خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا:

جزییات همکاری ریلی ایران با افغانستان/ واگن‌های مسافری ۴٠ ساله در سیر هستند

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۱۴۱۸

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما آماده هستیم صادرات بار از ایران و واردات از افغانستان را از شبکه ریلی انجام شود و این مشارکت ایران در بازسازی و تامین منابع برای علمیات بازسازی، براساس مدلی است که راه‌آهن افغانستان ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، میعاد صالحی در نشست خبری حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی با بیان اینکه متاسفانه در ٢٠ سال گذشته علیرغم تاکیدات رهبری، حمل و نقل ریلی در اولویت نبوده‌است، گفت: اولویت حمل و نقل ریلی باید در مقام عمل نه در شعار، در اولویت باشد چراکه رهبری در سال ٩۴ اولویت حمل و نقل ریلی را ابلاغ کردند و در آبان ماه ١۴٠١ مجددا درباره غفلت از حمل و نقل ریلی تذکر دادند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های گذشته موضوع سیگنالینگ و علایم از پروژه‌های عمرانی ریلی حذف شد، اظهار داشت: در حدود ١٠ سال گذشته متاسفانه پروژه‌های ریلی بدون سیگنالینگ و علایم که بخش جدایی‌ناپذیر از ایمنی هستند، احداث شدند و سیگنالینگ از ردیف بودجه پروژه‌های عمرانی به طور کامل حذف شد. در حال حاضر بیش از نیمی از خطوط اصلی تحت پوشش علایم هستند اما پروژه‌هایی مانند راه‌آهن قزوین - رشت فاقد سیگنالینگ است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به سهم حمل و نقل ریلی در جابه‌جایی کالای اساسی تصریح کرد: کالاهای اساسی سال گذشته با وزارت جهاد کشاورزی تفاهمنامه خوبی درباره حمل کالای اساسی منعقد کردیم تا اولویت حمل کالاهای اساسی بر مد حمل و نقل ریلی انجام شود. البته برای تحقق این امر امکانات تخلیه و بارگیری باید توسعه پیدا کند و با توسعه زیرساخت‌ها در سال آینده شاهد جهش حمل ریلی کالاهای اساسی خواهیم بود. 

صالحی درباره برگشت قطارهای حومه‌ای به شبکه ریلی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در ١٠ سال گذشته در حمل و نقل ریلی رخ داده،  خصوصی‌سازی‌هایی بوده که به نادرستی بوده و این واگذاری‌ها به افراد و نهادهایی انجام شده که یا علاقه‌ای به پذیرفتن آن نداشتند یا فاقد صلاحیت بودند، یکی از این موارد واگذاری شرکت رجا بود که ١٠ سال گذشته در اقدام غیرکارشناسی به بخش عمومی و بازنشستگی واگذار شد و در طول این مدت، از این واگذاری نادرستی در حال رنج هستیم. سازمان بازنشستگی تمایلی به پذیرش این شرکت نداشت چراکه زیان‌ده و به دنبال پذیرش مجموعه‌های فولادی بود تا بتواند حقوق بازنشستگان را پرداخت کند.

وی ادامه داد: در بخش قطارهای حومه‌ای و چه قطارهای بین‌شهری در ١٠ سال گذشته نه تنها نوسازی نشده بلکه دچار انباشت تعمیرات شده است و رجا در هفت سال گذشته بابت استفاده از لکوموتیو و حق دسترسی حتی یک ریال هم پولی به راه‌آهن نداده چراکه اساسا پولی نداشته که بدهد و سازمان بازنشستگی تزریق نقدینگی به رجا نداشته‌اند. ای پی یو‌های قطار حومه‌ای رجا تعمیر نشده بود و کولرهای این قطارها کار نمی‌کرد و ایمنی و رفاه مسافران را به خطر انداخته بود و پس از چند بار تذکر راه‌آهن رجا نتوانست این مشکل را برطرف و سیر ایمن انجام دهد. 

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، ١۴ ریل باس در اختیار رجا اخیرا به چهار ریل باس رسید اما تابستان امسال دیگر این ریل‌بازی‌ها امکان سیر نداشتند و به وزارت رفاه در این باره تذکر دادیم که پس از تعمیر از ١۴ ریل‌ باس، پنج ریل‌باس به مدار برگشته‌اند. 

صالحی در پاسخ به سوال ایلنا درباره جزییات دیدار با مسئولان افغانستان برای همکاری‌های ریلی ابراز داشت: اخیرا دو جلسه با مدیرعامل راه‌آهن افغانستان برگزار کردیم. سیاست ایران دیپلماسی حمل و نقل با تمام کشورهای همسایه را دنبال می‌کند و تلاش ما برای افزایش تعاملات ریلی با کشورهای همسایه از جمله افغانستان است. 

وی افزود: ۶٠ کیلومتر راه‌آهن از شمتیغ تا روزنک در خاک افغانستان ساخته شده‌ است که پس از تغییر دولت از افغانستان بخشی از این مسیر دچار تخریب و سرقت شد. در جلسات با مدیران ریلی افغانستان قرار بر این شد که نواقص احصا و بررسی شود. همکاری برای بازسازی این مسیر نیاز به این دارد که دولت افغانستان نسبت به عقد قرارداد اهتمام داشته باشد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه ما آماده هستیم صادرات بار از ایران و واردات از افغانستان را از شبکه ریلی انجام شود، عنوان کرد: این مشارکت ایران در بازسازی و تامین منابع برای علمیات بازسازی، براساس مدلی است که راه‌آهن افغانستان ارائه دهد. البته افغان‌ها اعلام کردند که در این حوزه تمایل به همکاری با ایران را دارند. 

صالحی با بیان اینکه چه در بخش ترانزیت ریلی و چه جابه‌جایی مسافر باید اولویت اول حمل و نقل سرای باشد، عنوان کرد: حمل و نقل ریلی هم از لحاظ قمیت و هم رفاه در بخش مسافری و باری به صرفه‌تر و بهتر است. در  حوزه مسافر برای مسیر تهران - مشهد برای هر فردی که از حمل و نقل ریلی استفاده می‌کند، یارانه سوخت ٢۵٠ هزار تومان است اما این رقم در بخش جاده‌ای، ٧۵٠ هزار تومان و در بخش هوایی، یک میلیون و ۵٠٠ هزار تومان است.

وی اضافه کرد: همچنین بخش در ترانزیت ریلی در مسیر سرخس - بندر عباس، به ازای هر یک تن بار، ۴٠ دلار درآمد به دست می‌آید و یارانه سوخت برای این مسیر، بین هفت تا ١٠ دلار است؛ حال اینکه در بخش رجاده‌ای با همین درآمد، میزان یارانه سوخت ٧٠ دلار است بنابراین در بخش جاده برای حمل ١٠ میلیون تن کالا دولت ٣٠٠ میلیون دلار ضرر می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای توسعه ناوگان هم در بحث لوکومیتو و واگن باری و مسافری برنامه ویژه داریم، یادآور شد: در تولید واگن باری مشکلی نداریم و ٩۵ درصد تولید باری، داخلی‌سازی است اما در بخش مسافری امروز حتی واگن‌های ۴٠ ساله هم در سیر هستند چراکه در سال‌های گذشته نسبت به نوسازی و بازسازی بخش مسافری اقدام نشد. در ناوگان رجا قبل از واگذاری ١٩٠٠ واگن در سیر بود اما امروز ناوگان فعال این شرکت به کمتر از ١٠٠٠ واگن رسیده است.

صالحی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره تامین منابع از طریق تهاتر نفتی بیان کرد: هم برای زیرساخت حمل و نقل و هم برای نوسازی ناوگان، امکان استفاده از توان تولید داخل از طریق تهاتری وجود دارد و ما از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز