خبرگزاری کار ایران

ایجاد راه‌های جدید تجاری با تقویت کریدورهای منطقه‌ای/ حکایت ادغام افغانستان در سیستم‌های حمل و نقل منطقه‌ای

ایجاد راه‌های جدید تجاری با تقویت کریدورهای منطقه‌ای/ حکایت ادغام افغانستان در سیستم‌های حمل و نقل منطقه‌ای

دبیر کل اکو با بیان اینکه حمل و نقل و اتصال‌پذیری نه تنها ضرورتی عملی، بلکه تسهیل‌گرانی استراتژیک برای رشد اقتصادی، تسهیل تجارت، جذب سرمایه‌گذاری و تبادلات فرهنگی در سراسر منطقه اکو هستند، گفت: اراده سیاسی جمعی و سرمایه‌گذاری ما در توسعه زیرساخت‌ها نقشی کلیدی دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اسد مجیدخان، دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در سیزدهمین اجلاس وزرای حمل‌و‌نقل اکو  با بیان اینکه سازمان اکو عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بادوام‌ترین چارچوب‌های همکاری منطقه‌ای، همواره تهران را به عنوان کانون گفت‌وگو و همکاری میان کشورهای عضو خود معرفی کرده، اظهار داشت: در دوران تحولات عمیق جهانی و ژئواکونومیک گرد هم آمده‌ایم، زمانی که نیروهای یکپارچگی و همکاری در نبردی سرنوشت‌ساز با کسانی قرار گرفته‌اند که به دنبال تفرقه‌اندازی، یکجانبه‌گرایی و تسلیح نظام‌های مالی هستند.

وی ادامه داد: در این عصر از عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیک، دیدگاه ما برای یکپارچگی منطقه‌ای و رفاه مشترک در این منطقه‌ اهمیتی دو چندان و فوریتی ویژه می‌یابد. امروز ما نه فقط به عنوان نمایندگان کشورهای عضو ، بلکه به عنوان شرکایی با چشم‌اندازی مشترک گرد هم آمده‌ایم تا ارتباطات حمل و نقلی چندصدساله‌ای را که اقتصادهای ما را به هم پیوند می‌داد، احیا، تقویت و مدرنیزه کنیم.

دبیر کل اکو با بیان اینکه حمل و نقل و اتصال‌پذیری نه تنها ضرورتی عملی، بلکه تسهیل‌گرانی استراتژیک برای رشد اقتصادی، تسهیل تجارت، جذب سرمایه‌گذاری و تبادلات فرهنگی در سراسر منطقه اکو هستند، گفت: اراده سیاسی جمعی و سرمایه‌گذاری ما در توسعه زیرساخت‌ها نقشی کلیدی دارد. با ارتقای کریدورهای حمل و نقل، می‌توانیم زمان ترانزیت را کاهش دهیم، هزینه‌ها را کم کنیم و راه‌های جدیدی برای تجارت و همکاری بگشاییم که در نهایت به نفع اقتصادها و شهروندان منطقه خواهد بود. 

اسدخان افزود: در جهانی که بیش از هر زمان دیگری به اتصال و تحرک وابسته است، ارزش سیستم‌های حمل و نقل هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی منطقه‌ای اهمیت ویژه‌ای می‌یابد،به ویژه برای ما در این منطقه، که یک پرواز مستقیم به تهران از هر نقطه تنها بین یک تا چهار ساعت طول می‌کشد و به مراتب از نظر زمان و هزینه کارآمدتر از ترانزیت از طریق کشورهای ثالث است که ممکن است ۱۰ تا ۱۵ ساعت یا بیشتر زمان ببرد.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای تقویت‌شده نه تنها کسب‌وکارها و مردم ما را به هم متصل می‌کند، بلکه حرکت کالاها، افراد و سرمایه را به شیوه‌ای کارآمد و مقرون‌به‌صرفه تسهیل می‌‌کند، گفت: تعهد ما به ارتقای این کریدورها و پایان دادن به غفلت از مسیرهای حمل و نقل منطقه‌ای و بنادر دریایی باید استوار باقی بماند. 

وی تاکید کرد : قرارداد چارچوب ترانزیت و حمل و نقل اکو (TTFA)ستون فقرات سیاست اتصال‌پذیری ماست. این قرارداد از طریق شورای هماهنگی و کمیته‌های فنی خود، پایه‌های نهادی لازم برای تحکیم همکاری‌های ترانزیتی را فراهم می‌کند. همگانی‌سازی عضویت و تضمین اجرای کامل آن گام‌های اساسی برای تحقق چشم‌انداز ماست. این موضوع مستلزم مدرنیزه کردن نقاط مرزی و رسیدگی به چالش‌های خاص کشورهای عضو محصور در خشکی است تا دسترسی کارآمد و مقرون‌به‌صرفه آن‌ها به بازارهای بین‌المللی تضمین شود. 

دبیر کل اکو گفت: با توجه به اینکه هفت کشور عضو ما محصور در خشکی هستند، رهبری و سرمایه‌گذاری قزاقستان در زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی نقش حیاتی در یکپارچگی منطقه‌ای ایفا می‌کند. باید از ادغام افغانستان در سیستم‌های حمل و نقل منطقه‌ای حمایت کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز