خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

پیگیری بازسازی و بهسازی باغها با جدیت

کاهش عملکرد در واحد سطح عملا موجب افزایش هزینه تمام شده محصول ومنجر به کاهش قدرت رقابت پذیری محصول کشور ما در بازار جهان خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد:تولید 180 تن انار در هکتار با تولید 15 تن در هکتار فاصله بسیار دارد و این بیانگر ضرورت ارتقا بخش کشاورزی و افزایش بهره وری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی طهماسبی در مراسم تقدیر از 50 تولیدکننده نمونه و برتر بخش کشاورزی خراسان رضوی در مشهد گفت: تاکنون چند هزار میلیارد تومان تسهیلات برای کشت گلخانه ای در نظر گرفته شده که فرصت خوبی برای توسعه و ورود کشاورزان به این امر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: این کاهش عملکرد در واحد سطح عملا موجب افزایش هزینه تمام شده محصول و موجب کاهش قدرت رقابت پذیری محصول کشور ما در بازار جهان خواهد شد.

وی ادامه داد: در این راستا موضوع بازسازی و بهسازی باغها با جدیت پیگیری می شود.

طهماسبی در ادامه با تاکید بر ظرفیتهای زیاد خراسان رضوی در حوزه کشاورزی با وجود محدودیت شدید منابع آبی ابراز امیدواری کرد اقدامات اجرا شده در حوزه کاهش و مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی سایر استانها در خراسان رضوی نیز اجرایی شوند.

وی همچنین با اشاره به تغییر شرایط جوی و نوع بارشها از برف به باران گفت: باید با تلفیق منابع انسانی در زمینه مهار آبها گامهای جدی برداشته شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: سالها است که مهاجرت روستاییان به شهرها در سطحی گسترده در حال انجام است.

مجتبی مزروعی افزود: جمعیت روستایی خراسان رضوی در سال 1365 برابر با یک میلیون و 895 هزار نفر بود اما در سال 1390 به یک میلیون و 380 هزار نفر کاهش یافت.

وی گفت: همچنین جمعیت شهری خراسان رضوی از دو میلیون و 192 هزار نفر در سال 1365 به چهار میلیون و 311 هزار نفر در سال 1390 رسید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: این جمعیت مهاجر به مشهد عموما از مناطقی بوده اند که الگوی کشت نداشته و کشاورزی در آنجا از رونق و آبادانی لازم برخوردار نبوده است.

وی افزود: در واقع طی این سالها اولویت نخست گردشگری بوده در حالی که این اولویت مختص مشهد است نه استان و اولویت دوم توسعه خراسان رضوی هم صنعت می باشد.

مزروعی گفت: اگر امروز با مشکلی به نام حاشیه نشینی در مشهد مواجهیم به دلیل برنامه ریزیهای گذشته در سطح استان بوده بگونه ای که خراسان رضوی تحت الشعاع محورهای برنامه ریزی شده برای مشهد قرار گرفته و بخش کشاورزی آن با همه ظرفیتها و اولویتهایش مغفول مانده است.

وی بحران آب را در خراسان جدی توصیف اما بیان کرد: نمی توان به این بهانه کشاورزی را به حاشیه راند بلکه باید این بخش به لحاظ فناوری و ارتقا بهره وری آب مورد توجه جدی قرار گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: کشاورزی را باید صنعتی کرد اما این اقدام هم باید از مسیر خود انجام شود.

در این مراسم از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی خراسان رضوی شامل دامداری، زراعت، باغبانی، شیلات، فنی و مهندسی و تعاونیهای کشاورزی و تولیدی قدردانی شد.

کد خبر : ۲۸۲۹۷۹