خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به ایلنا مطرح شد:

شروع به کار سازمان توسعه سواحل مکران/ پیشنهاد چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در منطقه مکران

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۵۹۴۹

نماینده ویژه رییس جمهور و دبیر شورای توسعه سواحل مکران درباره سرمایه‌گذاری‌های خارجی و جذب کشورها برای سرمایه‌گذاری در این منطقه گفت: از کشورهای مختلفی پیشنهاد دریافت کردیم؛ یکی از این کشورها چین است که درخواست سرمایه‌گذاری در پروژه‌های حمل و نقل، نفت و گاز را داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسین دهقان در نشست خبری درباره توسعه سواحل مکران از تصویب اساسنامه سازمان توسعه سواحل مکران در آخرین جلسه هیات دولت خبر داد و گفت: سازمان توسعه سواحل مکران در دوره اول ریاست جمهوری رییسی شروع به کار خواهد کرد. 

 وی ادامه داد: بازه زمانی طولانی در قبال توسعه سواحل مکران پشت سر گذاشته‌ایم، توسعه سواحل مکران برای اولین بار در سال ٧٨ توسط مقام معظم رهبری مطرح شد و پس از آن اهمیت این اقدام، توسط مدیران مطرح شد.

نماینده ویژه رییس جمهور و دبیر شورای توسعه سواحل مکران با بیان اینکه برای اولین اقدام علمیاتی در توسعه سواحل مکران در دولت آقای احمدی نژاد انجام شد، گفت: اقدامات علمیاتی توسعه سواحل مکران در سال ٩١ شروع و همان الزامات در دولت آقای روحانی انجام و در سال ٩۵ قانون مهمی در این باره مصوب شد. مجلس هم در این باره کمک خوبی در احکام برنامه توسعه‌ای داشت که نمونه آن ماده ۶٨ قانون برنامه توسعه بود و مقرر است که سازمان توسعه سواحل مکران در قالب شرکت دولتی تشکیل می‌شود و وظیفه طراحی و نظارت بر اجرای تمام پروژه‌ها را خواهد داشت. 

دهقان گفت: اساسنامه تنظیم شده و قرار بر این است که به مجلس منتقل شود. نکته مهم این است که در بودجه ١۴٠٢ بودجه مجزایی برای سازمان توسعه سواحل مکران در نظر گرفته شده و این خود نشان دهنده شروع به کار این سازمان است. 

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر ماهیت این سازمان جدید با وجود اینکه در حال حاضر برای هر اقدام سرمایه‌گذاری و اجرایی در این منطقه دستگاه متولی و اجرایی مشخصی وجود دارد، تاکید کرد: این یک نگاه جدید حکمرانی است و می دانیم که در این پروسه و فرایند اجرای این برنامه‌ها مشکلاتی وجود دارد که این سازمان برای رفع این مشکلات ایجاد می‌شود. 

نماینده ویژه رییس جمهور و دبیر شورای توسعه سواحل مکران تاکید کرد : طبق اساسنامه تمام پروژه‌ها و دارایی‌ها در این منطقه به این سازمان منتقل می‌شود و در این سازمان درباره آن تصمیم گیری خواهد شد و این سازمان جنبه حاکمیتی دارد و یک نظام جدید است. البته بنا نداریم در مقابل دستگاه‌های اجرایی قرار بگیریم یا اینکه به این دستگاه ‌های اجرایی مرخصی دهیم. 

دهقان در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره سرمایه‌گذاری های خارجی و جذب کشورها برای سرمایه‌گذاری در این منطقه گفت: از کشورهای مختلفی پیشنهاد دریافت کردیم که یکی از این کشورها چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های حمل و نقل، نفت و گاز است.

دهقان ادامه داد : نخستین اقدامات در این منطقه ایجاد زیرساخت‌ها است که ساخت و احداث زیرساخت‌ها و فراهم کردن زیربناها برای ورود سرمایه‌گذاران بر عهده دولت است و این اقدام را در منطقه شروع کرده‌ایم.

وی درباره نحوه تامین مالی در این منطقه گفت: مشوق‌هایی را برای بخش خصوصی ایجاد کرده‌ایم و تمام این منطقه از میناب تا چابهار مشمول قوانین مناطق آزاد خواهند شد به این معنا که معافیت‌های مناطق آزاد در این محدوده هم به اجرا می‌رسد اما مانند مناطق آزاد محصور نمی‌شوند.

نماینده ویژه رییس جمهور و دبیر شورای توسعه سواحل مکران ادامه داد: بانک‌ها در این منطقه سرمایه‌گذاری خواهند کرد و صندوق‌های بزرگ محلی برای سرمایه‌گذاری راه‌اندازی می‌کنیم و با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به صورت BOT همکاری خواهیم داشت و کشورهای مبدا و مقصد در این کریدور نسبت به ورود به پروژه‌های سواحل مکران ابزار استقبال کردند و با وجود تحریم‌ها پیشنهادهای زیادی مطرح شده‌است اما باید توجه داشت هر کشور و شرکتی برای انتفاع خود وارد مشارکت می‌شوند نه اینکه دلشان برای ما سوخته باشد.

وی با بیان اینکه منطقه مکران موتور محرکه و پشتیبان توسعه ملی است، گفت: این منطقه ظرفیت کریدوری و ترانزیتی دارد و ما را به اروپا و آسیای مرکزی و افغانستان و سایر کشورهای همسایه متصل می‌کند و اگر کریدور شمال -جنوب فعال شود، حمل و نقل ترکیبی این منطقه هم فعال خواهد شد

دهقان تاکید کرد : محرومیت زدایی محصول توسعه متوازن و پایدار در سواحل مکران خواهد شود و معتقدیم هویت دهی به این منطقه باید بر مبنای ظرفیت محلی، تاریخ و جغرافیای این منطقه باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز