خبرگزاری کار ایران

جزئیات طرح جامع مسکن اعلام شد / کارشناسان یکماه فرصت اظهار نظر درباره سند جامع مسکن را دارند

سقف وام در طرح جامع مسکن براساس نیاز روز تغییر خواهد کرد و قطعا نرخ سود وام هم براساس نرخ تورم تغییر می کند و اگر به شرایطی رسیدیم که نرخ تورم تک رقمی شد قطعا نرخ سود تسهیلات هم تک رقمی می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام جزئیات طرح جامع مسکن گفت: هدف اصلی طرح جامع مسکن تهیه مسکن برای آحاد جامعه است و براساس این طرح، ساخت 8 هزار و 700 واحد مسکن اجتماعی شروع شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حامد مظاهریان ، معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری صبح امروز خود با بیان اینکه تهیه طرح جامع مسکن از سال 84 آغاز شده است گفت: برای 12 سال آینده مسکن کشور با تهیه این طرح برنامه ریزی شده است.

وی با تاکید براینکه طرح جامع مسکن در 5 سند  راهبردی تنظیم شده گفت: هدف اصلی طرح جامع مسکن تهیه مسکن برای آحاد جامعه است.

وی با بیان اینکه سعی کرده ایم شاخص توان پذیری مسکن را در کشور افزایش دهیم گفت: طبق این طرح تا افق سال 1405 قدرت خرید مردم افزایش می یابد و میزان پس انداز مردم برای خرید خانه از 12 سال به 8 سال کاهش پیدا می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه های مسکن دولت در این طرح ادامه داد: یکی از برنامه های دولت که در این طرح آمده است و اجرای آن از سال گذشته شروع شده نوسازی بافت فرسوده است.

وی ادامه داد: بر این اساس مقرر شده سالیانه 300 هزار وام به ساخت بافت های فرسوده اختصاص یابد و این وام ها به مدت 6 سال و 9درصد پایین تر از نرخ سود تسهیلات عمومی بانکها به متقاضیان داده می شود.

وی با بیان اینکه در دو ماه اول سال 94 ، برای 35 هزار وام بافت فرسوده در نظر گرفته شده است گفت: علاوه بر اعطای وام به ساکنان بافت فرسوده اختصاص وام به بافتهای روستایی را هم در نظر داریم.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد:اختصاص 200 هزار وام 15 میلیون تومانی به مناطق روستایی در نظر گرفته شده است که اجرای این برنامه هم از سال گذشته کلید خورد.

مظاهریان با اشاره به طرح مسکن اجتماعی گفت: یکی دیگر از برنامه های سند طرح جامع مسکن، ساخت مسکن اجتماعی  است  که ساخت مسکن اجتماعی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان، سازمان بهزیستی، سازمان ملی زمین و مسکن انجام خواهد شد که ساخت 8 هزار و 700 واحد مسکن اجتماعی برنامه ریزی و شروع به کار شده است.

وی ادامه داد: در هر منطقه ای که نیاز به تامین زمین باشد سازمان ملی زمین و مسکن واردمی شود و وزارت راه و شهر سازی زمین مورد نیاز را تامین می کند.

مظاهریان با بیان اینکه در تهیه طرح جامع مسکن رویکرد متفاوتی را در نظر گرفته ایم گفت: کارشناسان اقتصادی وکارشناسان مسکن به مدت یک ماه فرصت اظهار نظر درباره مشکلات و نواقص احتمالی این سند راهبردی را دارند.

معاون وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: البته چارچوبهای طرح جامع مسکن تغییر نخواهد کرد اما کارشناسان می‌توانند به کلیات طرح در این یک ماه اظهار نظر کنند چنانچه پیش از این اظهارات کارشناسان بهره‌مند شدیم و این طرح با توجه به اظهارات کارشناسان تغییراتی روشنی را پیدا کرد.

معاون دبیر راه و شهرسازی درباره اجرای طرح مسکن اجتماعی گفت: اجرا بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و وزارت راه و شهرسازی مسئول هماهنگی بین نهادها در اجرای این طرح است. اما قرار بر این است هر یک از نهادهای مسئول در اجرای این طرح نقشی را ایفا و  میزان اعتباراتی را تقبل کند. به طور مثال قرار بر این است سازمان بهزیستی برای ساخت هر واحد 5 میلیون تومان اعتبار در نظر بگیرد.

وی با اشاره به یکی دیگر از برنامه‌های طرح جامع مسکن گفت: یکی دیگر از برنامه‌ها افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن است که متناسب با شرایط روز میزان تسهیلات تغییر خواهد کرد. معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در ادامه اجرای این طرح هم شروع شده است و طبق مصوبه شورای پول و  اعتبار 80،60،40 میلیون تومانی توسط بانک‌ها به متقضایان داده می‌شود.

مظاهریان افزود: هر چند انتقاداتی به میزان سقف وام شده است اما تا پیش از این افراد می توانستند برای خرید یک واحد مسکونی 30 تا 35 میلیون تومان وام از بانکها دریافت کنند در حال حاضر این رقم به 80 میلیون تومان در کلانشهرها رسیده است.

وی ادامه داد: سقف وام در طرح جامع مسکن براساس نیاز روز تغییر خواهد کرد و قطعا نرخ سود وام هم براساس نرخ  تورم تغییر می کند و اگر به شرایطی رسیدیم که نرخ تورم تک رقمی شد قطعا نرخ سود تسهیلات  هم تک رقمی می شود.

 

 

کد خبر : ۲۸۲۰۳۶