خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

ذخیره‌سازی گاز در مخازن ۲ برابر شد/ افزایش ۱۶ درصدی تامین گاز نیروگاه‌ها نسبت به پارسال/ واردات از ترکمنستان در حال انجام است د

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۲۲۳۲

سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: در ۶ ماهه ابتدای سال جاری ۱۶ درصد (۲برابر) نسبت به پارسال گاز بیشتری به نیروگاه‌ها ارسال شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سعید عقلی در نشستی خبری با بیان اینکه گاز ۷۰ درصد سبد انرژی کشور را تشکیل می دهد، اظهار داشت؛ سال‌های قبل تمرکز گازرسانی در فصل سرد بود اکنون در فصل گرم‌نیر تامین‌ سوخت به همان شدت فصل سرد انجام می شود به طوری که ۹۳ درصد سوخت تولید برق از گاز است و این در حالی است که در فصل تابستان تعمیرات اساسی پالایشگاهها نیز انجام می شود.

وی با بیان اینکه اکنون تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها بیش از ظرفیت تولید انجام شده و گاز به اقصی نقاط کشور تا آخرین نقطه یعنی سیستان و بلوچستان هم می رسد، گفت: ۳۹ هزار کیلومتر شبکه انتقال  و ۴۰۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز را انتقال می دهد، صنعت پالایش همکاری فراسازمانی را می طلبد که خانه های مردم گرم بماند.

سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: در ۶ ماهه ابتدای سال جاری ۱۶ درصد (۲برابر) نسبت به پارسال گاز بیشتری به نیروگاه‌ها ارسال شد، یعنی ما ۸۸ روز و بیش از برنامه سوخت گاز نیروگاهی را تامین کردیم تا ظرفیت استراتژیک نفت و گاز نیروگاهی و حمل و نقل متناسب باشد.

وی ادامه داد: امسال ۲ برابر بیشتر از سال گذشته ذخیره گاز در دو مخزن شوریجه و سراجه داشتیم تا بتوانیم برای بخش های مختلف کشور سوخت گاز را تامین کنیم.

عقلی با اشاره به تامین گاز صنایع گفت: سال ۱۴۰۰، ۳۵ میلیارد متر مکعب گاز به صنایع بخصوص فولاد ارسال شد و این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۴۸ میلیارد متر مکعب رسید یعنی ۱۳ میلیارد متر مکعب افزایش یافت، در حالی که مشترکین صنایع ۱۰ درصد افزایش داشت ۳۵ درصد تامین گاز بیشتر شد.

وی با بیان اینکه نباید ۸۵۰ میلیون متر مکعب گازی که تولید می شود، به مصرف برسد، افزود: باید بهره وری را افزایش یابد، اکنون مصرف گاز روزانه معادل ۶ میلیون بشکه نفت خام است بنابراین باید این میزان مصرف را به سمت بهره وری ببریم به طوری که از ۸ درصد رشد اقتصادی ۳ درصد باید از مسیر بهره وری باشد.

این مقام مسئول میزان مصرف گاز بخش تجاری را روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب و بخش کشاورزی را در زمان اوج ۵۲ میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: اگر بهره وری بال برود به امنیت غذایی و بویژه مهار تورم کمک می کند.

وی درباره واردات گاز از ترکمنستان گفت: واردات از این کشور در حال انجام است و در مقطعی ۱۰ میلیون متر مکعب وارد کردیم و اکنون به میزان ۷.۵ میلیون متر مکعب واردات داریم و برنامه سواپ نیز بستگی به مصرف آذربایجان انجام می شود.

عقلی در پاسخ به ایلنا درباره صادرات بیان داشت: اکنون صادرات ما به میزان نیاز به کشورهای عراق، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان انجام می شود.  

وی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره احتمال عدم عمل به تعهدات گازی از سوی ترکمنستان تصریح کرد: اکنون سواپ به خوبی در حال انجام است و موضوع این است که گاز در کشور ما در جنوب تولید می شودو  بیشترین مصرف در نیمه شمالی یعنی از مرکز تا شمال است و اگر محدودیتی در تامین ایجاد شود با جابجایی گاز با سوخت مایع کنترل می شود تا مشکلی پیش نیاید.

سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز با بیان اینکه تامین گاز بخش خانگی خط قرمز ما است، یادآور شد: اکنون تعمیرات اساسی انجام شده و پیش بینی لازم را در خطوط و مخازن و ذخایر استراتژیک داشته ایم، ضمن اینکه مدت زمان تعمیرات اساسی امسال به‌طور میانگین ۳ روز کاهش یافت که این موضوع سبب افزایش تولید گاز هم شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز