خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

ردپای فساد مالی در شرکت آب منطقه‌ای گیلان/ سرنوشت میلیاردها تومان آب‌بها در هاله ای از ابهام/ دادستان وارد شود

ردپای فساد مالی در شرکت آب منطقه‌ای گیلان/ سرنوشت میلیاردها تومان آب‌بها در هاله ای از ابهام/ دادستان وارد شود

شرکت آب منطقه‌ای گیلان توسط مدیر عامل فعلی، نه تنها وصول کلیه درآمد آب‌بهاء در همه تعرفه‌ها را به شرکت ... بصورت ترک تشریفات واگذار کرد، بلکه کلیه وظایف حاکمیتی دفتر آمار و اطلاعات مدیریت که مسئولیت چاپ و صدور قبوض، کنترل وصول، آمار وصول، اصلاح، افزایش و کاهش بدهی قبوض، ایجاد و حذف مشترک و چاپ بارکد امنیتی، تطبیق و رفع مغایرت و انتقال سرورهای مربوطه و چاپگرهای پیشرفته را بر عهده داشت را به شرکت پیمانکار داد.

بعد از شفاف‌سازی رسانه‌ای و قضایی شدن فساد مالی و اجرایی در پروژه احداث ساختمان و نیروگاه سد شفارود ، به یکی دیگر از مفسده‌های مالی و مدیریتی صورت گرفته در شرکت آب منطقه‌ای گیلان می‌پردازیم:

یکی از وظایف و مسئولیت‌های شرکت دولتی آب منطقه‌ای گیلان وصول درآمد دولت از جمله آب‌بهای بالغ بر ۳۵۰ هزار مشترک در بخش کشاورزی، صنعت ، آبزی‌پروری و ... است. این شرکت به عنوان کارفرما، امور حاکمیتی شناسایی و وصول آب‌بهاء و کلیه فرایندهای مرتبط را در قالب قراردادی جامع به صورت ترک تشریفات و توافقی برعهده شرکت صددرصد خصوصی که صرفا به صلاحیت  فنی و مهندسی محدود است و فاقد هرگونه صلاحیت خدمات  مالی و بازرگانی و  ...  بوده  واگذار می‌کند  (سند محفوظ ).

الف)  برابر گزارش مورخ ۱۳۹۷.۰۶.۲۵ توسط یکی از مدیران شرکت آب منطقه‌ای ( سند محفوظ) خطاب به مدیر عامل شرکت اعلام می‌شود که احتمال سوءاستفاده و دخل تصرف در درآمدهای شرکت آب منطقه‌ای گیلان توسط  پیمانکار وجود دارد و متذکر شد که آب‌بهاء کشاورزی تعداد ۵۲۴ مشترک ( معادل ۳.۱۲۱.۲۶۲ متر مربع ) در بخش جاری و تعداد ۶۲۴ مشترک (معادل ۳.۱۸۴.۱۲۹ مترمربع ) در بخش سنواتی بدون هرگونه وصول،  بدهی آنان صفر شده است و درخواست رسیدگی می‌کند ولی متاسفانه نتیجه گزارش موردنظر منجر به برکناری مدیر مربوطه شده و مسکوت می‌ماند.

ب) در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ اداره کل مالیاتی کشور همه دارندگان دستگاه پوز را وادار کرد تا دستگاه‌های پوز را در قالب فرمت خاص به اداره کل مالیاتی معرفی کنند. در این فرایند مشخص شد که حداقل تعداد ۲۷ دستگاه پوز ( سند محفوظ ) که مالکیت وID  آنها متعلق به شرکت آب منطقه‌ای (کارفرما) بوده و جهت وصول مطالبات  به پیمانکار طرف قرارداد تحویل شده بود به شماره حساب‌های بانکی تعریف شده  سیستم بانک مرکزی وصل نیستند. پس از بررسی میدانی مشخص شد همه ۲۷ پوز در سطح استان فعال بوده و وصولی‌های آنها مستقیما به حساب شخصی شرکت پیمانکار به شماره ۷۰۰۵  ... بانک صادرات شعبه ...در شهرستان ... ( سند محفوظ) واریز می‌شود یعنی بواسطه آنها مبالغ میلیاردی از درآمدهای شرکت آب منطقه‌ای گیلان (درآمدهای دولت) مستقیما به حساب شرکت پیمانکار واریز می‌شود.

