خبرگزاری کار ایران

با تأکید روسای جمهور ایران و قزاقستان؛

همکاری‌های تهران – آستانه در همه زمینه ها گسترش می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۱۲۸

در زمینه کشاورزی، معدن، صنعت و انرژی و حمل و نقل، پولی و بانکی، سرمایه‌گذاری مشترک و خدمات فنی و مهندسی، مصمم به توسعه روابط دوجانبه هستیم.

مذاکرات هیات‌های عالی رتبه ایران و قزاقستان روز سه‌شنبه با تأکید روسای جمهوری دو کشور بر گسترش همه جانبه روابط تهران – آستانه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این نشست با قدردانی از استقبال گرم دولت قزاقستان از هیأت ایرانی گفت: حضور هیأت بلندپایه اقتصادی و نیز جمعی از کارآفرینان بخش خصوصی ایران در این سفر نشان‌دهنده اراده مصمم ایران برای توسعه روابط تهران – آستانه است.

وی گفت: نتیجه مذاکرات موفق و سازنده وزرا با همتایان خود نشان می‌دهد که دو طرف از اراده لازم برای توسعه همکاری‌ها در بخش‌های مختلف برخوردارند.

رییس جمهور اظهار داشت: در زمینه کشاورزی، معدن، صنعت و انرژی و حمل و نقل، پولی و بانکی، سرمایه‌گذاری مشترک و خدمات فنی و مهندسی، مصمم به توسعه روابط دوجانبه هستیم.

روحانی با اشاره به مراحل پایانی تکمیل راه‌آهن قزاقستان از طریق ترکمنستان به ایران، گفت به این ترتیب قزاقستان می‌تواند از طریق ایران به خلیج فارس و ایران نیز متقابلا از طریق خط ریلی به چین و روسیه مرتبط شود.

رییس جمهور در زمینه کریدور جنوب به شمال و تفاهماتی که بین ایران، ترکمنستان، ازبکستان و عمان وجود دارد، گفت: پیوستن قزاقستان به این جمع می تواند این کریدور را فعال‌تر کند.

روحانی همچنین آمادگی ایران را برای گسترش همکاری‌های دو کشور در عرصه انرژی بویژه نفت و گاز مورد تاکید قرار داد.

رییس جمهور در ادامه به ضرورت همکاری‌های مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم اشاره کرد و اظهار داشت: همکاری مشترک کشورهای منطقه و از جمله ایران و قزاقستان در مبارزه با خشونت و افراطی‌گری به عنوان یک نفع جمعی و مشترک، مد نظر ما است.

روحانی سپس به بحثگردشگری و همکاری‌های علمی مشترک پرداخت و افزود: همکاری‌های علمی می‌تواند به شکوفایی دو کشور بویژه در زمینه فناوری‌های نو و ارتقای کیفی دانشگاه‌ها منجر شود.

رییس جمهور گفت: در زمینه گردشگری نیز با توجه به جاذبه‌های دو کشور، باید همکاری‌های دو جانبه گسترش و تعمیق یابد.

رییس‌ جمهور قزاقستان نیز در این دیدار با ابراز خشنودی از حضور هیأت بلند پایه ایرانی در آستانه گفت: قزاقستان، ایران را به عنوان شریک مطمئن خود در منطقه و دریای خزر می‌شناسد.

نورسلطان نظربایف با ابراز ناخرسندی از حجم مبادلات کنونی دو کشور گفت: ما باید همه تلاش خود را برای گسترش این همکاری‌ها و افزایش حجم مبادلات تجاری انجام دهیم.

وی افزود: در مذاکرات خصوصی راجع به مسایل مهمی بویژه در زمینه همکاری‌های مشترک دو کشور گفت‌و‌گو کردیم و وزارتخانه‌های مربوطه را مأمور پیگیری توافقات کردیم.

رییس‌ جمهور قزاقستان پیشنهاد داد که برای گسترش هر چه بیشتر روابط دو کشور، شورای مشترک همکاری‌های تجاری توسط اتاق‌های بازرگانی ایران و قزاقستان تشکیل شود.

نظربایف همچنین با اشاره به مراحل پایانی خط‌راه آهن قزاقستان – ترکمنستان – ایران، گفت که کشورش علاقه‌مند است در بنادر جنوبی ایران مرکز فعال تجاری ایجاد کند.

گسترش همکاری‌ها برای حفظ امنیت و محیط‌زیست دریای خزر، علاقه‌مندی برای برای استفاده از امکانات فنی ایران، ابراز امیدواری برای نتیجه بخش بودن مذاکرات ایران و ۱ + ۵ و همکاری‌های مشترک بانکی از دیگر مواردی بود که رییس جمهور قزاقستان به آنها پرداخت.

نظربایف در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: پیوسته به گسترش روابط با ایران اهمیت می‌دهم و خواهان توفیق روزافزون کشورتان هستم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز