خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در هند مطرح کرد:

تماس بانک‌های مرکزی ایران و هند برقرار شد/ فعال شدن صدور روادید الکترونیکی

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۹۴۰۳

سفیر ایران در هند اظهار کرد: تماس بین بانک‌های مرکزی دو کشور برقرار شده است و امیدواریم که به یک مکانیزم قابل قبول خارج از چارچوب تحریمی برسیم و این موضوع را دو سفارت دنبال می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج الهی سفیر ایران در هند در همایش «معرفی فرصت‌های تجاری هند» با بیان اینکه با اشاره به رقم‌ تجارت دو کشور قبل از دوره تحریم، افزود: حجم‌ مبادلات تجاری دو کشور حدود ۱۸ میلیارد دلار بود که این رقم سقوط شدید کرد اما خوشبختانه در سال‌های اخیر تجارت نفت خام و اوره با اقداماتی که انجام شد به نزدیک ۵ میلیارد دلار رسید.

وی هند را جزو ۵ شریک اصلی صادرات و ۵ شریک اصلی واردات معرفی کرد و افزود: حدود ۲۰۰ میلیون دلار محصول کشاورزی از ایران به هند صادر می‌شود و صادرات محصولات با پایه نفتی حدود ۴۸۰ میلیون دلار است.

سفیر ایران در هند افزود: بازار هند برای صادرات محصولات ایرانی در آسیا و دنیا خوب است و نزدیکی باعث شد است تا همکاری‌های اقتصادی بیشتری داشته باشیم. ۱۰ درصد از صادرات محصولات ایرانی به هند فلزی هستند. و در حوزه دارو هند داروخانه جهانی محسوب می‌شود و در حوزه دارو با یک  مشکل مواجه هستیم که هند می‌تواند به ما کمک کند. همچنین‌ در حوزه داروهای گیاهی می‌توانیم همکاری خوبی با هند داشته باشیم باتوجه به اینکه ما در این زمینه دارای مزیت هستیم.

وی با بیان ۲۰۰ میلیون شیعه در هند زندگی می کنند، افزود: مذاکراتی با طرف هندی داریم که امیدواریم در ماه‌های آینده صدور روادید الکترونیکی فعال شود. دومین موضوع برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی است که چندین سال برگزار نشد و تلاش داریم که مقدمات برگزاری این کمیسیون انجام شود و شاهد نتایج مطلوب آن باشیم.

وی تاکید کرد: تماس بین بانک‌های مرکزی دو کشور برقرار شده است و امیدواریم که به یک مکانیزم قابل قبول خارج از چارچوب تحریمی برسیم و این موضوع را دو سفارت دنبال می‌کنند. بانک مرکزی هند باجدیت این موضوع را دنبال می‌کند رزرو بانک هندوستان همکاری لازم را نداشته ولی امیدواریم بانک مرکزی دو کشور به سازوکار مناسب دست بیابند و گشایش در این زمینه ایجاد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز