خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد:

در برابر آسیب‌های روانی موفق نبودیم/ دشمنان به دنبال شکست اقتصادی کشور هستند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۲۱۰۸

وزیر اقتصاد گفت: پدافند غیرعامل از این رو اهمیت ویژه‌ای داردچراکه اقتصاد ایران در مقابل تهدیدات متعددی قرار گرفته‌است، البته علیرغم این دستاوردها در مصنویت موارد عینی این آسیب‌ها در بعد مقاومت در برابر آسیب‌های روانی موفق نبودیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، احسان خاندوزی در مراسم گرامیداشت هفته پافند غیر عامل با بیان اینکه از اکمال خردورزی آن است که در خصوص تهدیداتی که در آینده متوجه ماست به شکل پیش گیرانه اقدام کنیم، اظهار داشت: این تهدیدات به ویژه در حوزه اقتصاد مطرح است که هدف خود را اقتصاد قوی قرار داده و دشمنان هم تضعیف این اقتصاد را در اولویت خود قرار داده‌اند. از این رو، این نگاه پدافند غیرعامل در حوزه اقتصاد بیش از این باید در مرکز توجهات باشد.

وی ادامه داد: به جهت اینکه ذات اقتصاد جهانی پیوند گسستی با خطرات محتمل آینده دارد بنابراین اگرچه نمی‌توان احتمال آسیب‌ها را به صفر رساند اما می‌توان ضریب آن را کاهش داد و این موضوع برای اقتصاد ایران متحمل‌تر است. چراکه نه تنها در معرض تهدیدات بحران‌های بین المللی، تغییرات اقلیمی و نفوذ در داده‌های اقتصادی قرار داریم بلکه مصداق یک تهدید اقتصادی، ضعف رشد اقتصاد است و دستگاه‌های بسیاری در دنیا بودجه می‌گیرند تا بتوانند بخش‌های مختلف اقتصادی ایران را دچار شکست کنند.

وزیر اقتصاد با این اینکه این آسیب‌ها و تهدیدات دو  بعد عینی و روانی دارد و ایران در صدر کشورهایی است که در معرض این مخاصمه‌ها و تهدیدات قرار دارند، گفت: در این شرایط ایران باید در صدر مقاومت در برابر این آسیب‌ها قرار بگیرید. از سال ٩٠ موضوع دشمنی‌های سایبری در کشورمان تشدید شده که البته در رفع این تهدیدات اقدامات خوبی صورت گرفته برای عام قابل ذکر و انتشار نیست.

خاندوزی با بیان اینکه کمتر موردی بوده که در مقام این تهدیدات و دشمنی‌های سایبری با دچار شکست سیستمی شدیم و با اختلال مواجه شده باشیم، ادامه داد: پدافند غیرعامل از این رو اهمیت ویژه‌ای داردچراکه اقتصاد ایران در مقابل تهدیدات متعددی قرار گرفته‌است، البته علیرغم این دستاوردها در مصنویت موارد عینی این آسیب‌ها در بعد مقاومت در برابر آسیب‌های روانی موفق نبودیم. و این به دلیل قدرت شبکه‌ها و فضای مجازی بوده‌ و مصداق آن، اینکه از یک ماه آینده ممکن است کمبودی کالایی وجود دارد اما بگونه‌ای عمل می‌کنند که تهدید روانی ایجاد شود و کمبود این کالا از همان روز اول پیش می‌آید و در نهایت تهدید روانی موجب تهدید عینی می‌شود و در نظم بازار اختلال ایجاد می‌کنند. در حالی که احتمال داشت این کمبود کالایی تا یک ماه آینده برطرف شود.

وی افزود: از امروز می‌گویند که در ابتدای سال ١۴٠٣ قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند در حالی که رییس جمهوری و تیم اقتصادی کشور در تلاش هستند  فضای اقتصادی باثبات برقرار باشد، همین جریان  اقداماتی انجام دادند که پس از آغاز حملات بر غزه  قیمت ارز افزایش پیدا کند اما دیدیم هر چند قیمت‌ها مقطعی افزایش پیدا کرد اما به سرعت قیمت‌ها برگشت. الان هم درباره افزایش قیمت‌ها در سال آینده حرف می‌زنند. از این رو، اجرای پدافند غیرعامل اهمیت دارد و باید در اولویت قرار بگیرد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: بسیاری از مشکلات در سال ٩٧ با آنها مواجه شدیم و هنوز گریبان اقتصاد  را در ید خود داده به این دلیل است که به موضوع پدافند غیرعامل توجه نشد. اگر در همان زمان نسبت به این مهم اقدام کرده بودیم، اقتصاد کشور با قطع شریان پیام رسان‌های مالی در سوییفت با اختلال مواجه نمی‌شد و اگر به سوییفت وابسته نبودیم با مشکل مواجه نمی‌‌شدیم و قبل از وابستگی به بودجه نفتی اگر نگاه پدافند غیرعامل داشته داشتیم این مشکلات را تجربه نمی‌کردیم.

وی گفت: اینکه دشمن بتواند با تهدید یک نقطه از اقتصاد کل اقتصاد کشورمان را تحت تاثیر قرار دهد، ضعف است و اگر در آن دوره از این ضعف پیشگیری می‌شد با این مشکلات مواجه نبودیم.

خاندوزی پیش از اتفاق و اجرای تهدیدات باید مقاومت سیستم‌ها را افزایش دهیم و مسیر بازگشت به روال عادی را طراحی کنیم، اظهار داشت: در تعریف تاب آوری این است که پس از ورود شوک آن سیستم چه زمانی می تواند به وضعیت عادی برگردد و باید بتوانیم تا پایان امسال برای انواع رخداد‌های اقتصادی در حوزه‌های گمرک، مالیات، خزانه، داده‌های اقتصادی و .. که ممکن است این رخدادها این سیستم‌ها را دچار اختلال کند دفترچه قرمز تهیه شود  که در صورت رخداد تهدیدات، بدانیم بلافاصله در ساعات اول چه کسانی باید چه اقداماتی انجام دهند.  

خاندوزی تاکید کرد: باید بدانیم که آن روز وقوع تهدید دیگر روز علاج نیست و پیش از آن باید راهکار و مسیر جایگزین را پیش بینی کرده باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز