خبرگزاری کار ایران

افزایش ۵۵ درصدی سهم راه آهن از ترانزیت کالا

سال ۹۳ سهم راه‌آهن در ترانزیت کالا نسبت به سال پیش ۵۵ درصد رشد داشت و به ۵.۶ درصد از کل ترانزیت کالا در کشور رسید.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت راه و شهرسازی٬ در سال 93 مجموع 13.07 میلیون تن کالا (نفتی 5.66 و غیرنفتی 7.41) ترانزیت شد که نسبت به سال گذشته  8 درصد رشد (نفتی 7 درصد و غیرنفتی 9 درصد) را نشان می‌دهد و 95 درصد از هدف برنامه (13/8 میلیون تن) تحقق یافت.

این در حالی است که سهم راه‌آهن در ترانزیت کالا 5.6 درصد معادل 729 هزار تن کالا بود که نسبت به سال پیش 55 درصد افزایش داشت و از هدف برنامه پنجم نیز 36 درصد محقق شد.

طبق گفته‌های سید محسن پورسید آقایی مدیرعامل شرکت راه آهن در سال جدید با وجود کاهش 23 درصدی ترانزیت عمومی در بخش حمل و نقل اما ترانزیت ریلی در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 88 درصد رشد داشت. ضمن آنکه در بخش جابجایی ریلی بارهای داخلی و بارهای موجود در بنادر حدود 6 درصد رشد داشت.

البته ترانزیت در بنادر نیز طی سال 93 معادل 10.77 میلیون تن کالا (4.94 نفتی و 5.83 غیرنفتی) بود که نسبت به سال 92 با رشد 38 درصد داشت که این میزان ترانزیت بدون دخالت ریل در بنادر است.

سیاست وزارت راه و شهرسازی تقویت ترانزیت ریلی است بر همین اساس در بهار امسال با وجود کاهش عمومی ترانزیت، سهم ریلی از ترانزیت افزایش یافت.

در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) دو بند به صورت صریح به زیرساخت‌های حمل و نقل اختصاص دارد.

در بند 24 و 25 امور اقتصادی این برنامه آمده است: اولویتِ ‌بخشِ ریلی در توسعه‌ی حمل‌ و نقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن و توسعه‌ی حمل‌ و نقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانه‌های باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکه‌های ریلی منطقه‌ای و جهانی به‌ویژه کریدور شمال -جنوب با هدف توسعه‌ی صادرات و ترانزیت بار.

علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی در همین رابطه معتقد است: پیش از ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم نیز سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با اولویت توسعه راه آهن در کشور و تاکیدات رئیس‌جمهوری در این زمینه، راه‌آهن را در صدر برنامه‌های ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در کشور قرار داده بود.

وی یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی را اتصال ریلی شرق و غرب، شمال و جنوب و شمال غرب و شمال شرق کشور دانست و پروژه‌های راه‌آهن کریدور ریلی شرق دریای خزر، خواف- هرات، راه آهن غرب کشور و راه آهن شلمچه-بصره را در راستای تحقق همین هدف عنوان کرد.

تنها مانعی که می‌تواند در مسیر رشد ترانزیت ریلی کشور مشکل ایجاد کند کمبود منابع مالی است چون مانع عمده پیشرفت پروژه‌های ریلی می‌شود در عین حال پورسیدآقایی و نورزاد دو معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کردند که تلاش می‌کنند تا با استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه برای تأمین منابع مالی طرح‌های راه آهن، منابع لازم در این زمینه را تامین کنند.

کد خبر : ۲۹۱۲۱۶