خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر مطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب ایران خبر داد:

شناسایی چشمه‌های آب شیرین در سواحل خلیج فارس

مدیرکل دفتر مطالعه‌های پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران از اجرای طرح مطالعه شناسایی چشمه‌های بزرگ آب شیرین در سواحل خلیج فارس و دریای عمان خبر داد.

به گزارش ایلنا، رضا راعی‌عزآبادی، با بیان اینکه این طرح هم‌اکنون به معاونت آب و آبفای وزارت نیرو ارجاع شده است، اظهار داشت: در این سواحل شواهدی وجود دارد که چشمه‌هایی در زیر ساحل و در کنار دریا، آب شیرین وارد خلیج فارس و دریای عمان شده و این آب شیرین با کیفیت بالا وارد دریا شده و شور می‌شود.

 

وی افزود: مطالعه‌های اولیه این پروژه در زمان حاضر انجام شده است و با تایید وزارت نیرو وارد مرحله مطالعه و اجرا می‌شود.

راعی با اشاره به اسناد و مدارک مربوط به این چشمه‌های آب شیرین، گفت: در سال 1371 گزارش اولیه در دفتر مطالعه‌های پایه منابع آب کشور در زمینه وجود این چشمه‌ها در خلیج‌فارس ارایه شد و طبق مطالعه تاریخی و مصاحبه‌هایی که در این سواحل انجام شده است، مردم منطقه گفته‌اند که پدران‌شان در هنگام غواصی به این چشمه‌ها برخورد کرده بودند.

وی ادامه داد: طبق اعلام آنان، سرعت خروج آب شیرین در برخی چشمه‌ها چنان بوده که مسیر غواصان را عوض می‌کرده و یا دهانه خروجی برخی از آنها چند متر بوده است و با توجه به این مطالعه‌های تاریخی، اسناد موجود و مطالعه فنی اولیه این طرح در دستورکار قرار گرفته است.

راعی درباره جزئیات این مطالعه گفت: در این مطالعه‌ها قرار است میزان خروجی آب و آب‌دهی این چشمه‌ها اندازه‌گیری و برنامه لازم برای بهره‌برداری از این آب‌ها انجام شود.

وی ادامه داد: پایلوت این طرح از استان بوشهر آغاز می‌شود و استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان نیز برای اجرای طرح اعلام آمادگی کرده‌اند.

کد خبر : ۲۵۹۷۰۳