ج) در روند بررسی‌ها مشخص شد که به غیر از ۲۷ پوز که جزء اموال دولت  و با ID  شرکت آب منطقه‌ای بوده‌اند، تعدادی از پوزهای شخصی شرکت پیمانکار به سریال ۷۲۱... و ۷۳۰... و .... نیز در وصول مطالبات و دخل تصرف حقوق دولت نقش داشته‌اند که تعداد قطعی آنها کشف نشد.  برابر  پرینت حساب متصل به ۲۷ پوزها از تاریخ ۰۱.۰۱....  لغایت ۳.۳۱..( سند محفوظ ) تعداد  ۱۱۶۲۰ فقره گردش مالی ( تراکنش ) داشته و مبلغ ۴۴.۹۶۲.۳۶۶.۸۳۴ ریال به حساب واریز  و مبلغ ۴۴.۳۹۱.۲۵۴.۹۰۸ ریال از حساب برداشت شده است.

د) در تطبیق صورتحساب بانکی فوق‌الاشاره و لیست آب‌بهاء کشاورزی به شرح ذیل (نمونه) اثبات می‌شود که شرکت پیمانکار مبالغ هنگفتی از درآمدهای دولت (شرکت آب منطقه‌ای گیلان ) را به حساب شخصی خود واریز کرده است ( سند محفوظ ) .

    مبلغ ۲۲۸۹۰۰۰ ریال در ردیف ۱۴۰۱۷ لیست آب‌بهاء کشاورزی منطبق با در ردیف شماره ۱۸۳ و۲۹۱  صورت حساب بانک

    مبلغ ۳۹۲۴۰۰۰ ریال در ردیف ۱۹۹۷۴ لغایت ۱۹۹۷۹ لیست آب‌بهاء کشاورزی منطبق با در ردیف شماره۳۴۱  صورت حساب بانک

    مبلغ ۳۴۸۸۰۰۰ ریال در ردیف۱۸۸۰۱-۱۸۸۰۷ لیست آب‌بهاء کشاورزی منطبق با در ردیف شماره۴۸۶  صورت حساب بانک

    مبلغ ۳۵۹۷۰۰۰ ریال در ردیف ۱۹۱۰۸-۱۹۱۰۹ لیست آب‌بهاء کشاورزی منطبق با در ردیف شماره۳۱۶  صورت حساب بانک

بسترسازی فساد مالی: شرکت آب منطقه‌ای گیلان توسط مدیر عامل فعلی، نه تنها وصول کلیه درآمد آب‌بهاء در همه تعرفه‌ها را به شرکت ... بصورت ترک تشریفات واگذار کرد ، بلکه کلیه وظایف حاکمیتی دفتر آمار و اطلاعات مدیریت که مسئولیت چاپ و صدور قبوض، کنترل وصول، آمار وصول، اصلاح، افزایش و کاهش بدهی قبوض، ایجاد و حذف مشترک و چاپ بارکد امنیتی، تطبیق و رفع مغایرت و انتقال سرورهای مربوطه و چاپگرهای پیشرفته را بر عهده داشت را به شرکت پیمانکار تقدیم کرد. با این اقدام بدون هرگونه نظارت صفر تا صد ،منابع درآمدی شرکت دولتی به پیمانکار واگذار شد و امکان کنترل موارد فوق از شرکت آب منطقه‌ای سلب شد.

قابل ذکر است قبل از مدیر عامل کنونی شرکت آب منطقه‌ای گیلان ، شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی گیلان (پیمانکار) صرفا مسئولیت توزیع قبوض و پیگیری وصول را بر عهده داشتند و دسترسی پیمانکار به نرم‌افزار شرکت  غیر ممکن بود (که موارد بند الف کشف شد) ولی در زمان مدیر عامل فعلی هر گونه اهرم‌های نظارت و کنترل مالی (حاکمیتی) بر شناسایی و وصول درآمد آب‌بهاء از شرکت آب منطقه‌ای گیلان سلب شد و بستر برای بروز تخلفات موارد نمونه فوق هموار شد.

موضوع در زمان کشف به یکی از واحدهای نظارتی منتقل شد ولی متاسفانه وی اظهار داشت که شاید به دلیل اینکه ایجاد بعضی از هزینه‌ها برای شرکت منع قانونی دارد این روال را برای دور زدن محدودیت‌های قانونی و هزینه‌های غیرمعمول و غیرمتعارف و ... ابداع کرده‌اند!!. به عبارت دیگر شرکت‌های خصوصی حیاط‌خلوت شرکت‌های دولتی هستند!!.

با توجه به حجم تخلفات صورت گرفته در زیرمجموعه آب منطقه ای گیلان و سکوت غیر قابل توجیه وزرات نیرو انتظار می رود، دادستان به عنوان مدعی العموم به موضوع ورود کند و ابعاد این تخلفات را روشن کند.

در گزارش آتی واگذاری عملیات اجرایی و عمرانی با مبالغ غیرواقعی که بصورت ترک تشریفات به شرکت مذکور واگذار می‌شود را مورد کنکاش قرار خواهیم داد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز