خبرگزاری کار ایران

اولویت و پاشنه آشیل مدیریت مصرف گاز چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۴۶۶۱

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ضمن تشریح اولویت نخست این شرکت، تأکید کرد که شرکت‌های گاز استانی به‌ویژه در زمستان باید ملی فکر کنند و تصمیم بگیرند.

به گزارش ایلنا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی در نشست هم‌اندیشی با مدیران عامل شرکت‌های گاز استانی درباره آمادگی زمستانی که به‌صورت ویدئوکنفرانس و با حضور مدیران ارشد شرکت در سالن کنفرانس شهید رجایی ستاد برگزار شد، گفت: زمستان پیش رو احتمال پیشی گرفتن مصرف بر تولید گاز وجود دارد و  لازم است با همدلی و همیاری و تلاش مضاعف، کاری کنیم تا در حفظ جریان پایدار گاز در کشور که اولویت نخست شرکت ملی گاز ایران است، خللی وارد نشود.

وی با بیان این‌که شرکت‌های گاز استانی باید به صورت ملی فکر کنند و تصمیم بگیرند زیرا منافع ملی و خدمت به مردم در اولویت فعالیت‌های ماست، افزود: بنابراین با توجه به این‌که شرکت ملی گاز شرکتی عملیاتی است، همه تلاش برای فصل سرد باید این باشد که جریان گاز حتی در دورترین نقاط کشور نیز دچار اختلال نشود.

معاون وزیر نفت ادامه داد: امسال با توجه به درس‌آموزه‌های سال ۱۴۰۱ و اقدام‌های مؤثری که در این زمینه انجام شده، شرایط بهتری برای ورود به زمستان پیش رو انتظار می‌رود؛ ضمن آن‌که تلاش ما، برخورداری حداکثری صنایع، بخش‌های تجاری، صنعتی و خانگی کشور از گاز طبیعی در همه فصل‌های سال است.

چگنی تکمیل پروژه‌ ‌خط انتقال گاز محمدیه- قم - پارچین و احداث ایستگاه تقویت فشار گاز آرادان را ازجمله اقدام‌های موثر دانست و توضیح داد: افزایش ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه، اجرای پروژه خط لوله انتقال گاز دوراهی دشتک - نهبندان و پروژه دیزباد - تربت حیدریه با هدف تقویت شبکه گاز شرق کشور طراحی و اجرا شدند تا عبور از زمستان امسال را برای ما تسهیل کنند.

وی یکی دیگر از موارد بسیار مهم در این زمینه را، بحث کنترل مصرف و نظارت و بازرسی خواند و گفت: اقدام‌ها در این حوزه مطابق تکالیف ابلاغی باید انجام شود؛ ضمن آن‌که از طریق تشکیل تیم‌های بازرسی، شرایط گرمایش سازمان‌ها، نهادها و ... پایش شدند، پرمصرف‌ها و بدمصرف‌ها شناسایی و در صورت رعایت نکردن مقررات، اخطار لازم به آن‌ها داده شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ارتباط با مسئولان استانی را برای شرکت‌های گاز استانی بسیار حائز اهمیت خواند و تصریح کرد: هماهنگی با استانداران و مسئولان محلی، اطلاع‌رسانی و همکاری مطلوب با رسانه‌ها در زمینه مدیریت مصرف به‌ویژه در بخش خانگی، سبب می‌شود تا خدمت‌رسانی با سهولت و روند مناسب‌تری انجام شود.

شدت افزایش مصرف گاز با روند کاهش دما تناسب ندارد

مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران نیز در این نشست، اظهار کرد: اجرای دستورعمل‌های ابلاغی درباره مدیریت مصرف برای همه بخش‌های مصرف‌کننده گاز طبیعی، تأثیر بسزایی در عبور موفق از زمستان پارسال داشت.

وی ادامه داد: با وجود آن‌که طی دو هفته گذشته، برخی استان‌ها در شمال‌غرب کشور کاهش دمای قابل توجهی داشتند، اما روند افزایش مصرف، به هیچ‌وجه متناسب با کاهش دما نبوده، بلکه بیشتر از حد معمول بوده است.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که در بخش تجاری همچنان روند مصرف، افزایشی است، گفت: با توجه به رشد مصرف باید تمهیدهای ویژه‌ای برای حفظ پایداری جریان گاز در فصل سرد پیش رو، لحاظ کنیم؛ بر همین اساس، طرح پایش اداره‌ها و واحدهای تجاری، امسال هم آغاز شده و لازم است شرکت‌های گاز استانی در این باره، اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع داشته باشند.

رحمانی اطلاع‌رسانی به مردم و مشترکان درباره مدیریت مصرف و تعرفه‌های جدید گاز را یکی از مهم‌ترین نکاتی دانست که نباید از آن غافل شد.

وی افزود: همه تلاش شرکت ملی گاز ایران این است که تولید گاز طبیعی شرایط مطلوبی داشته باشد؛ هرچند صرفه‌جویی و مدیریت مصرف نیز باید مد نظر باشد؛ زیرا در شرایط اوج مصرف گاز در سال ۱۴۰۱، روزانه حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز تولید و در خطوط تغذیه می‌شد که همه گاز تولیدی به مصرف می‌رسید.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: برای مدیریت در شرایط مختلف، برنامه‌های منسجم گذشته را مرور و نقاط آسیب‌پذیر را به دقت واکاوی کنید؛ ضمن آن‌که ما نیز برای عبور از شرایط اضطراری، برنامه‌هایی را تدوین کرده‌ایم، اگرچه بومی‌سازی همه برنامه‌ها منطبق با شرایط استان‌ها، امری ضروری به نظر می‌رسد.

پایش دمای مراکز تجاری؛ پاشنه آشیل مدیریت مصرف گاز

سعید عقلی، سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران هم در سخنانی بیان کرد: همه برنامه‌ها را با توجه به وضع مصرف به‌گونه‌ای تنظیم کرده‌ایم تا ذخایر خوبی در مخازن، خطوط انتقال و ... داشته باشیم، اما هفته گذشته، تغییر ناگهانی دما نشان داد که باز هم پایش مراکز تجاری و نظارت بر مدیریت مصرف، پاشنه آشیل ما در این بخش بوده است.

وی تأکید کرد: با برنامه‌ریزی دقیق و گازرسانی مضاعف به نیروگاه‌ها در دوره گرم سال، توانستیم ذخیره خوبی برای سوخت دوم در این بخش ایجاد کنیم.

سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران حفظ پایدار جریان گاز بخش خانگی را اولویت این شرکت در زمستان دانست و با بیان این‌که گذر آرام و بی‌دغدغه از زمستان، مستلزم مدیریت مصرف گازطبیعی خواهد بود، تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانیم، تأمین گاز طبیعی در فصل‌های سرد سال در گرو رعایت مصرف بهینه گاز است که با مدیریت مصرف گاز به‌ویژه در بخش خانگی، بهتر می‌توانیم به آن دست یابیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز