خبرگزاری کار ایران

تعریف ۸۵ پروژه اضطراری تامین آب برای ۳۰ استان کشور

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۹۷۷

قطع آب مشترکین با بیش از ۳ برابر الگو

تعداد ۸۵ طرح اضطراری برای ۳۰ استان کشور در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تعریف شد و از آبان ماه سال ۱۴۰۱ به صورت هفتگی وضعیت پروژه های تعریف شده علاوه بر رصد و پایش در شرکت مهندسی آبفای کشور با حضور وزیر نیرو مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، هاشم امینی در در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت طرح های آبرسانی در نقاط مختلف کشور اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ با دستور وزیر نیرو مبنی بر حرکت جهادی برای بهبود شرایط آبرسانی در سطح کشور و جلوگیری از بروز تنش آبی در زمان پیک مصرف، با در نظر گرفتن وضعیت نیاز آبی، وضعیت منابع و تولید آب و سابقه تنش های آبی در سال های گذشته تعداد ۸۵ طرح اضطراری برای ۳۰ استان کشور در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تعریف شد و از آبان ماه سال ۱۴۰۱ به صورت هفتگی وضعیت پروژه های تعریف شده علاوه بر رصد و پایش در شرکت مهندسی آبفای کشور با حضور وزیر نیرو مورد بررسی قرار گرفت.

اوضاع کاهش حجم ذخایر برخی سدها

وی در ادامه خاطر نشان کرد: پس از برررسی وضعیت منابع و مصارف مجموعه سدهای نهند در آذربایجان شرقی، تهم در زنجان، دوستی در مشهد، رودبال در فارس، نهرین در خراسان جنوبی  و  چاه نیمه های سیستان و بلوچستان و سد یامچی اردبیل به دلیل کاهش حجم ذخیره مفید سدها و ایجاد مخاطره برای تامین آب شرب و بهداشت شهر های مذکور سریعا نسبت به اجرای پروژه های اضطراری اقدام شد که خوشبختانه در حال حاضر تمام شهر های مذکور با منابع تامین آب پایدار و با کیفیت جایگزین شده است.

پروژه های تامین آب در سیستان و بلوچستان

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در استان سیستان و بلوچستان وزارت نیرو جدا از پیگیری تامین آب از منابع معمول، پروژه های متعددی را برای تامین آب پایدار شامل حفر چاه و احداث آب شیرین کن در برنامه دارد، عنوان کرد: در مشهد تامین آب زائرین و مجاورین حرم رضوی از برنامه های دارای اولویت وزارت نیرو است. علاوه بر پروژه های اضطراری در استانهای فوق در بقیه شهر های کشور که نا ترازی بین مصارف و منابع وجود داشت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور جهت افزایش تاب آوری و  پایداری آب شرب بهداشتی مشترکین نسبت به حفر و تجهیزو بهسازی  ۸۸۱ حلقه چاه، ساخت و ارتقا ۵۲ باب ایستگاه پمپاژ، ۱۷ طرح ارتقای کیفی، ساخت و بازسازی ۱۲۹۷ هزار مترمکعب مخزن، اجرای ۱۷۹۸ کیلومتر خطوط انتقال اقدام کرده است.

اوضاع تامین آب روستایی

امینی تامین آب ۱۰ هزار روستای دارای تنش یا فاقد تاسیسات آبرسانی را اولین فاز اجرایی در جهاد آبرسانی دانست و گفت: با توجه به وضعیت آب شرب روستاهای کشور که موید ضرورت رفع تنش آبی و تأمین آب پایدار است، برنامه جهاد آبرسانی که از تأکیدات دولت جهت رفع محرومیت روستاهای کشور است برای ۲۰ هزار روستای کشور در ۲ مرحله برنامه‌ریزی و آغاز شد که در فاز اول تأمین آب ۱۰۰۰۰ روستای دارای تنش یا فاقد تأسیسات آب‌رسانی و در فاز دوم روستاهای دارای تنش و یا فاقد تاسیسات که در زمان شروع پروژه دارای ردیف اجرائی نبوده اند به این طرح اضافه شدند.

تامین آب ۵۰۰۰ روستا توسط خیرین

وی از مشارکت خیرین آبرسان و  ایجاد زمینه مشارکت خیرین در آبرسانی به ۵۰۰۰ روستا از فاز اول و دوم خبر داد و افزود: تشکیل مجمع خیرین آبرسان کشور و استان‌ها که ۱۲ استان مجامع آنها ثبت شده، انعقاد تفاهم‌نامه با خیرین و صنایع و نهادهای انقلابی برای مشارکت در آب‌رسانی به ۲۳۰۰ روستا تاکنون و اتمام عملیات اجرایی در ۵۱۶ روستا که خیرین در آب‌رسانی آنها مشارکت داشته‌اند از جمله این اقدامات است.

مدیریت تقاضا و مصرف در ۳ بخش

امینی به راهکارهای مدیریت تقاضا و مصرف در ۳ بخش اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات اصلی در زمینه مدیریت تقاضا و مصرف آب انجام اقدامات فنی و مهندسی است. کاهش هدررفت آب در شبکه توزیع با انجام اقدامات سالانه، ساخت مخازن ذخیره آب به منظور پاسخگویی به تقاضا در پیک مصرف، جداسازی سامانه آبیاری فضای سبز از آب شرب، خرید و توزیع تجهیزات کاهنده مصرف آب بین مشترکین، شناسایی و رفع انشعابات غیر مجاز آب، پهنه بندی شبکه توزیع به منظور مدیریت آبرسانی، هوشمندسازی شبکه های توزیع و تله متری، جایگزینی منابع غیر متعارف آب از قبیل پساب برای استفاده های صنعتی و آب خاکستری در ساختمان های بزرگ و نظارت بر تاسیسات آب و فاضلاب اماکن با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان از جمله اقدامات فنی و مهندسی بوده است.

قطع آب مشترکین با بیش از ۳ برابر الگو

سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور به اقدامات قانونی و تعرفه ای انجام شده نیز اشاره کرد و اظهار داشت: یکی دیگر از رویکردها اقدامات قانونی و تعرفه ای می باشد. از اهم موارد مرتبط در این رابطه می توان به مقابله با استفاده های غیر مجاز آب، ارسال اخطار برای مشترکین پر مصرف، تعیین الگوی مصرف آب و اخذ تعرفه مازاد بر الگو از مشترکین بالای مصرف و تشویق ایشان به مصرف بهینه آب، قطع آب مشترکین با بیش از ۳ برابر الگو بعد از ارسال اخطارهای کتبی، قیمت پایین آب برای طبقات زیره الگو و تدوین نظام قیمت گذاری آب با هدف مدیریت بهینه مصرف آب اشاره کرد.

وی همچنین درخصوص اقدامات فرهنگی، تبلیغاتی وآموزشی صورت گرفته نیز گفت: در این رابطه سالانه اقدامات متعددی از قبیل برگزاری پویش ها و همایش های مدیریت بهینه مصرف آب در سطح کشور، تولید فیلم، انیمیشن، موشن گرافی، تیزر و همکاری با سازمان صدا و سیما به منظور تولید و پخش برنامه های مرتبط، اطلاع رسانی در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی، تشکیل کمپین ها، استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد، انجام تبلیغات محیطی، برگزاری نمایشگاه ها و سایر فعالیت های مرتبط در دستور کار شرکت های آب و فاضلاب قراردارد.

اوضاع آبرسانی به زائران اربعین

امینی در بخش دیگری از اظهارات خود به خدمت رسانی صورت گرفته به زائران اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: در مرزهای شلمچه و چذابه در خوزستان، خسروی و سومار در کرمانشاه، مهران در ایلام، مرز باشماق در کردستان، تمرچین در آذربایجان غربی، میرجاوه و ریمدان در سیستان و بلوچستان و شهرهای کربلا، نجف، سامرا و کاظمین خدمت رسانی به زوار اربعین حسینی در حوزه آب و فاضلاب آغاز شده و تا بعد از مراسم اربعین ادامه خواهد داشت.

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ادامه افزود: در حال حاضر اکیپ های عملیاتی مستقر در عتبات عالیات برای برپایی حمام در شهرهای کربلا و نجف و سامرا کار آبرسانی سیار به مواکب را از طریق تانکرهای اعزامی آغاز کرده اند. از سوی دیگر اتصال موکب های ایرانی مستقر در عتبات عالیات به شبکه آب شهری و جمع آوری فاضلاب مواکب توسط همکاران اعزامی در حال انجام است و این خدمات تا پایان مراسم اربعین در کشور عراق به صورت مستمر ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در ۴ شهر زیارتی بیش از ۲۵۰۰ متر لوله گذاری آب و فاضلاب انجام شده، خاطر نشان کرد: ارائه خدمات انشعاب آب به ۸۵۰ موکب مستقر و انشعاب فاضلاب ۳۵ فقره انجام شده است. ۷۹۰ دوش حمام نیز برپا و شستشوی شبکه فاضلاب کربلا به طول ۳۵۰۰ متر و برای رفع حوادث شبکه فاضلاب در ۵۰ مورد اقدامات مهندسی صورت گرفته است.

