خبرگزاری کار ایران

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری:

نمی‌توان از پول دولتی نوآوری استخراج کرد

asdasd
کد خبر : ۲۷۸۷۰۳

صنعت باید در کنار دانشگاه‌ها مرکز جذب ایده داشته باشد و موتور محرک پژوهش در دانشگاه باشد؛ چراکه ایده اولیه در دانشگاه ایجاد می‌شود اما شرکت‌ها هستند که مرحله تجاری‌سازی و ثروت‌افزایی را در دست دارند.

‌به‌گزارش ایلنا، "سورنا ستاری" امروز (پنج‌شنبه) در پنجمین همایش تحقیق و نوآوری که توسط گروه مپنا در سالن همایش‌های ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های بزرگ دولت این است که چگونه می‌توان ارتباط بین شرکت‌های بزرگ صنعتی را با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها برقرار کرد.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب، ایران یکی از کشورهای پیشرفته جهان در زمینه هوانیروز بود، اما پس از انقلاب با رفتن آمریکایی‌ها از ایران مشخص شد که این قدرت واقعی نبود و با خراب شدن یک قطعه از یک جنگنده، این امکانات به‌طور کامل از دسترس خارج می‌شد.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به نکته‌های منفی اقتصاد متکی به نفت، گفت: در اقتصاد ایران که متکی به نفت و خام‌فروشی است، ما صنعت نداریم بلکه کارخانه داریم؛ در اقتصاد نفتی این فکر حاکم است که همه چیز را می‌توان با پول خرید، بنابراین نیازی به دانش و دانشگاه به معنای واقعی نیست.

وی ادامه داد: با پول نفت نمی‌شود دانشگاه درست کرد و دانش و تفکر و ایده به دست آورد؛ آنچه پژوهش را می‌سازد، خلاقیت و نوآوری است و امکانات فیزیکی اصل و اساس نیست و از پژوهشکده‌های بزرگ و مجلل تفکر به دست نمی‌آید.

ستاری با بیان اینکه در اقتصاد دانش‌بنیان، اصل اساسی ایده و فکر است، ادامه داد: هم‌اکنون دانشگاه‌های ما با بودجه 100 درصد دولتی کار می‌کنند و در هیچ‌کدام از دانشگاه‌های ما ارتباط مستمری با صنعت که به قرارداد منجر شود، وجود ندارد؛ پژوهشکده‌های ما بودجه‌های چند میلیاردی دارند، اما خروجی آنها با ورودی‌شان برابر نیست.

وی تصریح کرد: باید بتوانیم روش‌های جدید پژوهش را در کشور توسعه دهیم و بی‌گمان این موضوع در شرکت‌های خصوصی بهتر قابل اجرا است. تجاری‌سازی در قالب شرکت می‌تواند اتفاق بیفتد و در اینجا بحث فنی مطرح نیست، بلکه ما نیازمند تفکر جدی در حوزه پژوهش هستیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه پول دولت نباید در تجاری‌سازی هزینه شود، گفت: نمی‌توان از پول دولتی نوآوری استخراج کرد، چراکه از بودجه دولت رقابت به وجود نمی‌آید.

وی تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ صنعتی کشور باید مدل‌هایی را داشته باشند که چگونه می‌توان بحث نوآوری را در آنها تزریق کرد. با فراهم کردن بستر برای فعالیت‌ شرکت‌های مستقل دانش‌بنیان می‌توان نوآوری را ایجاد کرد و باید اجازه دهیم که پژوهش‌گران جوان ما بر روی ایده‌های خود کار کنند و حتی شکست‌های آنان را نیز باید جبران کرد.

ستاری با بیان اینکه پژوهش بزرگ‌ترین مولد درآمد است؛ ادامه داد: صنعت باید در کنار دانشگاه‌ها مرکز جذب ایده داشته باشد و موتور محرک پژوهش در دانشگاه باشد؛ چراکه ایده اولیه در دانشگاه ایجاد می‌شود اما شرکت‌ها هستند که مرحله تجاری‌سازی و ثروت‌افزایی را در دست دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز