خبرگزاری کار ایران

نقش کشاورزی در اقتصاد کشور /آب مشکل اصلی کشاورزان

صنعت کشاورزی مهمترین بخش اقتصادی کشور های مختلف است. چرا که وظیفه تولید و تهیه مواد اولیه غذایی به عهده این بخش و صنعت است.

ایلنا، با توجه به اهمیت صنعت کشاورزی در امنیت غذایی و سلامتی جامعه و همچنین توجه به ابعاد مختلف اقتصادی بخش کشاورزی، جا دارد تا نقش بخش کشاورزی در صنعت و اقتصاد جامعه جایگاه ویژه و واقعی خود را پیدا کند.

 با توجه به اهمیت بخش کشاورزی، از سال ها قبل این حوزه نیز به زیرمجموعه صنعت اضافه شد.

صنعت کشاورزی مهمترین بخش اقتصادی کشور های مختلف است. چرا که وظیفه تولید و تهیه مواد اولیه غذایی به عهده این بخش و صنعت است. 

با توجه به اینکه این بخش دربرگیرنده بخش بزرگی از کسانی است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در مراحل مختلف تولید تا عرضه محصولات کشاورزی دخالت دارند و کار میکنند میتوان گفت که پیشرفت کشاورزی و صنایع وابسته به آن، میتواند باعث افزایش تولید ناخالص داخلی، اشتغال زایی، ارز آوری وهمچنین خودکفایی کشور در واردات محصولات کشاورزی شود. بنابراین افزایش توجه به صنعت کشاورزی باید به یکی از اهداف اصلی هر کشوری برای توسعه اقتصادی و اجتماعی تبدیل شود.

آب مشکل کشاورزان اصفهانی:

از آنجا که درآمد کشاورزان و به خصوص مردم شرق اصفهان وابسته به صنعت کشاورزی است، آب نقش مهمی در این زمینه دارد. به طوری که میتوان گفت کمبود آب کشاورزی به هر دلیلی، مانند تحریم بخش صنعت است که میتواند مشکلات فراوانی را برای فعالان اقتصادی به وجود آورد. موضوعی که اهمیت تامین آب مورد نیاز کشاورزان و همچنین استمرار جاری بودن آب در رودخانه زاینده رود را چند برابر میکند.

نقش صنعت کشاورزی در توسعه اقتصادی به حدی است که برخی کشورها که هیچگونه مزیتی در زمینه های مختلف صنعتی  و معدنی و حتی نفت نداشتند در مسیر پیشرفت و توسعه خود از طریق توسعه صنعت کشاورزی توانستند گام های توسعه اقتصادی را بردارند. بنابراین میتوان گفت که صنعت کشاورزی در راستای کاهش وابستگی به نفت، میتواند یکی از اولویت های اصلی مسئولین باشد. صنعتی که علاوه بر صرفه جویی ارزی، میتواند باعث توسعه سایر بخش های اقتصادی و همچنین خود کفایی کشور نیز شود.

حال آیا منطقی است که استانی مانند اصفهان و یا سایر استانها که پتانسیل های خوبی در صنعت کشاورزی دارند، به خاطر مسئله آب با مشکل مواجه شود. به طوری که فاصله چندانی تا نابودی این صنعت باقی نمانده است. موضوعی که میتواند باعث روی آوردن کشاورزان به مشاغل کاذب و یا مهاجرت آنها به شهر ها شود. بنابراین جا دارد و انتظار داریم تا مسئولین با افزایش حمایت از بخش کشاورزی و صنایع وابسته، بستر توسعه این بخش را که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد، فراهم کند.

فروزان آقابزرگی/صادر کننده نمونه در بخش مواد غذایی و کشاورزی

کد خبر : ۲۵۷۸۳۵