امینی به اقدامات صورت گرفته در داخل کشور نیز اشاره کرد و گفت: در داخل کشور با ایجاد بیش از ۱۳ کیلومتر خطوط انتقال آب، احداث ده ها مخزن ذخیره و احداث ۱۰ ایستگاه پمپاژ شرایط پایداری در تامین آب در مرزهای اربعین فراهم شده است. خطوط جمع آوری فاضلاب به طول ۳۱ کیلومتر و احداث پیش تصفیه و لاگونهای فاضلابی به حجم بیش از ۲۵۰۰ متر مکعب و ارائه خدمات انشعاب فاضلاب به مواکب و تاسیسات مجاور سبب ارتقای کیفی خدمات در مرزها شد.

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در کلیه مرزهای اربعین حسینی اکیپ های نظارت بهداشتی به صورت روزانه و مستمر کار کنترل کیفی آب را انجام می دهند، عنوان کرد: مرز مهران یکی از مرزهای مهم جهت تردد زائران است و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، تامین آب پارکینگ اربعین، تامین آب سکوهای آبرسانی و کارخانه یخسازی برای ارائه خدمات آب شرب به ۵۰۰ هزار نفر در روز انجام شده است.

سالانه ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب در کشور تامین می شود

وی در ادامه با بیان اینکه سالانه ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب در کشور که از این میزان ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلون متر مکعب بلراب بخش شهری و حدود ۲ میلیارد متر مکعب آب برای بخش روستایی تامین می کنیم، اظهار داشت: ما در حال حاضر ۱۶۸ هزار کیلومتر شبکه شهری و ۱۸۴ هزار کیلومتر شبکه روستایی داریم.

امینی با بیان انیکه ما ۸۲۰۰ حلقه چاه شهری و ۱۲۶۰۰ حلقه چاه روستایی داریم که منابع تامین آب هستند، گفت: ۹۹.۸ درصد جمعیت شهری و ۸۶.۸ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه آب  قرار دارند.

وی افزود: در حال حاضر ۱۶۹ تصفیه خانه آب در کل کشور داریم، خاطرنشان کرد: ۵۴.۴ درصد جمعیت شهری و ۵۸ دهم درصد جمعیت روستیی تحت پوشش شبکه تصفیه فاضلاب قرار دارند.

وضعیت شبکه فاضلاب

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه ۳۷ میلیون نفر از جمعیت شهری تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند، تصریح کرد: ۲۶۴ مدول شهری و ۴۹ مدول روستایی داریم.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲، ۲۳ تصفیه خانه فاضلاب به بهره برداری می رسد، افزود: سطح پوشش شبکه فاضلاب به ۴۰ میلیون نفر می رسد.

امینی با بیان اینکه در دولت جدید ۱۲ پروژه افتتاح کردیم، گفت: ۱۸۳ هزار متر مکعب با اعتبار ۲۵ هزار میلیارد تومان به ظرفیت تولید پساب اضافه می شود.

وی ادامه داد: ۱۱ پروژه تصفیه خانه آبرسانی در سال ۱۴۰۲ برای جمعیت ۲ میلیون و ۱۶۸ هزار نفر با ظرفیت ۲۰ لیتر بر ثانیه به بهره برداری می رسد.

 وجود ۹۵۰ آزمایشگاه کنترل کیفیت آب در کشور

امینی در ادامه با اشاره به اوضاع کیفیت آب بیان داشت: در حال حاضر ۹۵۰ آزمایشگاه در کشور داریم و در سال ۲۰ میلیون آزمون روی آب انجام می دهیم بنابراین آب کشور استاندارد کیفی لازم را داراست. 

علی سیدزاده نیز در خصوص عملکرد شرکت آب و فاضلاب تهران اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ برای توسعه شبکه فاضلاب تهران ۷۵.۹ کیلومتر احداث و توسعه شبکه انجام شده است.

مدیر کل دفترمدیریت مصرف آب شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: ۴.۵ کیلومتر شبکه فاضلاب بازسازی شده و حجم فاضلاب تصفیه شده ۲۹۹.۷۲۷.۰۰۰(۳۰۰ میلیون متر مکعب) است.

سیدزاده خاطرنشان کرد: برای طرح جامع فاضلاب تهران ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است و در حال حاضر ۶۷ درصد جمعیت تهران به شبکه فاضلاب متصل  است.

 مدیر کل دفترمدیریت مصرف آب شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: افق این طرح سال ۱۴۱۰ است و تا کنون ۸۸.۶ درصد از شهر تهران لوله گذاری شده است و ۷۸ درصد تونل خط انتقال احداث شده است.

وی عنوان کرد: ۵۶ درصد  تصفیه خانه ها تکمیل شده است. متوسط پیشرفت وزنی این طرح ۷۱.۸ درصد است و برای تکمیل آن ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

سیدزاده همچنین گفت: ما در حال حاضر  ۳۱.۵ درصد آب بدون درآمد داریم که از این میزان ۱۵.۷ درصد هدررفت است.

 

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز