خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت خبر داد:

کاهش ۴ ردیف تعرفه ای /کمترین سود بازرگانی ۴ و بیشترین سود به ۷۵ رسید

مقرر شده تا سال ۹۶ طبقات تعرفه‌ای تا ۶ طبقه کاسته شود /تراز تجاری به منهای ۲ میلیارد دلار رسیده است /تعرفه واردات خودرو تغییر نخواهد کرد .

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولی اله افخمی راد، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران صبح امروز و در آستانه سال جدید در یک نشست خبری با اشاره به آخرین جلسه هیات دولت و تصمیمات جدید دولت در خصوص نظام تعرفه ای کشور اظهار داشت: همه ساله بر اساس مقررات نظامات تعرفه‌ای کشور تغییر می‌کند و با تصویب هیات وزیران به گمرکات کشورابلاغ می‌شود.

وی گفت: نظام تعرفه‌ای کشور مزایایی دارد که اگر به صورت درست و منطقی مورد توجه قرار گیرد در حمایت از تولید داخل و رشد سرمایه گذاری‌ها و استفاده بهینه از ظرفیت‌های بخش کشاورزی، معادن و صنعت موثر خواهد بود.

وی افزود: منطقی کردن نظام تعرفه کالایی می‌تواند به رقابتی کردن تولیدات در مقایسه با کالاهای خارجی کمک کند.

افخمی راد با بیان اینکه مقرر شده تا سال ۹۶ طبقات تعرفه‌ای تا ۶ طبقه کاسته شود تصریح کرد: در سال جاری ۱۴ ردیف تعرفه‌ای تعیین شده بود که با پیشنهاد وزرات صنعت، معدن و تجارت ۴ طبقه تغییر کرد و این میزان از ۱۴ طبقه به ۱۰ طبقه تقلیل یافت.

وی گفت: در سال ۹۴ کمترین سود بازرگانی ۴ و بیشترین سود به ۷۵ خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در سال ۹۳ بیشترین سود بازرگانی ۱۰۰ بود افزود: در سال ۹۴ ردیف‌های تعرفه‌ای ۶ و ۸ به ۷، تعرفه ۱۲ و ۱۵ به ۱۵و تعرفه ۱۸ و ۲۲ به ۲۰ تغییر خواهند کرد و تعرفه ۱۰۰ نیز حذف خواهد شد و بالا‌ترین تعرفه ۷۵ خواهد شد.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در این طرح یکسان سازی و سهولت تعرفه‌ها مد نظر بوده است و در اصلاح تعرفه‌ها علاوه بر حمایت از صنعت داخل و رقابتی کردن فضای تولید مسائل دیگری نظیر رعایت مسئله محیط زیست و کاهش آلودگی‌ها نیز مد نظر بوده است به عنوان مثال در خصوص خودروهای هیبریدی افزایش و یا کاهش تعرفه‌ای نداشته‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آمار تجارت خارجی گفت: آمار ۱۲ ماهه هنوز اعلام نشده اما در ۱۱ ماه گذشته رقمی به ارزش ۴۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات و ۴۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار واردات انجام شده و تراز تجاری به منهای ۲ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تراز تجاری ۵۰ درصد کاسته شده است همچنین صاردات در این مدت ۲۲ درصد و واردات ۱۲ درصد رشد داشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که با کاهش تعرفه ۱۰۰ به ۷۵ (که بیشتر در خصوص گروه کالایی ۱۰ و کالاهای لوکس است) ایا میزان واردات این قبیل کالا‌ها بیشتر نخواهد شد؟ افزود: تعرفه‌های بالا سهمشان در واردات بسیار پایین است و اگر تعرفه‌ای بالا باشد به جای مبادی رسمی از مبادی غیر رسمی و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود همانطور که در مورد موبایل با تعرفه ۶۰ درصدی نیز شاهد آن بودیم.

افخمی راد در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا در سال ۹۴ تعرفه واردات خودرو تغییر خواهد کردیا خیر گفت: تعرفه واردات خودرو هیچ تغییر ی نداشته است و حتی تعرفه خودروهای هیبریدی هم به حداقل ممکن رسیده است و سود بازرگانی آن صفر است و همچنان واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی هم ممنوع است و برای خودروهای کمتر از ۲۵۰۰ سی سی تعرفه ۴۰ تا ۵۵ درصدی تعیین می‌شود و در ضمن وارد کنندگان خودرو هزینه‌های دیگری نیز نظیر جایگزینی یک خودروی وارداتی با ۴ خودروی فرسوده را نیز متقبل می‌شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا در سطح شهر شاهد تردد خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی هستیم افزود: تعداد واردات این گونه خودرو‌ها در سال ۹۳ به ۱۵۰ دستگاه هم نرسیده است که یا مربوط به سفارتخانه‌ها هستند و یا در سنوات گذشته ثبت سفارش شده‌اند اما مراحل شماره گذاری آن‌ها طول کشیده است و مربوط به سال ۹۳ نبوده‌اند.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد؛ با تغییرات تعرفه‌ای شاخص‌های تجاری کشور در مقایسه با شاخص‌های بین المللی ارتقاء یابد و سرمایه گذاران خارجی رقبت بیشتری برای سرمایه گذاری در کشور پیدا کنند تا فضای کسب و کار بهبود یافته و شاهد رونق اقتصادی باشیم.

کد خبر : ۲۶۱۴۹۷