خبرگزاری کار ایران

افت منابع آبی در کلانشهر مشهد/ زائران در مصرف آب صرفه‌جویی کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۷۳۲۸

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به افت چشمگیر منابع آبی در این شهر گفت: به دلیل حضور زائرین و مسافرین در این شهر، مصرف آب مشهد در تابستان، یک و نیم برابر دیگر ایام سال است.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، حسین اسماعیلیان با بیان اینکه 50 درصد آب مشهد از سدها و منابع سطحی و بخش دیگر آن از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود، اظهار کرد: طی سه سال گذشته با کاهش شدید بارندگی و خشکسالی‌های پی‌در‌پی مواجه بوده‌ایم به طوری که کل حوزه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی شدید و بسیار شدید قرار گرفته است.

وی افزود: علیرغم اینکه سد دوستی مهمترین منبع تأمین کننده آب مشهد است، اما از مهرماه سال گذشته تاکنون، حتی یک قطره آب وارد مخزن سد دوستی نشده و در حال حاضر ظرفیت این سد به 10 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: ما برنامه‌ریزی لازم برای مواجهه با وقوع چنین شرایطی را از قبل داشته‌ایم و سناریوهای مختلفی نظیر اجرای پروژه‌های اضطراری تأمین آب، برای گذر از شرایط بحران طراحی و اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: میانگین مصرف آب در مشهد حدود 8 هزار و 500 لیتر در ثانیه است که این میزان در پیک مصرف به حدود 12 هزار و 700 لیتر در ثانیه می‌رسد؛ از طرفی با توجه به ظرفیت منابع آبی که ما در اختیار داریم، حدود 4 هزار و 500 لیتر در ثانیه یعنی نزدیک به 32 درصد کسری آب پیش‌بینی می‌شود که البته بخشی از این کمبود با انجام پروژه‌های مختلف مانند اتصال چاه‌های دستگاه‌های اجرایی به شبکه آب شهری، حفر چاه‌های جدید و ... مرتفع خواهد شد و بخش دیگر جبران کسری آب مشهد بر عهده شهروندان عزیز با مدیریت مصرف است.

اسماعیلیان خاطرنشان کرد: ما باید با شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک کلانشهر مشهد سازگار شویم؛ چراکه بروز خشکسالی و بارندگی کم، ذات و طبیعت جغرافیایی اقلیمی این منطقه است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سرانه مصرف آب در مشهد با 120 لیتر در شبانه‌روز به ازای هر فرد، جزء کمترین سرانه‌ها در کشور است که بخش مهمی از آن به اقلیم و سنت نیاکان ما بر می‌گردد.

​وی همچنین با اشاره به سرانه مصرف زائرین در مشهد با 450 لیتر در شبانه‌روز به ازای هر فرد اظهار داشت: لازم است تا اطلاع‌رسانی گسترده و به موقع در خصوص وضعیت بحرانی آب مشهد به زائرین گرامی صورت پذیرد و خواهش کنیم که هم زائرین و هم مجاورین امام رئوف، متناسب با شرایط بحرانی و فعلی آب در کلانشهر مشهد، نسبت به مدیریت مصرف بهینه آب توجه ویژه داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز