خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل اسبق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در گفتگو با ایلنا عنوان کرد:

کاهش سود سپرده‌ها؛ عامل فرار سرمایه به سمت سوداگری

asdasd
کد خبر : ۲۶۸۷۸۱

عضو اسبق هیئت مدیره بانک صادرات با اشاره به تاثیر کاهش غیر منطقی سود سپرده‌ها در بروز مشکل برای تولید‌کنندگان گفت: در صورت محیا شدن شرایط مناسب برای سپرده‌گذاران وضعیت به‌گونه‌ای پیش نمی‌رود که سپرده‌ها از بانک خارج شده و به سمت سوداگری و سفته بازی هدایت شود، از این سو نیز باید وضعیت را برای تسهیلات‌گیرندگان به‌گونه‌ای فراهم کنند که باعث نشود تولیدکنندگان متضرر نشوند.

غلام‌رضا مصطفی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص نحوه تعیین سودبانکی در سال ۹۴ گفت: نرخ سود بانکی همواره از دو قسمت تشکیل می‌شود؛ بخشی شامل سود سپرده‌ها می‌شود و بخشی دیگر سود نرخ تسهیلات است که به عنوان سود تسهیلات مورد انتظار تلقی می‌شود.

مدیرعامل اسبق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و کار‌شناس امور بانکی با اشاره به اینکه از این دو نرخ سود، به عنوان ابزارهای سیاست‌های پولی و مالی بدون ربا در ایران یاد می‌شود، اظهار داشت: در همین راستا و بر اساس مقررات و قوانین بانک مرکزی، بانک‌ها موظف هستند که هر آنچه سرمایه را در خصوص فعالیت‌های اقتصادی و سپرده‌های قرض‌الحسنه کسب می‌کنند، پس از محاسبه و کسب سود قانونی، آن را به سپرده‌گذار تحویل دهند.

مدیرعامل اسبق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به لزوم حمایت بانک‌ها از سپرده‌گذاران، گفت: در ابتدا بانک‌ها باید به گونه‌ای سپرده‌ها را سرمایه‌گذاری کنند که سود حاصل از آن، پوشش دهنده نرخ تورم موجود در جامعه باشد، تا در ‌‌نهایت موجبات متضرر شدن سپرده‌گذاران فراهم نشود، چرا که با زیان دیدن سپرده‌گذاران، سرمایه‌های موجود در بانک‌ها فرار خواهد کرد و در نتیجه بانک‌ها با مشکلات متعددی روبرو خواهند شد.

وی تصریح کرد: برای انجام این کار و حصول رضایت سپرده‌گذاران، بانک‌ها باید نرخ‌های سود مورد استفاده در تسهیلات اعطایی خود را به‌گونه‌ای مشخص کنند که سود علی الحساب تسهیلات، مطابق با نرخ تورم موجود در جامعه حاصل شود.

این کار‌شناس امور بانکی در خصوص شیوه متعارف تعیین نرخ سود بانکی، اذعان داشت: بانک مرکزی موظف است که طبق قانون متوسط نرخ سودی را تعریف کند که در حدود ۲ تا ۳۰درصد بالا‌تر از نرخ تورم باشد، تا قدرت مالی سپرده‌گذاران حفظ شود، از سوی دیگر نرخ سود تسهلات اعطایی نیز باید ۲ تا ۳ درصد بالا‌تر از نرخ سود سپرده‌ها باشد که مبلغی هم در این بین برای بانک‌ها باقی بماند.

مصطفی‌پور عنوان کرد: در صورت محیا شدن شرایط مناسب برای سپرده‌گذاران وضعیت به‌گونه‌ای پیش نمی‌رود که سپرده‌ها از بانک خارج شده و به سمت سوداگری و سفته بازی هدایت شود، از این سو نیز باید وضعیت را برای تسهیلات‌گیرندگان به‌گونه‌ای فراهم کنند که باعث نشود تولیدکنندگان متضرر نشوند.

مدیرعامل اسبق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در پایان خاطرنشان کرد: کاهش نرخ سود بانکی باعث حجم سپرده‌گذاری می‌شود که این مسئله همواره در راستای اعمال سیاست‌های انقباضی بوده است. اگر این اتفاق انجام شود، حجم فعالیت بانک پایین آمده و ظرفیت‌های غیرقابل استفاده برای بانک باقی می‌ماند، بنابراین بانک‌ها سعی دارند که در همین راستا سرمایه خود را حفظ و آن را توسعه دهند، بنابراین این مسئله به طور مستقیم به سود سپرده ارتباط دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز