین رابطه از مشاوران خارجی در صنایع مختلف بهره گیری شود.

وی موضوع بازاریابی و ایجاد و خلق پول را دراین بین مهم ارزیابی کرد و افزود: باید از طریق ارائه راهکارهای مناسب و خلق فکر و اندیشه به دنبال باز کردن درهای بیشتری از دنیا به روی خود باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ضرورت تدوین سند برنامه راهبردی استراتژیک صنعت، افزود: این سند راهنمایی اصلی برای صنعتگران و مردم که خواهان بحضور دراین عرصه هستند، خواهد بود.

وی محوریت این سند را چگونه صنعتی کردن کشور دانست و گفت: در این راستا افزایش سهم صادرات غیرنفتی و تاکید بر مزیت ها و ظرفیت های استانی و جغرافیایی را نباید از یاد برد.

نعمت زاده با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور مبنی بر صنعتی شدن کشور، تصریح کرد: رئیس جمهوری در این باره بارها نقطه نظرات خود را مطرح و حتی ضرورت پیش رفتن بخش کشاورزی به سمت صنعت را خاطرنشان کردند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به وضعیت این بخش از اقتصاد کشور، یادآور شد: خوشبختانه توانستیم با تدابیر لازم سال 93 را به خوبی پشت سر گذاشته و رشد منفی دو ساله را تبدیل به رشد مثبت کنیم.

نعمت زاده خطاب به روسای سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها، اظهار داشت: البته در این راه تلاشها، اقدامات و پیگیری های شما موثر بوده که امیدواریم این روند با سرعت بیشتر طی سال جاری نیز ادامه پیدا کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بحث نقدینگی و اصلاح نظام بانکی کشور مبحث مهم ما خواهد بود که آن را در شورای پول و اعتبار با جدیت پیگیری خواهیم کرد چرا که با شرایط و بینشهای موجود کشور ضرورت اصلاح نظام بانکی بیش از گذشته است.

به گفته وی؛ این نظام پولی و بانکی جوابگوی تحولی که ما را به سوی یک رونق اقتصادی برساند نخواهد بود چرا که 6.7 درصد رشد بخش صنعت 9.8 رشد بخش معدن و 3.7 درصد بخش بازرگانی نشاندهنده حرکت سازنده و رو به رشد در این بخش از اقتصاد کشور است که نیازمند افزایش حمایت ها است.

نعمت زاده، تشکیل و پیگیری مصوبات ستاد تسهیل در استانها را حائز اهمیت خواند و گفت: به رغم مشکلاتی که دراین زمینه وجود دارد پیگیری مصوبات به صورت هفتگی از مطالبات جدی ما خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز