خبرگزاری کار ایران

ترکیه: با عراق، قطر و امارات درخصوص «جاده توسعه» مذاکره داریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۷۴۵۵

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد عراق، امارات، ترکیه و قطر مذاکرات فشرده ای درخصوص پروژه جاده توسعه دارند.

به گزارش ایلنا از آناتولی، هاکان فیدان گفت که مسیرهای تجاری جدید پس از تحولات ژئوپلیتیکی در سال های اخیر از جمله همه گیری کرونا، جنگ روسیه و اوکراین و رقابت بین امریکا و چین یا غرب و چین ، اهمیت یافته است.

وی خاطرنشان کرد که این تحولات همچنین مسیرهای تجاری دیگری را که قبلاً به صورت تئوری مورد بحث قرار گرفته بود، دوباره معرفی کرد.

فیدان تصریح کرد: مسیر تجاری تنها به معنای تجارت نیست، بلکه در عین حال بازتابی از رقابت ژئواستراتژیک است.

وی به یادداشت تفاهم امضا شده در اجلاس سران G20 در خصوص پروژه گذرگاه اقتصادی بین هند، خاورمیانه و اروپا اشاره کرد و گفت: وقتی به پروژه ای که از هند آغاز می شود نگاه می کنیم، می بینیم که در بین کارشناسان در مورد هدف اساسی، عقلانیت و کارایی تردیدهایی وجود دارد.

وزیر امور خارجه ترکیه اشاره کرد که این تردیدها بیشتر به نگرانی های ژئواستراتژیک مربوط می شود.

وی اعلام کرد که پروژه «جاده توسعه» در دیدارهای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با رهبران شرکت کننده در اجلاس سران گروه 20 در دهلی نو مطرح شده است.

وزیر خارجه ترکیه خاطرنشان کرد: ترکیه در حال حاضر مشغول پروژه جاده توسعه است که از استان بصره در جنوب عراق آغاز و تا شمال این کشور و سپس ترکیه امتداد دارد و آسیا را به اروپا متصل می کند.

فیدان تاکید کرد که عراق، امارات، ترکیه و قطر در حال انجام مذاکرات فشرده در این زمینه هستند. اردوغان با محمد بن زاید آل نهیان، همتای اماراتی خود توافق کرد که مراحل رسمی نهایی این پروژه را طی چند ماه آینده، حداقل از نظر تدوین روی کاغذ و اجرایی کردن آن، تکمیل کنند.

فیدان توضیح داد که ترکیه این دیدار اولیه را به طرف عراقی اطلاع داده است.

فیدان 22 اوت به عراق سفر و ترکیه آمادگی خود را برای مشارکت در پروژه های توسعه در عراق و در راس آن پروژه جاده توسعه که اهمیت استراتژیکی برای منطقه دارد اعلام کرده بود.

گفتنی است نخست وزیر عراق در ماه مه از پروژه جاده توسعه که آسیا را به اروپا وصل می کند و شامل مسیر زمینی و راه آهن به طول 1200 کیلومتر در خاک عراق است رونمایی کرده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز