مدیرعامل «نوین زعفران» در گفتگو با ایلنا خبر داد:
صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری زعفران ایرانی/ سرانه مصرف زعفران یک گرم است

مدیرعامل شرکت نوین زعفران گفت: نوین زعفران، با هدف ارتقاء کیفیت و افزایش صادرات زعفران ایرانی، در سالهای اخیر به عنوان یکی از پیشروان صنعت زعفران شناخته شده است. این شرکت با تمرکز بر فرآوری بهینه و بازاریابی مؤثر، موفق به ایجاد فرصتهای شغلی و تأمین نیازهای داخلی و خارجی شده و در تلاش است تا با بهبود فرآیندها و افزایش کیفیت محصولات، جایگاه زعفران ایرانی را در بازارهای جهانی تقویت کند.
محمدرضا اردیخانی، مدیرعامل شرکت نوین زعفران در گفتگو با ایلنا گفت: شرکت نوین زعفران در سال گذشته با هدف توسعه فروش داخلی و افزایش صادرات، موفق به دستیابی به نتایج قابل توجهی شد. این شرکت در زمینه فروش و پخش زعفران در سطح داخلی جزء سه شرکت برتر و اول قرار گرفت و در صادرات نیز به عنوان یکی از دو شرکت پیشرو و اول شناخته شد. همچنین نوین زعفران در بین پنج برند برتر زعفران، به لحاظ برندینگ و فروش، در شمار سه برند اول قرار گرفته است.
به ۱۶ کشور دنیا زعفران صادر میکنیم
وی در خصوص صادرات این شرکت اظهار کرد: نوین زعفران در سال گذشته به ۱۶ کشور زعفران صادر کرده است که عمده صادرات این شرکت به چین، امارات و اسپانیا بود. بخش عمدهای از صادرات زعفران به صورت فلهای صورت میگیرد، چرا که زعفران به عنوان ماده اولیه بسیاری از کارخانهها محسوب میشود.
ضرورت تولید فرآوردههای زعفرانی
اردیخانی به ضرورت تبدیل صادرات فلهای به صادرات مواد اولیه بازآوری شده اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی کشورها که زعفران ایرانی را با بستهبندیهای دیگری به نام خود ثبت میکنند، باید به سمت صادرات فرآوردههای زعفران رفت. حجم بازار فرآوردههای زعفران در دنیا ۴.۵ میلیارد دلار است، در حالی که حجم صادرات زعفران برای ایران تنها ۳۰۰ میلیون دلار است.
وی همچنین بر لزوم عزم ملی برای بهبود فرآوری زعفران تأکید کرد و افزود: با شرکت در نمایشگاههای بینالمللی و افزایش کیفیت محصولات، میتوان بازار را در دست گرفت. رقبای ما در تولید فرآوردههای زعفرانی کشورهای آلمان و چین هستند، اما در تولید زعفران رقیبی نداریم.
چالشهای اقتصادی و صادراتی
اردیخانی با بیان مشکلات اقتصادی و صادراتی کشور تصریح کرد: اگر شرایط اقتصادی و صادراتی را بهبود بخشیم و مشکلات بازگشت ارز را حل کنیم، هیچ کشوری توانایی رقابت با ما را نخواهد داشت.
وی همچنین به سرانه مصرف زعفران در کشور اشاره کرد و افزود: سرانه مصرف زعفران در کشور برای هر نفر یک گرم است و سالانه حدود ۸۵ تن مصرف داخلی داریم. شرکت نوین زعفران سال گذشته بیش از ۱۰ درصد از این مصرف را تأمین کرده است و امیدواریم تا پایان سال جدید این رقم افزایش یابد.
مدیرعامل نوین زعفران درخصوص مشکلات کشاورزی و کمبود آب نیز افزود: باید به سمت محصولاتی برویم که کمتر آببر هستند. زعفران یکی از این محصولاتی است که هم ارزآور و هم آب بری کمی دارد و باید در زمینه تولید بهای بیشتری به آن داده شود.
وی همچنین به تیمی که در نوین زعفران برای بازدید از زمینها و آمایش خاکها فعالیت میکند، اشاره کرد و گفت: ما با صاحبان زمینها صحبت میکنیم و آموزشهای لازم را به آنها میدهیم تا بتوانیم زعفران با کیفیت و بدون سم تولید کنیم.
مشکلات صادرات و تولید
اردیخانی با اشاره به مشکلات صادرات و تولید این محصول افزود: حجم صادرات ما در پنج سال گذشته در بازه ۲۰۰ الی ۲۲۰ تن بوده که این رقم قابل قبول نیست. همچنین، مشکلات برگشت ارز و رفع تعهد صادراتی باعث شده که بخشی از زعفران کشور به صورت قاچاق خارج شود. از مسئولین مربوطه درخواست دارم به مسئله رفع تعهد ارزی توجه ویژهای کنند چرا که به زمینه رشد صادرات کشور کمک زیادی میکند.
