خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس جامعه حسابداران در گفت‌وگو با ایلنا مطرح‌کرد:

کاهش 20 درصدی بهای تمام شده پس از برداشته شدن تحریم ها

asdasd
کد خبر : ۲۸۴۴۶۵

در وضعیت پس از تحریم که این محدودیت‌­ها برداشته می‌شود حداقل بین 10 تا 20 درصد بهای تمام شده تجارت خارجی­‌مان پایین می‌آید. این اتفاق در بخش صادرات به افزایش توان رقابت محصولات ما در بازارهای خارجی کمک می‌کند و در بخش وارات نیز به مهار و کاهش تورم منجر می شود".

سعید جمشیدی­‌فر، نایب رئیس جامعه حسابداران رسمی و تحلیلگر مالی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص آثار رفع تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، گفت: "مهم ترین اثر رفع تحریم­‌ها کاهش بهای تمام شده است. در یک بازار کارآمد هزینه مبادله در حداقل قرار دارد، اطلاعات در دسترس همه است و تعدد خریداران و فروشندگان وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به تحریم­های کنونی هیچ کدام از این فاکتورها در سطح مطلوبی قرار ندارد. به‌طور مثال می‌خواهید یک محصولی را صادر کنید، برای صادرات یک محموله گاهی لازم است یک شرکت در خارج از کشور تاسیس کنید و نحوه نقل و انتقال ارز و مبادلات پولی را به نحوی خاص تعریف کنید که با این نهادهای اضافی، هزینه مبادله به شدت افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر در محموله های بزرگ حداقل بین 10 تا 20 درصد هزینه مبادله به وجود آمده است. برای واردات هم همین اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: در وضعیت پس از تحریم که این محدودیت‌­ها برداشته می‌شود حداقل بین 10 تا 20 درصد بهای تمام شده تجارت خارجی­‌مان پایین می‌آید. این اتفاق در بخش صادرات به افزایش توان رقابت محصولات ما در بازارهای خارجی کمک می‌کند و در بخش وارات نیز به مهار و کاهش تورم منجر می شود".

این کارشناس مالی افزود: "یکی دیگر از مشکلاتی که تحریم­‌ها ایجاد کرده، بالا رفتن هزینه تامین مالی در ایران است. یکی از موارد اصلی تحریم­‌ها، تحریم بانک هاست. در حال حاضر ارز به سختی وارد کشور می‌شود. در همه جای دنیا هزینه فاینانس عددهای تک رقمی و پایین است. در حال حاضر در دنیا عدد 9 هم بالا محسوب می‌شود و حول 5 الی 6 درصد رایج است. در سال‌های اخیر در بخش های مختلف اقتصاد ایران سرمایه گذاری صورت نگرفته و بانک های داخلی هم با کارمزد بالای 20 درصد تامین سرمایه می‌کنند. وقتی که موانع تحریم برداشته شود با هزینه بسیار نازل­ تری تامین سرمایه خارجی صورت می‌گیرد".

وی خاطرنشان کرد: "تامین مالی خارجی به چند دسته قابل تقسیم است. ماندگارترین و بلندمدت ترین،  آن سرمایه گذاری خارجی است که یک سرمایه گذار خارجی به عنوان شریک به ایران می آید و لازم نیست به او بهره داده شود بلکه صرفا سود سهامش را می‌گیرد. برای این کار فضای سیاسی باید مناسب باشد تا سرمایه گذار خارجی ورود کند. شکل دیگر تامین مالی خارجی به صورت فاینانس است که به صورت میان مدت است و  باعث می شود پروژه های ما حرکت بکند.حالت سوم هم تامین مالی کوتاه مدت که یا به صورت وام کوتاه مدت است یا در قالب فروش اقساطی صورت می‌گیرد".

جمشیدی­‌فر در پایان تاکید کرد:"رفع تحریم­‌ها باعث کاهش هزینه های مبادله و کاهش هزینه­‌های تامین مالی  می‌دهد. از سوی دیگر منجر به از بین رفتن انحصار و ایجاد تعدد در عرضه کنندگان کالا و خدمات می‌شود. در نتیجه بازارهای ما در حوزه­‌های مختلف به سوی یک بازار کارآمد حرکت می‌کند و در آن " کشف قیمت" بهتر و واقعی­‌تر خواهد شد".

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز