خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

توقف فروش نفت ایران به چین معنا ندارد/ روزهای ارزان‌فروشی تمام شد؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۴۷۹۷

کارشناسان حوزه انرژی معتقدند: اگر عرضه کمتر از تقاضا بوده و بازار تحت فشار باشد ممکن است این اتفاق بیفتد و منجر به افزایش قیمت و کاهش تخفیف برای ما شود.

به گزارش ایلنا، رویترز به نقل از منابع بازرگانی و پالایشگاهی گزارش کرده است که ایران قیمت بالاتری را برای نفتی که به چین عرضه می‌کند، مطالبه کرده است. در این راستا ایران خواستار تخفیف ۵ تا ۶ دلاری برای هر بشکه نفت سبک خود برای تحویل در دسامبر و ژانویه در مقایسه با قیمت نفت برنت شده است.

رویترز مدعی شده است که چین در فاصله ژانویه تا سپتامبر سال ۲۰۲۳، با واردات حجم بالایی از نفت ارزان‌تر از روسیه، ایران و ونزوئلا که هر سه تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند، ۱۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی کرده است.

علی کاردر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در ارزیابی انتشار اخباری مبنی بر کاهش تخفیف فروش نفت ایران به چین اظهار داشت: اکنون موضوعیتی برای توقف صادرات نفت به این کشور وجود ندارد اما ممکن است بنا بر این باشد که بتدریج اصلاح قیمت صورت گیرد. در حال حاضر وضعیت بازار به طور مستمر مانیتور می‌شود و شرایط بازار، حجم عرضه و میزان تقاضا به نحوی است که قیمت‌ها باید تصحیح شود، بنابراین کاهش تخفیف اقدام مناسبی است ولی توقف فروش غیرطبیعی است و معنا ندارد.

وی افزود: چندین عوامل و دیتا وضعیت قیمت را تعیین می‌کند همیشه ایران در فرمول شرکت ملی نفت یک دیتایی وجود دارد که نسبت به برنت سنجیده می‌شود در عدد این دیتا به وضعیت بازار، زمان، فصل و تقاضا در فصول مختلف و ذخایر استراتژیک و غیراستراتژیک کشورهای اروپا و امریکا موثر است.

مدیر عامل پیشین شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد: همچنین رقبای ایران مثل عراق، عربستان با دلتا بازی می‌کنند، احتمال وجود بازار جدید تاثیر ندارد، اما اینکه رقبای ایران مثل عراق وضعیت بازار را چگونه ترسیم کرده‌اند، موثر است زیرا نفت خام ایران شبیه عراق است و با توجه به روند فروش در این کشور ما نیز قیمت را تغییر می‌دهیم.

مهران امیرمعینی نیز در این خصوص به ایلنا گفت: ما تاکنون به اندازه کافی به چین تخفیف داده‌ایم، امروز شاید شرایط بازار به شکلی بوده که ایران می‌تواند این فشار را به چینی‌ها وارد که از میزان تخفیف فروش نفت به این کشور بکاهد و اگر این اتفاق افتاده باید استقبال کنیم، اینکه ایران توانسته با استفاده از شرایط بازار این کار را انجام دهد تصمیم عاقلانه‌ای است.

وی افزود: احتمالا روسیه تخفیف‌های صادرات نفت خود را کم کرده‌اند و ممکن است پیرو اقدام روسیه ما هم بدنبال کاهش تخفیف فروش نفت در بازار چین باشیم ولی اینکه بازار جدیدی د شرایط تحریم ایجاد شده باشد بعید است، ممکن است بازار جدیدی هم در بین باشد اما اعداد صادرات به این کشورها قابل توجه نیست که بخواهیم جایگزین چین کنیم.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: احتمالا شرایط بازار به گونه‌ای شده که این فرصت را به ما داده که تخفیف را کاهش دهیم و یکی از موضوعات نیز بحث کاهش تخفیف از سوی روسیه است.

وی تاکید کرد: باید تمام موضوعات بررسی شود، اینکه شرایط عرضه و تقاضا در بازار به چه شکل است، اگر عرضه کمتر از تقاضا بوده و بازار تحت فشار باشد ممکن است این اتفاق بیفتد و منجر به افزایش قیمت و کاهش تخفیف برای ما شود.

همچنین محمود خاقانی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: یکی از دلایل اینکه چین واردات نفت خود را حتی از روسیه هم کم کرده این است که رشد اقتصاد چین کاهشی شده و حتی بیکاری در این کشور رو به رشد است،  دلیل دیگر اینکه در دو مذاکره مستقیم رئیس‌جمهور چین و امریکا توافقاتی در رابطه با خاورمیانه، تایوان و کره شمالی و جنوبی داشته‌اند، همچنین بایدن به خاطر درگیری با جمهوری خواهان و مسائل اقتصادی نتوانسته به قول‌های خود عمل کند به همین دلیل اختلافات و بحران‌سازی برای غرب توسط چین رشد می‌کند باتوجه تمام این موضوعات واردات نفت چین از ایران کم شده است.

وی افزود: باتوجه به اینکه ایران حجم کمتری به چین نفت صادر می‌کند طبیعی است که حجم کمتر نفت نباید با تخفیف‌های مشابه قبل فروخته شود به همین دلیل به چین اعلام کرده قیمت را بالا ببرد.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: نظریه دیگر اینکه ایران در چارچوب تهاتر ۳ میلیارد یورو برای اجرای فاز دوم فرودگاه امام خمینی با چین قرارداد منعقد کرده است، ایران نمی‌تواند برای این پروژه رقیبی داشته باشد و در عین حال با این پروژه در‌واقع به شرکت‌های ساختمانی چین که در حال ورشکستگی هستند؛ کمک می‌کند، بنابراین به چین پیشنهاد داده که با اجرای پروژه باید نفت را با قیمت بیشتر بخرد و ما باید در این تهاتر توازن برقرار کنیم.

وی گفت: در همین حال ایران با عربستان و روسیه در بازار آسیا رقابت می‌کند شاید این دو کشور نیز قیمت‌ها را در بازار چین افزایش داده‌اند و ایران هم به همین دلیل قیمت را افزایش داده و خواستار کاهش تخفیف شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز