خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

کاهش سهم ایران از بازار فرآورده‌های نفتی افغانستان به ۵ درصد/ احتمال کسری ۲۰ میلیون لیتری بنزین در فصل تابستان

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۸۲۰

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: از مدت‌ها قبل صادرات بنزین و فرHورده‌های هیدروکربوری ایران همچون بنزین و گازوئیل به افغانستان کاهش یافته و سهم ما در بازار این کشور به ۵ درصد رسیده است.

سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره اوضاع صادرات فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین و گازوئیل به کشور افغانستان اظهار داشت: از مدت‌ها قبل صادرات بنزین و فراورده‌های هیدروکربوری ایران همچون بنزین و گازوئیل به افغانستان کاهش یافته و سهم ما در بازار این کشور به ۵ درصد رسیده است. علت عمده هم مافیایی است که از دیگر مبادی از جمله ازبکستان، ترکمنستان و قزاقستان به این کشور فراورده ارسال می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر میعانات گازی ایران به ازبکستان ارسال شده و برش می‌خورد و یا نفتای ترش با دانسیته پایین به افغانستان می‌رود و چون از ازبکستان فرستاده می‌شود حساسیتی روی آن وجود ندارد، یعنی طالبان همان محموله‌های ارسالی از ایران را که غیراستاندارد عنوان می‌کند، از ازبکستان دریافت می‌کند و مشکلی هم ندارد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: به نظر می‌رسد مافیایی پشت این قضیه است و از مبادی دیگر فرآورده را به افغانستان ارسال می‌کنند، چون می‌دانند بار ایرانی به جهت سهولت دسترسی و فراوانی قیمتی دارد که می‌تواند بازار را خراب کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سهم ایران در افغانستان کم و ناچیز است، گفت: اکنون عمده شرکت‌ها به سمت بازارهای حمریه دبی و فجیره متمرکز هستند، برخی شرکت‌ها تکی و برخی باهم اجماع می‌کنند و فراورده‌ها را ارسال می‌کنند، علاوه بر اینها از مسیر زمینی به پاکستان هم محموله ارسال می‌کنیم.

حسینی درباره اوضاع مصرف و تامین بنزین نیز بیان داشت: اگر ۱۳۵ میلیون لیتر را مبنای مصرف زمان پیک و افزایش تردد و سفرها در فصل تابستان قرار دهیم باتوجه به آمار تولید ۱۱۰ و نهایتا تا ۱۱۵ میلیون لیتر؛ حداقل ۲۰ میلیون لیتر در تراز مصرف منفی خواهیم بود.

وی افزود: تنها پروژه‌هایی که ممکن است تا پایان امسال راه‌اندازی شوند شاید مهر خلیج‌فارس و آدیش جنوبی باشند که اگر هم راه‌اندازی شوند در مراحل ابتدایی است و تا به بنزین برسیم یک و نیم سال فاصله داریم.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به چالش پاسخگویی به افزایش تقاضا یادآور شد:  در جریان واردات هم هستیم که با چه کم و کیفی در حال انجام است.

انتهای پیام/
زهرا قلی پور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز