خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت هلدینگ سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی:

تاثیر کاهش قیمت نفت در بهره برداری از ستاره خلیج فارس/ عدم النفع روزانه 20 میلیون یورویی بابت دیرکرد

سال گذشته با افزایش سرمایه، ترکیب سهامداران نیز تغییر کرد و هم اکنون شرکت ملی پالایش و پخش ١٨ درصد، صندوقهای بازنشستگی نفت ٣٣ درصد و تاپیکو ٤٩ درصد از سهام این شرکت را دارا هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمود رشیدی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) در حاشیه سومین روز از نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت ساخت و بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: در حال حاضر پیشرفت اجرایی  پالایشگاه به بیش از ۸۳ درصد رسیده و پیش بینی می شود اولین ردیف پالایشگاهی آن تا بهمن ماه سال جاری در مدار بهره برداری قرار گیرد.

شیری با بیان اینکه بیشتر اقدامات زیرساختی این طرح انجام شده است، تصریح کرد: به محض اتمام فاز یک، هریک از دو فاز دیگر نیز به فاصله ٥ ماه پس از آن وارد مدار خواهد شد.

مدیر عامل شرکت هلدینگ سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین تصریح کرد: با بهره برداری از اولین ردیف پالایشگاهی ستاره خلیج فارس حدود ۱۲۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی کشور افزوده می شود.

وی ادامه داد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس از ظرفیت تولید روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین و حدود ۱۵ میلیون لیتر گاز با استاندارد یورو ۴ اتحادیه اروپا برخوردار است.

شیری گفت: به منظور تسریع در بهره برداری از این طرح پالایشگاهی طرح تولید زودهنگام بنزین و گازوئیل در دستور کار قرار گرفته است .

وی اظهار داشت: بر این اساس پیش بینی می شود تا پایان سال جاری با بهره برداری از این پروژه حدود ۱۲ میلیون لیتر بنزین و ۵ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید کشور اضافه شود.

رشیدی همچنین با اشاره به توافق انجام گرفته بین سهامداران این پالاشگاه، شرکت ملی پالایشگاه و پخش فرآورده های نفتی و صندوق توسعه ملی از این جهت قرارداد عاملیت گشایش یک خط اعتباری به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار با عاملیت بانک ملت نهایی شده و پیش بینی می شود تا چند روز آینده این منابع مالی به پروژه ستاره خلیج فارس اختصاص یابد.

وی همچنین با اشاره به آخرین مراحل نصب ساخت و راه اندازی آبگیر گفت: پس از افتتاح و راه اندازی اولین ردیف پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا بهمن ماه سال جاری دومین و سومین ردیف پالایشگاه هم هر یک به فاصله ۵ تا ۶ ماه در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

وی با اشاره به مشارکت این هلدینگ در طرح ساخت پالایشگاه نفت آناهیتا کرمانشاه  گفت: احداث یک واحد جدید ۶۵۰ هزار تنی متانول در بندر ماهشهر و همچنین تامین منابع مالی ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلاری ساخت یکی از پالایشگاه های ۶۰ هزار بشکه ای سیراف در بخش عسلویه هم در اولویت اجرا قرار گرفته است.

رشیدی با اشاره به امضای یک قرارداد جدید به منظور صادرات گاز مایع به عراق خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۵.۷ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی توسط شرکت های پتروشیمی زیر مجموعه این هلدینگ تولید و به بازر عرضه شده است.باید معادل این میزان به بانک مرکزی، مسدودی ارائه شود که قرار است به زودی این اقدام انجام و مبلغ مورد نظر به پروژه ستاره خلیج فارس تزریق شود.

وی با تاکید براینکه این شرکت به عنوان بزرگترین سهامدار شرکت پالایش میعانات گازی ستاره خلیج فارس، ٤٩ درصد سهام آن را داراست، افزود: سرمایه گذاران تاپیکو نسبت به میزان سهامشان تمام سرمایه لازم را تاکنون پرداخت کرده اند.

وی با بیان اینکه سال گذشته با افزایش سرمایه، ترکیب سهامداران نیز تغییر کرد، ادامه داد: هم اکنون شرکت ملی پالایش و پخش ١٨ درصد، صندوقهای بازنشستگی نفت ٣٣ درصد و تاپیکو ٤٩ درصد از سهام این شرکت را دارا هستند.

مدیرعامل شرکت تاپیکو با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت نفت ارزان شده است، افزود: با هر روز دیرکرد این پروژه روزانه ٢٠ تا ٣٠ میلیون یورو عدم النفع در پروژه ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه ساخت پالایشگاه میعانات گازی بهترین گزینه برای مصرف میعانات گازی تولید شده در پارس جنوبی است، افزود: روزانه میزان زیادی میعانات گازی همراه با تولید گاز در کشور به دست می آید که این ساخت پالایشگاه میعانات گازی را توجیه می کند.

کد خبر : ۲۷۵۷۲۲