خبرگزاری کار ایران

طی برنامه ششم توسعه محقق می شود؛

تولید 200 هزار تن ماهی به شیوه پرورش در قفس

asdasd
کد خبر : ۲۹۴۲۷۱

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: در برنامه ششم توسعه، تولید 200 هزار تن ماهی از طریق پرورش در قفس پیش بینی شده است.

به گزارش ایلنا از وزارت جهادکشاورزی، حسین عبدالحی افزود: طی پنج سال برنامه ششم توسعه برای تولید 200 هزار تن ماهی از طریق پرورش در قفس 290 میلیارد تومان اعتبارات تملکی پیش بینی شده است.

وی برآورد تسهیلات بانکی برای بخش خصوصی در راستای پرورش ماهی در قفس در طول برنامه ششم توسعه را 2500 میلیارد تومان عنوان کرد.

عبدالحی گفت: با توجه به اینکه پرورش ماهی در قفس به سرمایه گذاری سنگین نیاز دارد، ما از شرکت های بزرگ خواسته ایم که در این زمینه سرمایه گذاری کنند.

به گفته وی، بنیاد مستضعفان و موسسه جهاد نصر از جمله نهادهای بزرگی هستند که نسبت به فعالیت در حوزه پرورش ماهی در قفس علاقه نشان داده اند.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران هدف از توسعه پرورش ماهی در قفس را تامین امنیت غذایی، افزایش مصرف سرانه و صادرات آبزیان برشمرد و در عین حال این روش را برای تولید و پرورش آبزیان، اقتصادی ارزیابی کرد.

عبدالحی با بیان اینکه به علت محدودیت آب شیرین، سیاست وزارت جهادکشاورزی به سمت تولید ماهی در آب های شور و آب های ساحلی سوق پیدا کرده است، اظهار داشت: صندوق توسعه ملی نیز از روش پرورش ماهی در قفس حمایت می کند.

وی افزود: سال گذشته، صندوق توسعه ملی نزدیک به 200 میلیارد تومان تسهیلات برای پرورش ماهی در قفس پرداخت کرده است.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران پیش بینی کرد: امسال از محل پرورش ماهی در قفس نزدیک به 1200 تن ماهی تولید شود.

وی گفت: سال گذشته 520 تن ماهی از طریق پرورش در قفس تولید شد.

عبدالحی از آغاز اجرای برنامه مطالعات تکمیلی در زمینه پرورش ماهی در قفس خبر داد و گفت: با توجه به تاکید وزیر جهادکشاورزی این برنامه مطالعات تکمیلی با سه مشاور داخلی که با کشورهای کانادا و نروژ توافق همکاری کرده اند، در حال انجام است.

وی ادامه داد: یک مشاور داخلی برای مطالعات دریای خزر و دو مشاور برای دریای عمان و خلیج فارس در نظر گرفته ایم که کار مطالعات و مکان یابی مناسب برای پرورش ماهی در قفس را انجام می دهند.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات در پاسخ به پرسشی در مورد چگونگی تهیه قفس، گفت: سعی کرده ایم قفس را از کشورهای خارجی مانند چین و نروژ وارد کنیم ضمن آنکه قفس های ساخت داخل نیز در آب های داخلی استفاده می شود.

وی ظرفیت قفس های پرورش ماهی را بین 50 تا 750 تن در دنیا عنوان کرد و افزود: شرکت های نروژی، قفس هایی با ظرفیت تولید 750 تن ماهی می سازند.

عبدالحی با اشاره به اینکه در شمال کشور به طور آزمایشی پرورش ماهی در قفس در مورد گونه قزل آلا اجرا می شود، تصریح کرد: در نظر داریم برای آینده روی گونه های دریایی خزر مانند کپور معمولی، ماهیان خاویاری، ماهی سفید و آزاد برای پرورش در قفس کار کنیم.

گفتنی است؛ پرورش ماهی در قفس در استان های گیلان، مازندران، خوزستان، هرمزگان در حال انجام است و استان مازندران با نصب و راه اندازی 22 قفس با ظرفیت تولید 660 تن در رتبه نخست قرار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز