خبرگزاری کار ایران

تولید 77 درصد پنل‌های خورشیدی دنیا در چین

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۱۲۵۷

رئیس گروه آموزش های تخصصی انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق ساتبا با اشاره به هدف گذاری ایران برای تولید 30 هزارمگاوات نیروگاه تجدیدپذیر گفت: با توجه به وجود منابع سیلیکون در کشور، ایران می‌تواند به یکی از بازیگران تامین کننده منابع اولیه و تولید کننده پنل های خورشیدی تبدیل شود.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "بهروز دشتی" در نشست «توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر و بومی‌سازی تجهیزات، فرصت‌ها و چالش‌ها» درسیزدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق، با اشاره به ایجاد ناترازی انرژی در سال های گذشته، تصریح کرد: برای رفع این ناترازی باید به مواردی چون بهروه‌وری انرژی، تنوع‌بخشی به منابع تولید انرژی، بهینه سازی و تامین زیرساخت‌های موجود، آموزش و اطلاع رسانی توجه کنیم.

دشتی با تأکید بر اهمیت تنوع‌بخشی به منابع انرژی، خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم علاوه بر تولید پنج هزار و 784 مگاوات برق حرارتی و 1400 مگاوات افزایش ظرفیت و ارتقای راندمان، 230 مگاوات هم نیروگاه از منابع تجدیدپذیر احداث شده است.

وی حرکت به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: انرژی باد و خورشید در جهان طی سال‌های اخیر مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفته است که در این میان استفاده از انرژی خورشیدی بسیار جذاب‌تر بوده و سهم 66 درصدی را در سال های اخیر به خود اختصاص داده است.

وی اضافه نمود ایران از پتانسیل بسیار بالایی برای استفاده از انرژی خورشید در راستای تولید برق برخوردار است، وی ادامه داد: برای تولید برق خورشیدی، پنل‌های سیلیکونی در دنیا تا حد زیادی توسعه یافته اند. در حال حاضر 77 درصد از پنل‌های خورشیدی دنیا در چین تولید می‌شود و البته کشورهایی چون ویتنام، مالزی و هند هم در این زمینه سهم دارند. پروژه‌های بزرگی هم در دنیا برنامه‌ریزی شده که از جمله آن می‌توان به مجموعه نیروگاه های 2.8 گیگاواتی در چین و 2.7 گیگاواتی در هند اشاره کرد.

دشتی افزود: هزینه تولید پنل‌های خورشیدی بین سال 2022 تا 2023 به شدت کاهش پیدا کرده و همین باعث رونق و افزایش گردش مالی در این بخش شده است به طوری که گردش مالی در این بخش به 230 میلیارد دلار در سال 2022رسیده است.

وی اضافه نمود: به منظور انجام برنامه ریزی و رصد فعالیت های صنعتی در ایجاد و توسعه زنجیره انرژی سیلیکونی در کشور، از دو سال پیش جلسات کارشناسی و مدیریتی با تمام فعالین زنجیره تولید تجهیزات انرژی خورشیدی برگزار گردیده و ضمن بررسی روند فعالیت های آنها، سعی در رفع مشکلات و موانع تولید آنها بعمل آمده است.

همچنین گفت: یکی از اقدامات انجام شده در راستای تحقق برنامه های دولت اطمینان از پتانسیل های اجرایی در کل زنجیره ارزش سیلیکونی در کشور بود که در این زمینه به بررسی منابع سیلیکونی کشور پرداخته شد. با توجه به وجود معادن با ظرفیت مجموع 80 میلیون تن مواد سیلیکونی در سراسر کشور ایران به یکی از بازیگران اصلی تولید منابع اصلی پنل های خورشیدی تبدیل شود

دشتی ادامه داد: البته علاوه بر معادن سیلیکون برای احداث نیروگاه های خورشیدی، تجهیزات اصلی و مهم دیگری از جمله اینورترهای خورشیدی، استراکچرها، کابل ها و ... نیز مورد نیاز میباشد و زیرساخت‌های زیادی نیاز داریم که باید به مرور در کشور ایجاد و توسعه داده شود. بعنوان مثال برای احداث 8000 مگاوات نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک به بیش از 7100 کیلومتر کابل دی سی یا 320 هزارتن سازه این نیروگاه ها در کشور نیاز داریم که خوشبختانه صنایع کشور دارای آمادگی و ظرفیت مناسب برای تامین نیازهای اجرایی این نیروگاه ها در کشور میباشند.

​وی در پایان از تدوین سند برنامه ملی توسعه فناوری زنجیره ارزش سامانه های سیلیسیومی تولید برق خورشیدی برای تعیین وظایف دستگاه‌های مختلف به منظور تولید هشت هزارمگاوات برق خورشیدی تا سال 1407 خبر داد و گفت: کلیه مطالعات مورد نیاز برای تدوین این سند در ساتبا انجام گردیده و پس از اخذ تاییدات وزارت نیرو و کمیسیون های زیربنایی دولت، برای تصویب در صحن دولت مطرح ارسال شده است و امید میرود در آینده ایی نزدیک مورد تصویب قرار گیرد تا براساس مفاد آن راهبردهای سیستمی برای مدیریت تحقق اهداف بخشی در این زمینه، توسط دولت اجرایی شود

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز