خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت در حاشیه نمایشگاه بیستم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی :

صادرات ۵۰ میلیارد دلاری محصولات غیر نفتی در سال ۹۳/ افزایش صادرات به اندازه یک سنت عبادت است

در سال گذشته ما توانستیم میزان صادرات غیر نفتی را به ۵۰ میلیارد دلار برسانیم و در نظر داریم در سال ۹۴ این میزان افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منصور معظمی، معاون وزیر نفت در امور هیدروکربوری و برنامه‌ریزی در نشست جانبی دومین روز از نمایشگاه بین‌المللی نف، گاز، پتروشیمی و پالایش با بیان اینکه در کشور راهی جز توجه واقعی به بخش خصوصی نداریم گفت: براساس سیاست‌های اصل ۴۴ قرار بود تحولی در حوزه اقتصادی رخ دهد یعنی باید نگرش‌ها نسبت به اقتصاد دولتی تغییر کند اما در واقعیت چنین اتفاقی نیفتاد به طوری که در راستای واگذاری‌ها به سمت بزرگ‌تر شدن دولتی‌ها، خصولتی‌ها و نیمه‌دولتی‌ها حرکت کردیم.

وی افزود: تا زمانی که واحد‌ها در دست دولت بود سروسامان داشتند اما امروز در اختیار سازمان‌هایی قرار گرفته که تخصص نداشته و در عمل باعث کاهش بهره‌وری شده‌اند.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه سال ۹۳ سال سختی را در صنعت نفت پشت سر گذاشتیم اظهار داشت: با وجود سختی‌ها توانستیم به کمک همکاران صنعت نفت سال خوبی را پشت سر بگذاریم. مثلاً توفیق داشتیم که ۱۲۵ میلیون مترمکعب ظرفیت تولید گاز کشور را افزایش دهیم و هیچ محدودیتی برای صنایع و واحد‌ها نداشتیم. اگرچه عملاً با واقعیت تلخ مصرف بی‌رویه انرژی نیز روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر شدت مصرف انرژی در کشور ۹برابر ژاپن، ۲/۲ برابر عربستان، ۳. ۵برابر متوسط جهانی است که این نشان می‌دهد که در بخش انرژی جزو پرمصرف‌ترین‌های جهانیم و این زنگ خطری برای کشور است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۹۴ به دولت و مجلس قول داده‌ایم که ظرفیت تولید گاز کشور را ۲۰۰میلیون مترمکعب در روز افزایش دهیم خاطرنشان کرد: در تولید نفت خام ما با تحریم مواجهیم لذا راهی جز این نداشتیم که میزان تولید را کاهش دهیم. اما علی‌رغم این مسئله در سال ۹۳ میزان صادرات نفت ۸درصد بیش از مصوبه مجلس بوده است.

 معظمی تصریح کرد: ما علاقه‌مند به تحریم نیستیم ولی اگر بنای قدرت‌های جهانی بر تحریم ماست ما وام نمی‌دهیم چرا که ملتی که جنگ را اداره کرد از تحریم نیز عبور می‌کند. آن‌ها ما را تحریم کردند که از پا درآییم اما عملاً نتوانستند.

وی با اشاره به توسعه صنعت پتروشیمی در سال ۵۷ و میزان افزایش ظرفیت و تولید طی سال‌های بعد از آن اظهار داشت: در سال ۵۷ ظرفیت تولید پتروشیمی ۵ میلیون تن بوده و میزان تولید ۲. ۴ میلیون تن اما سال گذشته ظرفیت تولید را به ۶۰ میلیون تن رساندیم و در سال جاری نیز این میزان را به ۶۶ میلیون تن افزایش خواهیم داد. بنابراین علی‌رغم فشار‌ها ما خم نمی‌شویم و مشکلات خود را حل می‌کنیم.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه افزایش ۷۴۰هزار بشکه نفت خام در روز را اجرایی کردیم گفت: این میزان تولید تا سال ۹۷ وارد مدار تولید خواهد شد.

وی تصریح کرد: بنابراین سیاست ما در وزارت نفت و روی سخن ما با اوپک این است که راه را برای ما باز کنند زیرا ما در حال آمدن هستیم. البته همگان می‌دانند که گرفتن، حفظ و افزایش سهم در بازار کار سختی است اما ما مصمم به بازگشت به سهم خود در بازار نفت اوپک هستیم.

وی ادامه داد: سهم بازار ما توسط برخی از کشورهایی که دوست نیز بوده و رابطه استراتژیکی نیز با ما دارد گرفته شده البته ما نیز خرده نمی‌گیریم زیرا خاصیت بازار کسب و کار همین‌گونه است.

معظمی خاطرنشان کرد: ما امکان اینکه بتوانیم ظرفیت صادرات را به یک میلیون بشکه افزایش دهیم خواهیم داشت و به لحاظ توان تولید و صادرات مشکلی نداریم.

وی در ادامه اظهار داشت: در سال ۹۳ مجلس مجوز طلایی بند قاف تبصره ۲ را به وزارت نفت داد و به این ترتیب تا سقف ۱۰۰ میلیارد دلار از افزایش تولید در بخش نفت و پتروشیمی از محل صرفه‌جویی استفاده کند.

وی همچنین گفت: تا پایان سال گذشته ۸۰ میلیارد دلار پروژه تعریف و به تصویب شورای اقتصاد رساندیم که امسال به سمت اجرا می‌رود. مثلاً پوشش گازرسانی را به ۹۸درصد می‌رسانیم یعنی ۱۲هزار میلیارد تومان کار برای امسال تعریف شده که ۶هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و ۳هزار میلیارد تومان نیز تامین اعتبار شده است.

وی همچنین خطاب به صادرکنندگان محصولات نفتی گفت: کسانی که دغدغه صادرات دارند در نظر داشته باشند که طرحی در شورای اقتصاد جهت ذخیره انرژی به تصویب رسیده که براساس آن تولید ۱۰ میلیون بخاری با کلاس کم‌مصرف انرژی تعریف شده است.

وی در ادامه به بحث فضای فعالیت مدیران و موانعی که بر سر راه‌شان وجود دارد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر فضایی ایجاد شده که مدیران می‌ترسند و جرات ریسک از آنان گرفته شده. لذا در شرایطی که تحریم است زیبنده نیست در داخل کشور نیز چنین رفتاری شود. بنابراین انتظار می‌رود که رفت و آمد‌ها راحت‌تر صورت گیرد.

معظمی در ادامه با اشاره به اینکه با افزایش تولید گاز در سال ۹۴ بخش عمده گاز نیروگاه‌ها را تامین خواهیم کرد اظهار داشت: با افزایش میزان مصرف گاز در نیروگاه‌ها مصرف سوخت مایع کاهش خواهد یافت که می‌توانیم در بخش صادرات از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: براساس بخش‌نامه ابلاغی از سوی وزیر امسال باید ۲۰ میلیون تن مازوت و گازوئیل صادر شود که این مسئله فرصت استثنایی است که برای ما به وجود آمده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما با مجلس به لحاظ مباحث قانونی نه تنها مشکلی نداریم بلکه کمیسیون تخصصی ما راغب به تصویب درخواست‌های ما بوده و هرآنچه را که تاکنون خواسته‌ایم مجلس مصوب و در اختیار وزارت نفت گذاشته است. البته مجوز‌ها سخت داده شده اما راه برای کار کردن باز است.

وی دیگر بار تاکید کرد: در شرایطی که کشور در تحریم به سر می‌برد ما نیز خود نباید رفتار خودتحریمی‌ داشته باشیم و لذا باید به خود جرات و قدرت ریسک‌پذیری بدهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به طور قطع مذاکرات با ۱+۵ به نتیجه خواهد رسید خاطرنشان کرد: آنچه در بحث مذاکرات از سوی رسانه‌ها مطرح می‌شود با واقعیت و به لحاظ سیاسی متفاوت است. بنابراین آمریکا بیش از آنچه تصور می‌شود نیازمند مذاکره و حل موضوع است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه مذاکرات به نتیجه رسیده و توافق حاصل شود تصریح کرد: چنانچه مذاکرات به نتیجه نرسد نیز ما مشکلی نداریم و در وزارت نفت برای هر دو شرایط ادامه و لغو تحریم‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم. ضمن اینکه باید گفت اگر تحریم‌ها هم برداشته شوند معجزه‌ای در اقتصاد ما رخ نمی‌دهد چرا که اقتصاد ما دچار مشکل ساختاری است.

وی افزود: در سال‌های گذشته ما درآمد بالایی داشتیم اما رشد اقتصادی منفی بود و این نشان می‌دهد که مشکلات ساختاری راه حل‌های دیگری دارد.

وی با اشاره به شعار سال جاری با نام سال همدلی و همزبانی دولت و ملت تصریح کرد: ما باید در سال جاری گفت‌وگو را تمرین کنیم و انتظار نداشته باشیم هرآنچه می‌خواهیم برایمان فراهم شود. باید فضایی ایجاد کنیم که بتوانیم با هم کار کنیم.

وی خطاب به انجمن صادرکنندگان محصولات نفتی و بخش خصوصی اظهار داشت: انتظار شما باید در حد توانمندی قانونی ما باشد. از ما چیزی نخواهید که انجامش برای ما می‌سر نباشد.

وی تاکید کرد: باید کمک کنیم که افزایش صادرات غیر نفتی در کشور را از طریق سرمایه‌گذاری‌ در بخش نرم‌افزاری رشد دهیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته ما توانستیم میزان صادرات غیر نفتی را به ۵۰ میلیارد دلار برسانیم و در نظر داریم در سال ۹۴ این میزان افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه امروز افزایش صادرات به اندازه یک سنت عبادت است گفت: ما نسبت به افزایش صادرات تکلیف داریم چرا که مسئله امروز ما اقتصادی است و طرف مقابل نیز این حوزه را مورد تهاجم قرار داده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امید است در سال جاری بتوانیم با کمک همدیگر و رفاقت و گفت‌وگو آنچه در مسائل اقتصادی هدف است به سرانجام برسانیم.

کد خبر : ۲۷۵۵۲۳