خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران، خبر داد:

آغاز کشت برنج‌های تراریخته در کشور

علاوه بر سلامت،برنج تراریخته از نظر اقتصادی بصرفه است و محصول بیشتری می‌دهد.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، ایران را نخستین کشور در تولید برنج تراریخته اعلام کرد.

بهزاد قره یاضی در گفتگو یا خبرنگار ایلنا،  با بیان اینکه ایران نخستین کشور دنیاست که برنج تراریخته را در سال 1383 به تولید انبوه رساند، گفت: متاسفانه با روی کار آمدن دولت نهم عقبگرد داشتیم ولی اکنون کشت آزمایشی و محدود برنج‌های تراریخته  از سرگرفته شده و تولید انبوه آن را طی سال آینده آغاز می‌کنیم.

وی جایگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در ایران را  از لحاظ علمی، مناسب خواند و اظهار کرد: از حیث تعداد مقالات ارائه شده در سطح منطقه خاورمیانه رتبه اول را داریم؛ اما از لحاظ کیفیت مقالات در دنیا هنوز به جایگاه دلخواه دست نیافته ایم.

وی افزود: ایران سالهاست در زمینه تولید محصولاتی چون واکسن‌های انسانی و دامی فعال است و در تامین بسیاری از آنها خودکفا شده است و واکسن هایی چون فلج اطفال، اوریون، سزخک، سرخجه و ثلات  را در داخل تولید کرده است.

 رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران با اشاره به اینکه در زمینه تولید واکسن‌های دامی نیز موفق عمل کرده‌ایم گفت: موسسات سرم رازی  و انستیتوپاستور در این زمینه پیشگام هستند.

قره یاضی با بیان اینکه در محصولات تراریخته از هیچ گونه سمی استفاده نمی‌شود اظهار کرد: علاوه بر سلامت، تراریخته ها از نظر اقتصادی نیز بصرفه اند و محصول بیشتری می‌دهند.

 

کد خبر : ۲۷۵۹۵۶