خبرگزاری کار ایران

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران خبر داد:

خبری از یک فروند کشتی ربوده شده توسط دزدان دریایی نیست

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: طبق ارزیابی های 10 ساله برداشت ماهیان از آبهای آزاد و بین المللی حدود 4 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا علی اصغر مجاهدی در نشست خبری بیان داشت: سال گذشته در مجموع 946 هزارتن ماهی از طریق صید و آبزی پروری برداشت شد.

وی افزود: از این میزان برداشت 575 هزار تن از طریق آبزی پروری تامین شده که 12 درصد رشد را نسبت به سال ماقبل خود نشان می دهد.

مجاهدی  در خصوص دوره صید میگو در استان بوشهر بیان داشت: صید میگواز تاریخ‌های 5 و 7 مرداد  به ترتیب برای قایق‌ها و شناور ها آزاد می‌شود.

وی افزود: دوره صید این گونه، یک و نیم ماه است و مابقی آن برای بازسازی ذخایر سال آینده نگهداری می‌شود.

مجاهدی یادآور شد:  میزان صید ماهیان استخوانی نیز در دریای خزر 15 تا 20 هزار تن بوده که به دلیل شرایط نامناسب احیای این ذخایر در رودخانه‌ها میزان بهره برداری و صید آنها محدود است.

وی در خصوص بازسازی ذخایرآبزیان دریای خزر،بیان داشت: در 13 مکان  از رودخانه‌های شمال کشور،عملیات احیایی ذخایر انجام می‌شود.

مجاهدی گفت: بخش عمده صید کشور مربوط به  سطح زیان درشت، ماننده خانواده تن ماهیان بوده که با در اختیار داشتن سهم 50 درصدی، بخش صیادی را به خود وابسته کرده است.

وی افزود: ایران  رتبه دوم و سوم برداشت تن ماهیان را منطقه داردو بخش عمده صید ایران از تن ماهیان دریای عمان و مابقی آن از اقیانوس هند است.

مجاهدی با اشاره به ربوده شدن 3 فروند کشتی ماهیگیری ایران توسط دزدان دریایی گفت: در سال گذشته 3 فروند کشتی ماهیگیری ایران توسط دزدان دریایی ربوده شده است که مسائل دو فروند از این سه کشتی، برطرف شده و در حال بازگشت به ایران هستند؛ اما از یک فروند آنها خبری در دست نیست.

وی در پایان تاکید کرد: طبق سیاست گذاری سازمان شیلات ایران برای حفظ ذخایر دریایی تلاش داریم بهره برداری از ذخایر دریایی را ثابت نگه داریم در همین راستا برنامه توسعه برداشت برخی گروه های آبزیان از جمله سرسیاهان ریز و فانوس ماهیان را در دستور کار داریم تا در آینده با مشکلی مواجه نشویم.

کد خبر : ۲۹۲۵۳۰