خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی شورای هماهنگی و همکاری فعالین اقتصادی مناطق آزاد:

انتقاد به قاچاق از مناطق آزاد، هوچی‌گری است/ سرمایه گذار خارجی نداشته‌ایم

حجم بالای واردات چند میلیارد دلاری کالا به کشور از چین از گمرکات رسمی صورت می‌گیرد و تنها از مناطق آزاد نیست!

محمد صادق مبرهن نیاکان، دبیر اجرایی شورای هماهنگی و همکاری فعالین اقتصادی مناطق آزاد با حضور در خبرگزاری ایلنا ضمن گلایه از مجموعه انتقادها  به مسئله قاچاق از مناطق آزاد و هوچی‌گری خواندن آن بیان داشت است؛ به اعتقاد ما پاک‌ترین و شفاف‌ترین مسیر واردات از طریق مناطق آزاد انجام می‌شود زیرا توسط چند نهاد مورد بررسی قرار می‌گیرد، گمرک جمهوری اسلامی، گمرک مناطق آزاد و وزارت بهداشت و سایر نهاد‌ها کالا‌ها را رسیدگی می‌کنند.

 

ایلنا: کدام مناطق آزاد در شورای هماهنگی و همکاری فعالین اقتصادی مناطق آزاد فعالیت دارند؟

مبرهن نیاکان: این شورا متشکل از تشکل‌های صنفی و بازرگانان کیش، قشم، اتاق بازرگانی چابهار است البته به تازگی مناطق آزاد اروند، ارس و ماکو نیز متقاضی حضور در این تشکل هستند تا عضوی از شورا باشند. این شورا از اسفند ۹۱ به ثبت رسید و اخیرا هم منطقه آزاد انزلی به ما ملحق شده است.

ایلنا: مهم‌ترین فعالیت این تشکل در چه حوزه‌ای است؟

مبرهن نیاکان: طبق اساس نامه ما پیگیر مسائل و مشکلات عمومی مناطق آزاد هستیم.

ایلنا: عمده‌ترین مشکل تشکل‌های صنفی در مناطق آزاد چیست؟

مبرهن نیاکان: عمده‌ترین مشکل ما عدم اجرای قوانین و مقررات خاص مناطق آزاد است، در حالی که قانون مناطق آزاد در سال ۱۳۷۲ از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شده است اما متاسفانه طی این سال‌ها نه تنها این قانون اجرا نشد بلکه با تعابیر و تفاسیری که به رای این قوانین صورت گرفت قوانین سرزمین اصلی به مناطق آزاد تسری داده شد، به نوعی قوانین مناطق آزاد اب‌تر ماند و عمده مشکل ما این است که ما اسما عضو مناطق آزاد هستیم اما رسما قوانین سرزمین اصلی را داریم به عنوان مثال موضوع اظهار نامه مالیاتی که اخیرا مطرح شده یکی از مهم‌ترین آنهاست.

ایلنا: چرا شما به بخش نامه سازمان امور مالیاتی معترض هستید؟

مبرهن نیاکان: این بخش نامه در خرداد ماه ۹۱ صادر و در اسفند ماه‌‌ همان سال به تصویب رسید که بر اساس آن کلیه فعالین اقتصادی در مناطق آزاد باید همانند مؤدیان مالیاتی در سرزمین اصلی به ارائه اظهار نامه اقدام کنند و ما نیز زمانی که این بحث اعلام شد نامه‌ای به شورا نوشتیم و به این تصمیم رسیدیم که پیگیر حقوق معوقه مناطق آزاد باشیم.

ایلنا: یکی از انتقاداتی که به مناطق آزاد وارد شده این است که مناطق آزاد تنها واردکننده صرف از چین شده‌اند، نظر شما چیست؟

مبرهن نیاکان: قانون بازار موضوع عرضه و تقاضاست، ما نمی‌توانیم به اصناف تکلیف کنیم که این کالا‌ها را از کجا بیاورید.

 اگر واردات کیش، قشم و چابهار به ازای هر منطقه در سال ۱۲۰ میلیون دلار باشد جمع واردات این سه منطقه ۳۶۰ میلیون دلار می‌شود که واردات آن‌ها هم تنها از چین نبوده و از کشورهای مختلف واردات صورت گرفته است، برندهای مختلف از اروپا و آمریکا نیز وارد شده است و مخاطب ما تعیین می‌کند که چه کالایی را از کجا بیاوریم.

البته در چابهار بیشتر از شرق آسیا واردات صورت گرفته و انتقاداتی که به واردات ما می‌شود بیشتر هوچی‌گری است، طی ۱۰ سال گذشته اگر سالی ۵۰ میلیارد دلار واردات کل کشور باشد ۳۶۰ میلیون دلار یا ۵۰۰ میلیون دلار واردات از مناطق آزاد محلی از اعراب ندارد و این بیشتر سیاه نمایی مناطق آزاد است.

حجم بالای واردات چند میلیارد دلاری کالا به کشور از چین از گمرکات رسمی صورت می‌گیرد و تنها از مناطق ازاد نیست!

به اعتقاد ما پاک‌ترین و شفاف‌ترین مسیر واردات از طریق مناطق آزاد انجام می‌شود زیرا توسط چند نهاد مورد بررسی قرار می‌گیرد، گمرک جمهوری اسلامی، گمرک مناطق آزاد و وزارت بهداشت و سایر نهاد‌ها کالا‌ها را رسیدگی می‌کنند.

ایلنا: چرا در مناطق آزاد قاچاق صورت می‌گیرد؟

مبرهن نیاکان: تنها در مناطق آزاد قاچاق انجام نمی‌شود بلکه این موضوع در کل کشور انجام می‌شود اما در این مناطق بحث تجمیع کالا‌ها مطرح است که این کالا‌ها هم از سوی کارت مسافربری وارد می‌شود مانند جاروبرقی و ماشین لباسشویی که این‌ها هم قاچاق نیستند و از رقم ۲۰ میلیارد دلار قاچاق کالا در کل کشور سهم مناطق آزاد بسیار ناچیز است و زیر ۵ درصد می‌شود.

ایلنا: مناطق آزاد چه برنامه‌ای بعد از برداشتن تحریم‌ها دارند؟

مبرهن نیاکان: رسالت و هدف اصلی مناطق آزاد جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای تولید و پردازش کالا است و این مناطق می‌توانند مبادی خوبی برای کنترل کالا‌ها باشند امروز به خیلی از برندهای دنیا اجازه ورود داده می‌شود بدون اینکه هیچ کنترلی بر روی آن‌ها باشد.

ایلنا: سال گذشته میزان سرمایه گذاری شما چقدر بوده است؟

مبرهن نیاکان: سرمایه گذاری خارجی نداشته‌ایم.

کد خبر : ۲۷۵۲۶۱