خبرگزاری کار ایران

در دیدار رئیس شورای مشترک ایران و اوکراین با هیت تجاری این کشور مطرح شد؛

ضرورت کاهش هزینه حمل و نقل در مناسبات ایران و اوکراین

asdasd
کد خبر : ۲۸۰۴۳۷

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت خرسون یکی از ایالت های اوکراین در دیدار با رئیس شورای مشترک ایران و اوکراین بر تمایل بخش خصوصی این کشور در توسعه مناسبات اقتصادی خود به ویژه در زمینه کشاورزی تاکید کرد.

به گزارش ایلنا،همان طور که در این روزها شاهد حضور هیئت های تجاری از کشورهای مختلف در ایران و ابراز علاقه مندی آنها بر توسعه همکاری های اقتصادی خود با ایران هستیم، هیئتی از اوکراین از ایالت خرسون به ایران آمد تا ضمن آشنایی بیشتر با شرایط و زمینه های همکاری اقتصادی با تجار ایرانی نشست های رودروریی داشته باشند.

سادینا آبایی، رئیس شورای مشترک ایران و اوکراین با اشاره به ضرورت حرکت منسجم تر برای ارتقای سطح مناسبات بین دو کشور، یاداور شد: یکی از راه های توسعه روابط اقتصادی بین کشورهای مختلف در قدم نخست انجام فعالیت های فرهنگی و آشنایی دو کشور با هنر و فرهنگ یکدیگر است. حتی برگزاری مسابقات ورزشی در کنار روابط تجاری می تواند بر عمق فعالیت ها و روابط بیافزاید.

وی در ادامه بر مناسبات سه جانبه و حتی چهار جانبه بین ایران- ترکمنستان-اوکراین، ایران -گرجستان-ترکیه-اوکراین تاکید و تصریح کرد: ترانزیت کالا بین این کشورها به دلیل وضعیت قرار گرفتن این کشورها، یکی دیگر از موضوعاتی است که باید برای آن برنامه ریزی کنیم. از طرف دیگر می توانیم به دلیل روابط خاصی که بین ایران وترکمنستان وجود دارد، از این طریق فعالیت های مالی خود با اوکراین را دنبال کنیم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: البته هرچه آشنایی و شناخت دو کشور از یکدیگر بیشتر شود، امکان انجام کارهای مشترک و همکاری های تجاری هم بیشتر می شود. بنابراین در این برهه زمانی اعزام و پذیرش هیئت، نقش بسزایی در تقویت روابط دارد.

کشت فراسرزمینی موضوع دیگری بود که در این دیدار مورد توجه دو طرف قرار گرفت. بر اساس اظهارات آبایی، دولت ایران آمادگی لازم برای آغاز این فعالیت در اوکراین را دارد.

رئیس شورای مشترک ایران و اوکراین در ادامه به پیمان خواهر خواندگی بین ایالت خارتوف و استان اصفهان اشاره و تصریح کرد: باید این نوع روابط بین سایر استان های دو کشور برقرار شود.

وی همچنین عدم استقبال شرکت های هایتک اوکراین برای حضور در نمایشگاه تکنولوژی های جدید که 19 تا 22 خرداد در ایران برگزار خواهد شد را مورد انتقاد قرار داد و گفت: علی رغم تلاشهای بسیار برای حضور شرکتهای اوکراینی در این نمایشگاه، متاسفانه هیچ کدام از این شرکتها اعلام آمادگی نکردند.

آبایی در بخش دیگری از سخنان خود آماده شدن شرایط برای استفاده از تعرفه های ترجیحی را مربوط به دولتهای دو کشور دانست و تشریح کرد: این موضوع بسیار مهم است، اما بخش خصوص می تواند تنها موضوع را در کمیسیون مشترک مطرح و بررسی کند.

در ادامه بحث مربوط به نقل و انتقالات پولی و هزینه های بالای حمل و نقل به عنوان دو چالش جدی در ارتباط بین دو کشور تاکید شد. همچنین اعضای هیئت مدیره شورای مشترک ایران و اوکراین خواستار حذف بروکراسی های طولانی برای دریافت ویزای تجاری از این کشور شدند.

 

علاقه مندی اوکراین بر استفاده از صنعت پتروشیمی ایران

ویکتوریا اوستروموا، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت خرسون، پتروشیمی را از اولویت های موردنیاز اوکراین در ارتباط با ایران برشمرد و عنوان کرد: خرسون در جنوب اوکراین قرار گرفته و اقتصاد آن معطوف به کشاورزی است. سالانه بالغ بر دو میلیون تن گندم در این استان تولید می شود و برای همین ایران می تواند در تامین غلات و گندم خود از این موقعیت استفاده کند.

وی افزود: قرار است بین ترکمنستان و اوکراین اتاق مشترکی ایجاد شود، در همین رابطه ایران می تواند از شرایط به وجود آمده بهترین استفاده را بکند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت خرسون همچنین در واکنش به تاکید طرف ایرانی بر لزوم حل مشکل حمل و نقل، توضیح داد: اوکراین در حال حل این چالش جدی است هرچند این مسئله باید توسط دو طرف مورد بررسی و چاره جویی قرار گیرد.

اوستروموا نیز موضوع ارتباط بین استان های دو کشور و تشکیل شرکت های مشترک را ضروری و مفید ارزیابی کرد و افزود: اگر استان های هر دو کشور متناسب با توانمندی ها و امکانات خود با یکدیگر ارتباط تجاری برقرار کنند، می تواند در کل به ارتقای سطح روابط دو کشور کمک قابل توجهی کند.

طبق گفته های وی در حال حاضر بین آذربایجان شرقی و اصفهان با چند ایالت اوکراین، روابط خوبی وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت خرسون در بخش پایانی سخنان خود به بازدید هیئت اوکراینی از بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی و ماشین آلات وابسته در ایران اشاره و تاکید کرد: آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده صنعت کشاورزی ایران از تکنولوژی های روز و بهره گیری آن از استادارهای بین المللی است. خوشبختانه این موضوع می تواند به توسعه روابط دو کشور کمک کند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز