خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه؛

انتشار 40 هزار میلیارد ریالی اوراق صکوک در سال 94

asdasd
کد خبر : ۲۶۹۷۳۳

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، از آمادگی این شرکت برای همکاری مشترک فکری و مالی در تبیین و طراحی ابزارهای کاربردی حوزه صکوک و اوراق بدهی خبر داد و گفت:برای سال 94 بالغ بر 40 هزار میلیارد ریال انتشار اوراق صکوک، بدون در نظر گرفتن اوراق مشارکت پیش بینی شده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، سیدحسین حسینی افزود: با توجه به هماهنگی با ارکان انتشار اوراق و اتفاقات مثبت کشور در زمینه مسایل خارجی و سیاست گذاری های کلان اقتصادی دولت، امید است این پیش بینی محقق شود.

وی ادامه داد: معتقدم با توجه به ظرفیت های موجود در بازار سرمایه از یک طرف و نیاز جامعه به تامین مالی، ضروری است که از ابزارهای مختلفی در حوزه صکوک بهره جست و در این راستا باید اساتید این حوزه همت کنند و برای طراحی اوراق با توجه به بازار های هدف، اقدام لازم را صورت دهند.

حسینی در پاسخ به این سوال که در خصوص توسعه بازار سرمایه چه اقداماتی می توان انجام داد، گفت: بازار سرمایه به عنوان بخشی از بازارهای مالی در ایران با توجه به رسالت و زیرساخت های انجام شده در آن دارای یک ظرفی است که هنوز جا دارد این ظرف تکمیل شود؛ ظرفی که بنا به عرضه و تقاضا می تواند انعطاف لازم را داشته باشد.

وی با یادآوری اینکه حجم بازار سرمایه به تناسب میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد، افزود: در این راستا، بازار سرمایه می تواند تامین کننده مالی خوبی برای اجرای طرح های اقتصادی و ملی دولت مربوط به پروژه های BOT و خرید تضمینی دولت و بخش خصوصی در حوزه های تامین مالی بلندمدت و کلان باشد.

به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، این شرکت به نوبه خود در مرحله طراحی ابزاری خاص در پروژه های مذکور است که پس از بررسی فرآیند اجرایی، حقوقی و فقهی، آن را جهت تصمیم گیری به سازمان پیشنهاد خواهد کرد.

حسینی با تشریح برخی راهکارها در خصوص افزایش حجم بازار، اظهار داشت: شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه با توجه به ظرفیت سرمایه گذاری و نیاز به تامین مالی و پیرو تفاهم نامه هایی که با منطقه آزاد و حوزه نفت و انرژی منعقد شده، به دنبال طراحی ابزار های اختصاصی برای حوزه های مربوطه است؛ چرا که معتقدیم با توجه به حجم سرمایه گذاری و نیاز به تامین مالی در این بخش ها، بازار سرمایه باید با یک نگاه خاص و ویژه حوزه ها را به سمت تامین مالی از طریق بازار سرمایه سوق دهد.

وی خاطرنشان کرد: تامین مالی در این حوزه ها صرف نظر از این که رشد اقتصادی و بهره وری ملی را به دنبال خواهد داشت، بازگشت سرمایه را نیز به مراتب سریعتر خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه همچنین در خصوص اقدامات لازم برای شفافیت بازار، گفت: با انتشار بیش از 20 مرحله انتشار صکوک به ارزش بیش از 20 هزار میلیارد ریال و با توجه به شیوه تامین مالی و مکانیزم تعیین چگونگی شاخص های مالی و بررسی های اهلیت و ظرفیت شرکت ها به منظور تامین مالی از طریق بازار سرمایه از یک طرف و همچنین نظارت بر چگونگی مصرف تامین مالی مربوطه از سوی مرجع نظارتی در این بازار، شفافیت در این بازار به خوبی نمایان است که این شیوه تامین مالی، خود یکی از راه های مبارزه با پولشویی و رشد واقعی اقتصاد خواهد بود.

حسینی تاکید کرد: اگر بخواهیم از اقتصاد سالم در هرجامعه ای صحبت به میان آوریم، باید بازارهای مالی آن را درست اجرا و به آن بپردازیم؛ به بیان دیگر مثلث بازار مالی آن باید به درستی مورد اجرا قرار گیرد تا زمینه رشد اقتصادی و به تبع آن بهره وری به درستی صورت گیرد و سهم هر حوزه مالی از بازار مالی به درستی مشخص و تعریف و اجرا و عملیاتی شود.

وی خاطرنشان کرد: مراحل بررسی، تایید و تصویب، درخواست تامین مالی، مراحل و پروسه مجوز تامین مالی و نحوه مصرف وجوه کاملاً مشخص و بر پایه یک فرآیند و دستورالعمل مشخص صورت می گیرد که فرآیند قبل، حین و بعد از تامین مالی تا زمان تسویه آن، کاملاً حسابرسی شده و مشخص است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز