خبرگزاری کار ایران

در گزارش ایلنا بررسی شد:

آیا انحصار پیمانکاران چینی می‌شکند؟

وزیر راه و ترابری دوره اصلاحات معتقد است؛ قطعا پس از لغو تحریم ها فصل جدیدی در حوزه عمران کشورمان شروع می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وقتی تحریم ها پای پیمانکاران قدر خارجی را از پروژه های عمرانی کشورمان برید، پیمانکاران درجه 2و 3 چینی تنها گزینه ای برای انتخاب مانده بودند،‌ در شرایط کمبود نقدینگی وزارت خانه ها تهاتر با چینی ها آخرین راهکار تامین مالی و فاینانس و اجرای پروژه ها شد و ساخت و تامین مالی پروژه هایی مانند راه آهن گرگان – مشهد- بجنورد به دست پیمانکاران کم اعتبار چینی ها افتاد. هر چند که با آمدن دولت یازدهم و انجام توافقات مقدماتی ژنو فضای تجارت بین المللی و رابطه با کشورهای صاحب دانش فنی و مهندسی رو به بهبود بود اما قراردادهای اجباری از قبل امضا شده باعث شد تا چینی ها در ایران ماندگار شوند.

از طرفی دیگر ورود نیروی کار غیر ایرانی به پروژه ها آمار بیکاری در کشور را تحت شعاع خود قرار داد. تجهیزات درجه 2و 3 چینی در پروژه ها به کار گرفته شد این حالی بود که تولید داخل توان ساخت و عرضه را داشت اما چینی ها بازار را قبضه کرده بودند. هر چند که هنوز هم سلطه و سایه پیمانکاران بی رتبه خارجی در پروژه های عمرانی کشورمان مستدام است اما زمزمه های لغو تحریم ها و بهبود روابط با کشورهای صاحب عنوان در حوزه مهندسی،  همچنین تزریق پول های بلوکه شده به پروژه های نیمه کاره سرعت بخشیدن به ساخت و ساز و از همه مهم تر پایان تهاتر پول نفت با پیمانکار چینی روزنه برای امید باز کرده است.

پروژه های عمرانی خرد و کلان در حالی به چینی ها واگذار می شد که پیمانکاران ایرانی به دلیل عدم دست یابی به بازار و گرفتن کار در مناقصه ها وادار به تعدیل نیرو بودند و تنها پیمانکاران وابسته به نهادهای نظامی و شبه نظامی قدرت حضور در پروژه های سودده داشتند.

حال احتمال لغو تحریم ها نگرانی جدیدی را در پیمانکاران بخش خصوصی ایجاد کرده است؛ ترس ورود قدرهای اروپایی به بازار ایران و ناتوان ماندن در بازار رقابتی.

هجوم پیمانکاران اروپایی پس از لغو تحریم ها

احمد خرم- وزیر راه و ترابری دوره اصلاحات که خود از پیمانکاران بخش خصوصی کشور محسوب می شود در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در این باره معتقد است؛ قطعا پس از لغو تحریم ها فصل جدیدی در حوزه عمران کشورمان شروع می شود.

وی با بیان اینکه لغو تحریم ها یعنی هجوم پیمانکاران قدر خارجی به بازار ایران، گفت: در حال حاضر در بین شرکت های مطرح عمرانی متقاضیان زیادی برای ورود به بازار ایران وجود دارد که این نگرانی وجود دارد که این در صف جایی برای پیمانکار ایرانی نباشد.

خرم با اشاره به نگرانی پیمانکاران ایرانی در رقابت با پیمانکاران اروپایی، ادامه داد: نگرانی ما این است که ورود پیمانکاران و مشاوران و حتی فروشندگان تجهیزات خارجی کنترل نشود و این ضربه ای به پیمانکاران داخلی ایجاد کند. پیمانکارانی که در طول چند سال اخیر بدون دریافت وجه نقد از دولت به پروژه های عمرانی ورود کردند و امروز دولتی بدهی چند هزار میلیارد تومانی به پیمانکاران ایرانی دارد.

این عضو کابینه دولت اصلاحات افزود: البته نگرانی هایی هم در حوزه تجارت وجود دارد مبنی بر این که با افزایش ارزش پول ملی صادرات آسیب ببیند و طمع برای واردات افزایش یابد.

خرم با بیان اینکه البته با لغو تحریم ها نمی توان انتظار داشت که پرونده پیمانکاران چینی بسته شود، گفت: حضور چینی ها براساس انعقاد قراردادهای قانونی است اما با افزایش اعتبارات پروژه های بیشتری با حضور پیمانکاران با کیفیت فعال می شوند.

وی با اشاره به تاثیر گذارترین تحریم ها در حوزه عمران کشورمان، گفت: با لغو تحریم ها به خصوص تحریم های سوییفت خودمان تصمیم می گیریم که منابع تزریق شده را در اختیار کدام پیمانکار ایرانی یا خارجی قرار دهیم و ارز در دست خودمان است و محل صرف و خرج آن هم خودمان تعیین می کنیم.

وزیر راه وترابری دوره اصلاحات با تاکید بر توان داخل ادامه داد: قطعا توان علمی و فنی  پیمانکاران و مشاوران داخل کشورمان از شرکت های خارجی که در حال حاضر در ایران فعال هستند بیشتر است و توان اجرای تمام پروژه ها با هر مشخصه فنی را دارند.       

کد خبر : ۲۷۲۷۶۷