وی با بیان اینکه فرهنگ مصرف زعفران در کشور افزایش پیدا کرده، گفت: فرهنگ مصرف زعفران در کشور تغییر پیدا کرده و با در نظر گرفتن بعد اقتصادی آن، شاید تعدادی از مردم خرید زعفران برایشان سخت شده باشد، اما چون فرهنگ زعفران و مزایایی که این محصول دارد، اکثریت مردم به آن پی بردهاند، بنابراین فرهنگ استفاده افزایش پیدا کرده است.
وی در ادامه در رابطه با تولید دارو از کروسین زعفران گفت: در آمریکا از کروستین زعفران داروی ضد سرطان تولید میشود و ما نیز باید به این حوزه وارد شویم و خامفروشی را کنار بگذاریم. همچنین شرکتهای دارویی از شرکت ما زعفران خریداری کردهاند. بنابراین ما نیز باید وارد این حوزه شده و خام فروشی را کاهش داده و با زعفران محصولاتی تولید کنیم که قابلیت صادراتی داشته باشد.
اردیخانی ادامه داد: صادرات زعفران چه به صورت فلهای چه به صورت بستهبندی فرق چندانی ندارد. مهم این است که در بازار ۴.۵ میلیارد دلاری محصولاتی که از زعفران تولید میشود سهیم باشیم.
شرکت در نمایشگاه SIAL پاریس
مدیرعامل نوین زعفران از حضور این شرکت در نمایشگاههای بینالمللی خبر داد و تصریح کرد: پس از تحریمها، شرکتهای ایرانی به سختی میتوانستند در نمایشگاههای اروپایی حضور داشته باشند، اما از سال گذشته ما توانستیم در نمایشگاه SIAL پاریس که یکی از بزرگترین نمایشگاههای غذایی دنیاست، شرکت کنیم و استقبال خوبی از غرفه نوین زعفران شد.
اردیخانی در رابطه با اشتغالزایی شرکتهای مواد غذایی افزود: شرکتهای غذایی نیروی انسانی بیشتری نیاز دارند و بنابراین اشتغالزایی بالایی نیز دارند. نکته مهم این است که زعفران هم ارز آور است و هم اشتغال زایی بالایی دارد هم کم آب بر است. ولی متاسفانه در عمل نگاه جدی به این صنعت وجود ندارد.
وی در ادامه یادآور شد: مرجع ارزشگذاری کیفیت کالا در کشور سازمان استاندارد است و این سازمان به بررسی تمامی شرکتهای تولیدی میرود. بنابراین وقتی در کشور زعفرانی بدون اینکه نام و برند شناخته شدهای داشته باشد به فروش میرسد، باید از خرید و فروش آن جلوگیری کرد.
مدیر عامل شرکت نوین زعفران با بیان اینکه محصولات نوین زعفران کاملا استاندارد هستند تصریح کرد: زعفران طعم، میزان رطوبت و رنگ و بوی مشخصی دارد؛ وقتی زعفران غیر استانداردی خریداری میشود هیچ کدام از اندازهها و استانداردها رعایت نشده است.
اردیخانی ادامه داد: قیمت زعفران در بازار هر مثقال بین ۹۰۰ الی یک میلیون تومان است و حتی در برخی سایتها تا مثقالی ۱۵۰ هزار تومان نیز به فروش میرسد و زمانیکه اختلاف قیمت تا این حد زیاد است قطعا دلیل مهمی دارد.
وی به کیفیت و استاندارد محصولات نوین زعفران اشاره کرد و گفت: به جرات میتوان گفت محصولات نوین زعفران از استاندارد بالایی برخوردار است چرا که زعفران در کارخانه نوین زعفران ابتدا قرنطینه، نمونهبرداری و آزمایش میشود و اگر کیفیت و استاندارد ما را داشته باشد وارد کارخانه میشود. همچنین محصولات ما در فروشگاههای آنلاین داخل کشور فروخته میشود و در خارج از کشور هم در امارات به فروش میرسد و در آینده نزدیک در چین نیز به فروش خواهد رسید.
تعرفه ۳۸ درصدی هند برای زعفران ایران
وی افزود: هند کشوری است که ایران با آن روابط تجاری دارد و چای، ادویه و برنج وارد میکند، اما چرا کشور هند برای زعفران ایران تعرفه ۳۸ درصدی در نظر گرفته است؟ مقامات باید در رابطه با این مسئله مذاکره کنند چرا که این موضوع میتواند به رشد صادرات کمک شایانی کند، بنابراین باید تعرفههای غیرمنصفانه کاهش یابد.